
اما تقدیر باعث شد بروس لی که ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ به دنیا آمده بود، در ۲۰ جولای ۱۹۷۳ از دنیا برود. منتها همان ۳۲سال و خردهای زندگی هم عمر بسیار مفید و شسته رفتهای بود و بروس لی اگرچه جای بسیاری برای پیشرفت و درخشش و تاثیرگذاری بیشتر داشت اما تقریبا همه کار کرد و همان زیست نسبتا مختصر هم برای شهرت، محبوبیت و جاودانگیاش کافی بود. او نقش بسیار مهمی در تثبیت و قوام هنرهای رزمی در سینما داشت و به فیلمهای رزمی در زیرگونه اکشن اعتباری فراوان بخشید. ساخت بنجلهای سینمایی به عنوان فیلمهای رزمی چه قبل و چه بعد از بروس لی وجود داشت و ادامه پیدا کرد اما حضور جدی ، جذاب و قدرتمند او، ثابت کرد حتی میتوان به همین بزن بزنها و زد و خوردها با نگاه و استایل و اصوات و حرکات منحصر به فرد و اجرای درست و باورپذیر، غنا بخشید و وجه هنری رزم را تقویت کرد. اگرچه عالم هنرهای رزمی در سینما، دیگر پدیدهای چون بروس لی را ندید و احتمالا هم نخواهددید اما اعتباری که او به این بخش از سینما بخشید، راه را برای درخشش بازیگران دیگری چون جکی چان، ژان کلود ون دام، جت لی و دیگران باز کرد. دامنه تاثیر لی از سینما به فرهنگ عامه هم راه یافت و حتی در ایران، به جز اثرات انگیزشی که در کودکان، نوجوانان و جوانان برای رو آوردن به انواع هنرهای رزمی به ویژه کونگ فو و جیت کان دو (یکی از سبکهای مدرن هنرهای رزمی که بروس لی پایهگذار آن بود) ایجاد کرد، در گفتمان و حتی شوخیهایی چون «قاتل بروس لی کیست؟» هم خودش را نشان داد. علاقه بروس لی به فلسفه و مطالعات در این زمینه و سرودن شعر هم باعث شد بروس لی را تنها به عنوان ورزشکار هنرهای رزمی و بازیگر سینما نشناسیم و زندگیاش عمق و غنای بیشتری داشته باشد.
یک شمایل غودااااایی!
بروس لی، علاوه بر ورزیدگی و تسلط به هنرهای رزمی و سرعت و چابکی در حرکات و اجرای فنون، از کرشمهها و بازیگوشیهای بازیگری هم جلوی دوربین غافل نبود و شاید یکی از دلایل تمایز او با بازیگران قبلی و حتی بعدی فیلمهای اکشن و رزمی، همین باشد. او به خوبی از اهمیت چشمها و نگاه در بازیگری و تاثیرات آن روی تماشاگران آگاه بود، بنابراین بسیار این مقوله را جدی گرفت و بخش زیادی از ارعاب او بر حریفان و مبارزان مقابلش، از طریق نگاههایی قاطع و چشمغرههایی تماشایی بود. تکان دادن سر و به وقت لزوم پیچ و تاب بدن که به شعر و رقص میمانست هم از امضاهای شمایلی بروس لی در صحنههای مبارزه فیلمهایش بود. به جز اینها، اصوات اختصاصی لی به ویژه آن «غوددداااااا» گفتنش، هم نقش مهمی در تخلیه کامل خشمش و تکمیل صلابتش داشت. گاهی هم در بعضی از بزنگاهها که نیاز به تمرکز بیشتر بر زیبایی حرکات هنرمندانه لی بود، از اسلوموشن و تصاویر حرکت آهسته و در پارهای مواقع هم زوم استفاده میشد تا حظ بصری تماشاگران از استاد به اوج خودش برسد.
