۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۹۶۷۶۸

فاصله موسسه تنظیم و نشر با اصل استکبارستیزی امام

فاصله موسسه تنظیم و نشر با اصل استکبارستیزی امام
امام راحل بار‌ها و بار‌ها مردم و مسئولان را به مبارزه با استکبار فرا می‌خواندند و آنان را از غفلت کردن در مقابل دشمنان و کوتاه آمدن از مبارزه با مستکبران برحذر داشته اند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) موسسه‌ای است که مسئولیت حفظ و نشر، نظارت و تأیید آثار امام خمینی(ره) را بر عهده دارد و رسالت آن حراست، حفظ و احیای اصول و مبانی اندیشه‌های امام راحل به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و نظریه پرداز و مجری اسلام ناب محمدی است.

یکی از اصول و مبانی امام راحل، استکبارستیزی و مبارزه با زورگویان است که ریشه در عمق تعالیم و آموزه‌های اسلامی دارد و امام راحل در آرمان‌ها و اهداف انقلابی خویش نقش محوری برای آن قائل بود؛ چرا که اصل استکبار ستیزی را رمزی اسلامی و ایمانی برای ملت مستضعف می‌دانست و معتقد به مبارزه با استکبار و خارج کردن آنان از میدان نبرد بود[1] و استکبار را غاصب می‌دانست[2] و عید ملت مستضعف را روزی می‌دانست که مستکبرین عالم را دفن کنند.[3]

امام خمینی(ره) هرگونه امکان سازش با مستکبران را ممنوع دانسته و از میان رفتن جبهه استکبار را تنها راه رسیدن مستضعفان جهان به حقوق خود بیان می‌کند و راهکار ایستادگی و اتخاذ مواضع تهاجمی علیه قدرت‌های مستکبر را بر همه محرومان توصیه می‌نماید.[4]

آ. عجمی

در اندیشه و باور امام راحل، جنگ ما با استکبار جهانی، جنگ عقیده‌ها بوده و جغرافیا و مرز نمی‏ شناسد[5] چرا که جنگ ما با استکبار، جنگ حق و باطلی است که تمامی ندارد[6] و سلامت و صلح جهان وابسته به انقراض مستکبرانِ بی ‌فرهنگ است[7].

امام راحل بار‌ها و بار‌ها مردم و مسئولان را به مبارزه با استکبار فرا می‌خواندند و آنان را از غفلت کردن در مقابل دشمنان و کوتاه آمدن از مبارزه با مستکبران برحذر داشته و ابراز امیدواری می‌کردند که همه مسلمین بیدار شوند و توجه کنند به این که اگر در برابر آمریکا و مهره‌های گوش به فرمان استکبار که به خاطر آمریکا و منافع او به اسلام صدمه وارد می‌کنند، نایستند تمام مسلمین به تباهی کشیده خواهند شد.[8]

امروزه موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) به عنوان متولی و پاسدار مبانی شخصیتی و اندیشه‌های امام راحل رسالت سنگینی برعهده دارد؛ رسالتی که در راستای ترویج اصول و مبانی امام در جامعه و حفظ و نشر اندیشه‌های والای اعتقادی و عملی ایشان در بین مردم باشد و از تحریف و دگرگون سازی اندیشه‌ها و آرمان‌های امام راحل جلوگیری کند.

آ. عجمی

یکی از اصول و اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) استکبارستیزی و مبارزه با استکبار است و سیره ایشان در این باره به قدری روشن و پُرواضح است که بر مرور کننده سخنان امام پوشیده و پنهان نبوده و حتی با جستجوی ساده در اینترنت و فضای مجازی هم قابل مشاهده و مطالعه است؛ متولیان و متصدیان موسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) نیز این را به خوبی می‌دانند که «امام خمینی(ره) مدعی و منادی اسلام ناب بود و اولین مؤلفه‌ای که در اسلام ناب ایشان مطرح است عنصر استکبارستیزی است چرا که جامع همه این آرمان‌ها بحث استکبارستیزی است»[9].

حال با وجود علم به اندیشه‌ها و مبانی فکری و عملی امام راحل و اطلاع از سیره ایشان درباره ایستادگی مقابل زورگویان، جای بسی تعجب است که این موسسه و مسئولان آن در دشمن ستیزی و مرز بندی خود با استکبار موضع محکم، پررنگ و مناسبی ندارند؟ و در مقابلِ جریان‌های غرب­گرای داخلی و مطرودان امام که عامدانه و آزادانه در صدد تضعیف نظام و مبانی بنیان­گذار نظام اسلامی قدم بر می‌دارند نمی‌ایستند؟ و مرز خود را با آنان جدا و مشخص نمی‌کنند؟ آیا غیر از این است که ملاک ارزیابی افراد در اندیشه امام راحل «عدم تضعیف انقلاب و نظام اسلامی»[10] می‌باشد؟ چرا مراکز مربوط به حفظ آثار امام به جای اینکه پایگاهی باشند برای حفظ و نشر اندیشه‌های امام خمینی(ره) پاتوقی شده ­اند برای یک طیف سیاسی خاص که مردود و منفور امام و جامعه اسلامی هستند؟

دشمن ستیزی و ایستادگی در مقابل آمریکا که یکی از بارزترین ویژگی و خصوصیت امام خمینی بوده و یکی از مولفه‌های اصلی سیره سیاسی ایشان را تشکیل می‌دهد؛ چرا متولیان و متصدیان موسسه امام در پی تقویت اندیشه‌ای هستند که معتقد است زمان اختلافات و مبارزه با استکبار جهانی به سر آمده است و تلاش و کوشش ما باید برای تعامل با آنان باشد، نه در مقابل و بر ضد آنان.