با وجود این ویژگیها و اقبال عامه مخاطبان به آثار لی، منتقدان و تماشاگران نخبهتر سینما چندان او را به عنوان بازیگر حساب نمیکنند و نهایت هنرش را بازی در فیلمهای رزمی میدانند. در چنین نگاهی، کمتر کسی دوست دارد بروس لی را مثلا به جای جینهاکمن در ارتباط فرانسوی یا به جای آل پاچینو در پدرخوانده تصور کند که احتمالا به نتایجی فاجعهبار ختم میشد. این تصور باطل و مقایسه اشتباه حتی در فرهنگ عامیانه و میان همان نوجوانان و جوانان علاقهمند اکشن و انواع هنرهای رزمی هم وجود داشت و مثلا گاهی شنیده میشد اگر مبارزهای میان بروس لی و محمدعلی کلی انجام شود، چه کسی دخل آن یکی را میآورد و از این حرفها. لی نیازی هم به تایید مخاطبانی از جنس دیگر نداشت و همین قدر استعداد بازیگری و نمایشگری کار خودش و تماشاگران شیفته هنرهای رزمی را راه میانداخت. او از تواناییها و قابلیتهایش آگاه بود و احتمالا هم به جز حضور در نقشهای رزمی و اکشن، علاقهای به بازی در نقشها و فیلمهای دیگر نداشت.
مختصر و مفید
تقریبا همان اتفاقی که برای جیمز دین افتاد و تنها با سه فیلم و مرگی غافلگیرکننده و زودهنگام، به جایگاه و محبوبیتی فوقالعاده دست یافت، به نوعی برای بروس لی هم رخ داد. اگرچه بروس لی، به خاطر پدرش که هنرمند اپرا و تئاتر بود، از سنین کودکی و حتی نوزادی در چند فیلم حضور داشت و بعدها در ۱۳-۱۲ سریال و فیلم هم نقشهای کوتاه و بلندی بازی کرد، اما بیش از هر چیز با بازی در چهار فیلم شناخته میشود: رئیس بزرگ، خشم اژدها، راه اژدها و اژدها وارد میشود. به این اندک، میتوان فیلم بازی با مرگ را هم اضافه کرد که با مرگ نابهنگام لی ناتمام ماندهبود و چند سال بعد با استفاده از راشهای کار نشده و بدلکار به سرانجام رسید و حتی این متریال به قسمت دوم فیلم هم قد داد. بروس لی برای جاودانگی در سینما، نیاز به نقش و فیلم بیشتری نداشت و همین کمیت و مختصر هم باکیفیت و مفید بود.
نقشی که باعث شهرت اولیه لی شد، کاتو در سریال زنبور سبز بود. او دستیار زنبور سبز (ون ویلیامز) بود و همراه او و بهصورت ناشناس و با کلاه و چشمبند با جنایتکاران مبارزه میکرد. منتها در این سریال آمریکایی، لی واقعا یک وردست بود و زیر سایه ویلیامز و در حجم ماجراجوییهای شبه جیمزباندی، چندان مجالی برای نمایش تواناییهای رزمیاش نداشت.
اتفاق مهم در کارنامه بازیگری او، با بازگشت به سرزمین پدری و مادریاش، یعنی چین و هنگکنگ افتاد و با بازی در رئیس بزرگ، چشمههایی از پرسونای مبارزش را بروز میدهد. آن تیتراژ پرزرق و برق اول که بروس لی را در حال پرش روی هوا و پرتاب لگد نشان میدهد، به نوعی پیش پرده شمایل او در سینماست. سکانس مبارزه او با رئیس بزرگ، از مهمترین صحنههای فیلم است و لی هم با هنر رزمیاش از تماشاگران دل میبرد.
آن تم انتقام و مبارزه در خشم اژدها هم ادامه دارد و بروس لی به خونخواهی قتل استادش، هنرهای رزمیاش را رو میکند. سکانس مبارزه یکتنه او با استاد یک باشگاه و انبوه شاگردانش، از به یادماندنیترین صحنههای این فیلم است. مبارزه او با سوزوکی، اصلیترین نقش منفی فیلم هم از سکانسهای مشهور خشم اژدهاست و بروس لی با شعبدهبازیاش با نانچیکو، سوزوکی شمشیر به دست را آچمز میکند، منتها وسط آن خشم و هیاهو، انصاف و مردانگی را هم درنظر میگیرد و وقتی میبیند حریفش بیسلاح است، او هم نانچیکو را به زمین میاندازد و با یک ضربه مرگبار پا، نفس سوزوکی را میگیرد. راه اژدها دو تفاوت مهم با دیگر آثار بروس لی دارد؛ اول اینکه خودش کارگردانی کار را به عهده داشت و دیگر اینکه فیلمبرداری فیلم در ایتالیا انجام شد. صحنههای مشهور مبارزه لی با چاک نوریس در ویرانههای کولوزیوم و در حضور آن بچه گربه، از تماشایی ترین لحظات فیلم است. ضمن اینکه پوشش سیاه نیم تنه پایینی بروس لی و پوشش سفید نیمتنه نوریس، مبارزه این دو را شبیه یک شطرنج رزمی میکند.
اما قطعا مشهورترین فیلم کارنامه بروس لی، اژدها وارد میشود است؛ فیلمی که سکانسها و صحنههای ماندگار کم ندارد، از انبوه مبارز در آن جزیره با لباسهای زرد و سفید و ماجراجوییهای تکنفره بروس لی برای سردرآوردن از تشکیلات باند موادمخدر و به ویژه رویارویی با آن مار کبری تا سکانس درخشان مبارزه با هان در تالار آینهها و آن دست مصنوعی و کشنده هان و خنجهای منظم روی صورت و بدن بروس لی.
یکی از نکات جالب فیلم، حضور جکی چان به عنوان سیاهی لشکر است که در صحنهای بروس لی، در کمترین زمان ممکن، او را از پیش رو برمی دارد. این صحنه، در زمان خودش لحظهای معمولی و با محوریت هنرنمایی لی بود و اهمیت دیگری نداشت اما وقتی خود چان بعدها به ستاره صاحب سبکی در سینمای هنرهای رزمی تبدیل شد، مهم و جذاب جلوه کرد.
در سینمای ایران هم به شکلهای مختلفی از این فیلم بهرهبرداری شد؛ از مانی حقیقی که فیلمی به نام اژدها وارد میشود ساخت که البته تنها در عنوان، به ترجمه فیلم لی در ایران ارجاع داد تا فیلمی مثل پرواز از اردوگاه که جمشید هاشم پور در سکانسهای مبارزه و با آن لباس زرد، شباهتهای تیپیکال و حتی چهرهای به جان ساکسون داشت.
مهمترین ویژگی و نشانه تصویری بازی با مرگ، آن لباس زرد بروس لی است که بعدها تارانتینو، شبیه آن را برای یادآوری به تن عروس (اما تورمن) کرد و البته چند سال بعد، با کتک خوردن نقش او از یک بدلکار در روزی روزگاری هالیوود، ظاهرا هرچه رشته بود، پنبه کرد که با اعتراض دختر بروس لی هم مواجه شد.
سکانس مبارزه لی با کریم عبدالجبار دو متر و ۱۸ سانتیمتری، ستاره اسبق بسکتبال، از صحنههای مشهور سینما است. هرچند در دنیای نمایشی فیلم، لی کوتاه قامت، عبدالجبار را تسلیم میکند اما میشود باتوجه به میزان شرارت و آزار و اذیتهای او در این مبارزه، آن جمله بامزه «کریم، بهخدا تو مسلمون نیستی» را اینجا به کار برد!
صدای اژدها
بروس لی، خیلی حرف نمیزد و بیشتر مرد عمل بود. با اینکه استاد چندان اعتقادی به گفتمان نداشت و در مبارزات هم کارش را با اصواتی غیرقابل فهم و ترجمهنشدنی پیش میبرد اما گاهی و در فواصل انتقام ها، نفسی چاق و چند جملهای هم مخاطبان را مهمان میکرد. در دوبله فارسی، زحمت گویندگی این بخشها را زنده یاد حسین معمارزاده میکشید و اولین دوبلور آثار بروسلی بود و در زنبور سبز، خشم اژدها، راه اژدها، اژدها وارد میشود و بازی با مرگ به جای این بازیگر صحبت کرد.

بروس لی، علاوه بر ورزیدگی و تسلط به هنرهای رزمی و سرعت و چابکی در حرکات و اجرای فنون، از کرشمهها و بازیگوشیهای بازیگری هم جلوی دوربین غافل نبود و شاید یکی از دلایل تمایز او با بازیگران قبلی و حتی بعدی فیلمهای اکشن و رزمی، همین باشد. او به خوبی از اهمیت چشمها و نگاه در بازیگری و تاثیرات آن روی تماشاگران آگاه بود، بنابراین بسیار این مقوله را جدی گرفت و بخش زیادی از ارعاب او بر حریفان و مبارزان مقابلش، از طریق نگاههایی قاطع و چشمغرههایی تماشایی بود. تکان دادن سر و به وقت لزوم پیچ و تاب بدن که به شعر و رقص میمانست هم از امضاهای شمایلی بروس لی در صحنههای مبارزه فیلمهایش بود. به جز اینها، اصوات اختصاصی لی به ویژه آن «غوددداااااا» گفتنش، هم نقش مهمی در تخلیه کامل خشمش و تکمیل صلابتش داشت. گاهی هم در بعضی از بزنگاهها که نیاز به تمرکز بیشتر بر زیبایی حرکات هنرمندانه لی بود، از اسلوموشن و تصاویر حرکت آهسته و در پارهای مواقع هم زوم استفاده میشد تا حظ بصری تماشاگران از استاد به اوج خودش برسد.
با وجود این ویژگیها و اقبال عامه مخاطبان به آثار لی، منتقدان و تماشاگران نخبهتر سینما چندان او را به عنوان بازیگر حساب نمیکنند و نهایت هنرش را بازی در فیلمهای رزمی میدانند. در چنین نگاهی، کمتر کسی دوست دارد بروس لی را مثلا به جای جینهاکمن در ارتباط فرانسوی یا به جای آل پاچینو در پدرخوانده تصور کند که احتمالا به نتایجی فاجعهبار ختم میشد. این تصور باطل و مقایسه اشتباه حتی در فرهنگ عامیانه و میان همان نوجوانان و جوانان علاقهمند اکشن و انواع هنرهای رزمی هم وجود داشت و مثلا گاهی شنیده میشد اگر مبارزهای میان بروس لی و محمدعلی کلی انجام شود، چه کسی دخل آن یکی را میآورد و از این حرفها. لی نیازی هم به تایید مخاطبانی از جنس دیگر نداشت و همین قدر استعداد بازیگری و نمایشگری کار خودش و تماشاگران شیفته هنرهای رزمی را راه میانداخت. او از تواناییها و قابلیتهایش آگاه بود و احتمالا هم به جز حضور در نقشهای رزمی و اکشن، علاقهای به بازی در نقشها و فیلمهای دیگر نداشت.
مختصر و مفید
تقریبا همان اتفاقی که برای جیمز دین افتاد و تنها با سه فیلم و مرگی غافلگیرکننده و زودهنگام، به جایگاه و محبوبیتی فوقالعاده دست یافت، به نوعی برای بروس لی هم رخ داد. اگرچه بروس لی، به خاطر پدرش که هنرمند اپرا و تئاتر بود، از سنین کودکی و حتی نوزادی در چند فیلم حضور داشت و بعدها در ۱۳-۱۲ سریال و فیلم هم نقشهای کوتاه و بلندی بازی کرد، اما بیش از هر چیز با بازی در چهار فیلم شناخته میشود: رئیس بزرگ، خشم اژدها، راه اژدها و اژدها وارد میشود. به این اندک، میتوان فیلم بازی با مرگ را هم اضافه کرد که با مرگ نابهنگام لی ناتمام ماندهبود و چند سال بعد با استفاده از راشهای کار نشده و بدلکار به سرانجام رسید و حتی این متریال به قسمت دوم فیلم هم قد داد. بروس لی برای جاودانگی در سینما، نیاز به نقش و فیلم بیشتری نداشت و همین کمیت و مختصر هم باکیفیت و مفید بود.
نقشی که باعث شهرت اولیه لی شد، کاتو در سریال زنبور سبز بود. او دستیار زنبور سبز (ون ویلیامز) بود و همراه او و بهصورت ناشناس و با کلاه و چشمبند با جنایتکاران مبارزه میکرد. منتها در این سریال آمریکایی، لی واقعا یک وردست بود و زیر سایه ویلیامز و در حجم ماجراجوییهای شبه جیمزباندی، چندان مجالی برای نمایش تواناییهای رزمیاش نداشت.
اتفاق مهم در کارنامه بازیگری او، با بازگشت به سرزمین پدری و مادریاش، یعنی چین و هنگکنگ افتاد و با بازی در رئیس بزرگ، چشمههایی از پرسونای مبارزش را بروز میدهد. آن تیتراژ پرزرق و برق اول که بروس لی را در حال پرش روی هوا و پرتاب لگد نشان میدهد، به نوعی پیش پرده شمایل او در سینماست. سکانس مبارزه او با رئیس بزرگ، از مهمترین صحنههای فیلم است و لی هم با هنر رزمیاش از تماشاگران دل میبرد.
آن تم انتقام و مبارزه در خشم اژدها هم ادامه دارد و بروس لی به خونخواهی قتل استادش، هنرهای رزمیاش را رو میکند. سکانس مبارزه یکتنه او با استاد یک باشگاه و انبوه شاگردانش، از به یادماندنیترین صحنههای این فیلم است. مبارزه او با سوزوکی، اصلیترین نقش منفی فیلم هم از سکانسهای مشهور خشم اژدهاست و بروس لی با شعبدهبازیاش با نانچیکو، سوزوکی شمشیر به دست را آچمز میکند، منتها وسط آن خشم و هیاهو، انصاف و مردانگی را هم درنظر میگیرد و وقتی میبیند حریفش بیسلاح است، او هم نانچیکو را به زمین میاندازد و با یک ضربه مرگبار پا، نفس سوزوکی را میگیرد. راه اژدها دو تفاوت مهم با دیگر آثار بروس لی دارد؛ اول اینکه خودش کارگردانی کار را به عهده داشت و دیگر اینکه فیلمبرداری فیلم در ایتالیا انجام شد. صحنههای مشهور مبارزه لی با چاک نوریس در ویرانههای کولوزیوم و در حضور آن بچه گربه، از تماشایی ترین لحظات فیلم است. ضمن اینکه پوشش سیاه نیم تنه پایینی بروس لی و پوشش سفید نیمتنه نوریس، مبارزه این دو را شبیه یک شطرنج رزمی میکند.
اما قطعا مشهورترین فیلم کارنامه بروس لی، اژدها وارد میشود است؛ فیلمی که سکانسها و صحنههای ماندگار کم ندارد، از انبوه مبارز در آن جزیره با لباسهای زرد و سفید و ماجراجوییهای تکنفره بروس لی برای سردرآوردن از تشکیلات باند موادمخدر و به ویژه رویارویی با آن مار کبری تا سکانس درخشان مبارزه با هان در تالار آینهها و آن دست مصنوعی و کشنده هان و خنجهای منظم روی صورت و بدن بروس لی.
یکی از نکات جالب فیلم، حضور جکی چان به عنوان سیاهی لشکر است که در صحنهای بروس لی، در کمترین زمان ممکن، او را از پیش رو برمی دارد. این صحنه، در زمان خودش لحظهای معمولی و با محوریت هنرنمایی لی بود و اهمیت دیگری نداشت اما وقتی خود چان بعدها به ستاره صاحب سبکی در سینمای هنرهای رزمی تبدیل شد، مهم و جذاب جلوه کرد.
در سینمای ایران هم به شکلهای مختلفی از این فیلم بهرهبرداری شد؛ از مانی حقیقی که فیلمی به نام اژدها وارد میشود ساخت که البته تنها در عنوان، به ترجمه فیلم لی در ایران ارجاع داد تا فیلمی مثل پرواز از اردوگاه که جمشید هاشم پور در سکانسهای مبارزه و با آن لباس زرد، شباهتهای تیپیکال و حتی چهرهای به جان ساکسون داشت.
مهمترین ویژگی و نشانه تصویری بازی با مرگ، آن لباس زرد بروس لی است که بعدها تارانتینو، شبیه آن را برای یادآوری به تن عروس (اما تورمن) کرد و البته چند سال بعد، با کتک خوردن نقش او از یک بدلکار در روزی روزگاری هالیوود، ظاهرا هرچه رشته بود، پنبه کرد که با اعتراض دختر بروس لی هم مواجه شد.
سکانس مبارزه لی با کریم عبدالجبار دو متر و ۱۸ سانتیمتری، ستاره اسبق بسکتبال، از صحنههای مشهور سینما است. هرچند در دنیای نمایشی فیلم، لی کوتاه قامت، عبدالجبار را تسلیم میکند اما میشود باتوجه به میزان شرارت و آزار و اذیتهای او در این مبارزه، آن جمله بامزه «کریم، بهخدا تو مسلمون نیستی» را اینجا به کار برد!
صدای اژدها
بروس لی، خیلی حرف نمیزد و بیشتر مرد عمل بود. با اینکه استاد چندان اعتقادی به گفتمان نداشت و در مبارزات هم کارش را با اصواتی غیرقابل فهم و ترجمهنشدنی پیش میبرد اما گاهی و در فواصل انتقام ها، نفسی چاق و چند جملهای هم مخاطبان را مهمان میکرد. در دوبله فارسی، زحمت گویندگی این بخشها را زنده یاد حسین معمارزاده میکشید و اولین دوبلور آثار بروسلی بود و در زنبور سبز، خشم اژدها، راه اژدها، اژدها وارد میشود و بازی با مرگ به جای این بازیگر صحبت کرد.
علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰

10:58 - 1400/09/07
پاسخ
بروس محبوب همه نوجوان های دهه شصت بود و هست
ارسال نظر
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیتها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
بررسی ابعاد اجتماعی برنامه هفتم توسعه در همایش فرهنگ و برنامه هفتم توسعه
کنگره شهدای روحانی و طلبه استان اصفهان
گرامیداشت یاد ۱۴۹ شهید اهلسنت در کنگره شهدای روحانی
جلالی کیست و چگونه جذب موساد می شود؟
اجلاسیه شهدای روحانی مدافع حرم در کرمان برگزار شد
مجموعه کمیک موشن «حاج قاسمی که من می شناسم» در کرمان رونمایی شد
پژوهش؛ لازمه نوآوری و تحول / موازی کاری از آسیب های جدی پژوهش در حوزه
گفتوگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف با محوریت برجام و تحولات اوکراین
کشف بیش از ۳۵هزار تن کالای اساسی احتکارشده، توسط سازمان اطلاعات سپاه
تمرکز دشمن بر ضربه زدن به ولایت فقیه / روحانیت؛ کانون معنویت در دفاع مقدس
بایسته های تبلیغ بین الملل/ حقیقت را از متن اسلام استخراج و به جهان عرضه کنیم
مجلس ضمانت های اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را فراهم کند
مراسم رونمایی از کتاب فقه فضای مجازی برگزار شد
رویکرد اقناعی و تبلیغی در اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش نقش موثری ندارد
سومین همایش ملی جریان حلقههای میانی پیشران حکمرانی مردمی برگزار میشود
تقابل ولایت پذیری و ولایت گریزی در جنگ احد
فراهم کردن میدان فعالیت برای بخش خصوصی از وظایف دولت است
حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب از فناوری هستهای
قصد اهانت به مرجعیت دینی نداشتم
مسئولیت خود برای برون رفت از بحران سیاسی عراق را به دوش مرجعیت نیندازید
تحریمهای آمریکا علیه ایران غیرقانونی و ناقض حقوق بشر است
ائتلاف آمریکایی اسرائیلی در خلع سلاح مقاومت شکست خواهد خورد
قضیه فلسطین یک قضیه اعتقادی است
اسرائیل قادر به از بین بردن برنامه هستهای ایران نیست
کسی نمیتواند ادعا کند که در انتخابات اکثریت را به دست آورده است
یکصد و چهل دومین "خیمه" برپا شد
شهدای روحانی؛ نماد عملگرایی روحانیت
می خواهیدهمسرتان عاشق شما باشد؟
دولت روحانی مجوز چاپ کتاب کارنامه هاشمی را نداد
خط حزبالله ۳۴۱؛ خیزش مقاومت، افول اشغالگران + دانلود
با وجود سپاه هیچ قدرتی یارای تجاوز به ایران را ندارد
آموزش و پرورش در تأمین هزینه های طرح امین کمک کار حوزه علمیه باشد
برنامههای جامعةالزهرا در هفته جمعیت
شهدای روحانیت ستارگان درخشان آسمان هدایت هستند
طالب زاده در راه انقلاب هر کار کوچکی را بزرگ میدید
ایجاد قرارگاه برای اجرایی سازی سند تحول در آموزش و پرورش
فرهنگ سازی، اولین راه مقابله با بحران جمعیت
دیدار نماینده ولی فقیه در سپاه با علما و مراجع تقلید
گزارشی از سفر ۲ روزه رئیس سازمان اوقاف کشور به کرمانشاه
به زودی اطلاعات بیشتری از احمدرضا جلالی منتشر میکنیم
مراسم ترحیم استاد فاطمی نیا در تهران برگزار می شود
آیین اختتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت ۳ برگزار میشود
ارسال بیش از هزار ۸۰۰ اثر به جشنواره علامه حلی
رئیسی آبروی خود را به میدان آورد/ مسؤولان علت مشکلات را برای مردم تشریح کنند
پیشنهاد حاج قاسم برای آزادسازی مهران
استاد فاطمی نیا عمر خود را به تبلیغ و تحقیق در نشر معارف اهل بیت گذراند
«خاطرات سیاسی آیتالله ریشهری» پس از 30 سال تجدید چاپ شد
نادر آرش رسانه ایران زمین/ طالب زاده با لنز دوربین با غرب زدگی مبارزه کرد
معرفی سرباز روز نهم در نمایشگاه کتاب
مقطع پایانی جنگ ناگفتههای فراوان دارد/ حوزه نشر به میدان بیاید
بزرگداشت نادر طالبزاده در نشست جهاد تبیین، رسانه و حوزههای علمیه
نشست تخصصی «جهاد تبیین، رسانه و حوزه های علمیه» برگزار شد
آقای پرستویی آدرس غلط داده اید!
رادیان رسا | از تعصب به سوریه تا حمله به دشمن فرضی
تشییع پیکر مرحوم آیت الله فاطمینیا در قم
همایش وعاظ عرصه دفاع مقدس
اقامه نماز توسط رهبر انقلاب بر پیکر آیت الله فاطمینیا
نشست تخصصی «جهاد تبیین، رسانه و حوزه های علمیه» برگزار می شود
با دشمنِ قرآن، سَرِ سازش نداریم
همایش تخصصی شهدای روحانی استان قم در مدرسه فیضیه
درس اخلاق آیت الله فیاضی در دفتر مقام معظم رهبری در قم
مکتب امام خمینی و خطر تحریف مدعیان خط امام (2)
تلاش برای افزایش نسل و حمایت از خانواده، فریضه ای ضروری و سیاستی حیاتی
دشمن با جنگ شناختی، باورهای مردم را هدف گرفته است / اهمیت کار رسانه ای
آیت الله فاطمی نیا با بصیرت انقلابی از جایگاه ولایت فقیه دفاع می کرد
روحانیون حضور پررنگی در دفاع مقدس داشتند
پذیرش برادران مقطع دیپلم در مدرسه علمیه امام جواد کرج
سند تحول آموزش و پرورش توسط شورایی تخصصی بررسی شود
بایسته هایی برای کیفیگزینی طلاب/نخبگان را به سوی تحصیل در حوزه سوق دهیم
عرضه کتاب "نبرد تک خوان" در نمایشگاه کتاب تهران
حذف ارز ترجیحی در ایران و چشم انداز کاهش قاچاق کالاهای اساسی به پاکستان
تبیین اندیشه امام؛ وظیفه حوزه/ از منظر اسلام، حکومت مهمترین مساله بشر است
قانون جمعیت باید به طور کامل و جامع اجرا شود
از ظرفیت بالای مسجد در عرصه دینی، فرهنگی و اجتماعی استفاده شود
حمله به زبان فارسی،حمله به هویت ملی/ زبان مشترک انسجام آفرین و هویت بخش است
همایش تخصصی شهدای روحانی استان قم برگزار شد
از موفقیت در مدارس امین و مدارس تمدنی تا بازنگری در مدارس مسجد محور
نظارت دقیق بر اجرای اصلاح پرداخت یارانهها لازمه موفقیت این طرح است
آیت الله رشاد از نمایشگاه کتاب بازدید کرد
مراسم ختم آیت الله فاطمینیا در مسجد اعظم قم
آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا به ملکوت اعلی پیوست(۱۱ نظر)
نادر طالب زاده پروفسور رسانه ای/ نادر باطل السحر قدرت رسانه ای دشمن بود(۸ نظر)
رابطه ما براساس انقلاب شکل گرفت/ یک روز قصه ترور او را شرح خواهم داد(۶ نظر)
با کدام بودجه چاپ و تدریس شد!(۴ نظر)
نشست تخصصی «جهاد تبیین، رسانه و حوزه های علمیه» برگزار شد(۳ نظر)
خاتون؛ با عینک کور به دیدن منظره حماسههای دهه ۲۰ رفتن(۳ نظر)
میدان نبرد جهان جدید(۳ نظر)
نشست تخصصی «جهاد تبیین، رسانه و حوزه های علمیه» برگزار می شود(۲ نظر)
طالب زاده ثمره انقلاب و امام خمینی بود(۲ نظر)
بزرگداشت نادر طالبزاده در نشست جهاد تبیین، رسانه و حوزههای علمیه(۱ نظر)
رادیان رسا | از تعصب به سوریه تا حمله به دشمن فرضی(۱ نظر)
چه شد که اینگونه شد؟(۱ نظر)
مصاحبه اختصاصی خبرگزاری رسا با آیت الله سیفی مازندرانی(۱ نظر)
آیت الله فاطمی نیا با بصیرت انقلابی از جایگاه ولایت فقیه دفاع می کرد(۱ نظر)
دشمنان اسلام از نماز جمعه وحشت دارند(۱ نظر)
جوان اوکراینی "قطعاً اوکراین برندۀ این جنگ خواهد بود."(۱ نظر)
فعالیت گروههای جهادی موجب شرمساری سازمانهای تبلیغی است(۱ نظر)
نقشه دشمن سنگ اندازی مقابل طرح اصلاح اقتصاد کشور است(۱ نظر)
مدیران جدید ناحیه یک و اداره حقوقی و ثبتی اوقاف قم معرفی شدند(۱ نظر)
نماینده مقام معظم رهبری در عراق درگذشت ایت اللہ فاطمی نیا را تسلیت گفت(۱ نظر)
پرطرفدارترین