امامی که برای فرهنگ سازی مسئله «استکبار ستیزی و مبارزه با آنان» در بین مردم و مسئولان انقلاب اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد، چگونه ممکن است در مقابل استکبار که در میان ملّت ما مبارزه با آنان به یک فرهنگ وحرکت معقول، منطقی، دارای پشتوانه علمی و یک حرکت خردمندانه و دینی تبدیل شده است، سخن از ارتباط با ظالم و تعامل با استکبار به میان آوَرَد؟ امامی که خود، همه را توصیه به قدرتمند شدن و نابود کردن مستکبران عالم فرا می­ خواند.

القای مواضعی متعاملانه و سازش­گونه از سیره سیاسی امام راحل، تغییر عامدانه و تحریف سیره و اندیشه‌های ایشان است؛ سیره‌ای که دشمن اصلی اسلام و قرآن کریم را، ابر قدرت ها، خصوصا آمریکا و ولیده فاسدش رژیم صهیونیستی می‌داند.[11]

آ. عجمی

موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) باید  به دور از اجتهادات شخصی و ملاحظات حزبی از تحریف سیره امام و ترویج مطالبی که مخالف با سخنان و سیره امام راحل است جلوگیری کند؛ در غیر این صورت دلیلی برای ادامه فعالیت‌ این موسسه و اختصاص منابع میلیاردی از بودجه‌های بدون نظارت باقی نمی‌ماند؛ زیرا مقاصد و غایت اولیه تأسیس چنین مرکزی، مواظبت بر صحت متون مستند به امام، حل و فصل اختلافات بین متون منتشره از امام و تحقیق درباره انتشار اسناد و جلوگیری از اختلاف دیدگاه‌ها از مبانی و اندیشه امام عظیم الشأن است و امروز که کتب و سخنرانی­ های پیر جماران، نامه‌ها و اسناد ساواک درباره آن رهبر کبیر و والا مقام انقلاب جمع آوری، مکتوب و منتشر شده است، دلیلی برای دریافت بودجه‌های میلیاردی وجود ندارد؛ مگر اینکه تنها دلیل آن حراست از خط اصیل و اندیشه ناب امام راحل با پرهیز از سلیقه گرایی و حزب شیفتگی باشد که استکبارستیزی، مبارزه و مقابله با مستکبران یکی از اندیشه‌های بارز امام خمینی(ره) است.

پرسش دلسوزانه از متولیان و مسئولان موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) این است که چرا درباره استکبار جهانی، دشمنان داخلی، معاندان نظام اسلامی و خط نفوذ اهمال کاری می‌کنند و در برابر آنان موضعی مناسب نمی‌گیرند؟ و در بحران‌های تخریب اندیشه امام(ره) از امثال کدیور، علوی تبار، احمدی منتظری و... مواضع آشکاری در دفاع از اندیشه و آرمان‌های امام به چشم نمی‌خورد و به توهین‌ها و تخریب‌های افرادی مثل اکبر گنجی پاسخی داده نمی‌شود؟ چرا به مطرح شدن برخی از افراد غرب پرست و ضد اندیشه امام، به عنوان اعتدالی خط امام، پاسخی مناسب داده نمی‌شود؟

آ. عجمی

مواضع یادگار گرانقدر یادگار امام، حاج سید حسن آقا خمینی درباره استکبار و ایستادگی در مقابل زورگویی دولت­ های غربی و توصیه مردم و مسئولان به ايستادگي در مقابل دشمنان نظام اسلامي[12] بسیار قابل‌تحسین بوده و جای تقدیر و تشکر دارد و دوستداران و شیفتگان پیر جماران از مواضع و مرزبندی یادگار گرانقدر بیت امام عظیم الشأن با دشمنان نظام ازجمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیز حمایت و تقویت جبهه مقاومت در منطقه، خرسند شده و خواهان استمرار و تقویت آن هستند؛ چرا که گلایه دوستداران امام از ایشان نیز به خاطر عدم استمرار و تکمیل آن مواضع و کم رنگ شدن موضع­ گیری ­های مناسب با وقایع روز است؛ وقایع و مناسبت‌هایی که در تقویم رسمی کشور به روز استکبارستیزی و مبارزه با مستکبران معیّن و مندرج شده است و انتظار می‌رفت که جناب حاج آقای سیدحسن خمینی موضع مناسبی در این روز از خود نشان دهند درحالی‌که هیچ موضع استکبار­ستیزانه‌ای از متولیان و مسئولان موسسه حفظ و نشر اندیشه‌های امام(ره) منتشر نمی‌گردد؟ مواضعی که در شأن مبانی و اندیشه‌های امام راحل باشد.

البته در این روز موسسه حفظ و نشر مراسمی را برگزار کرد اما برخلاف انتظار، سخنران مراسم به جای اتخاذ موضعی مناسب و شفاف نسبت به جنایات آمریکا در منطقه و استضعاف ملل محروم و تقویت دشمن ستیزی، خواستار دوستی با جهان شده و دوران ستیز با استکبار را منقضی شده یاد کرد.

امروزه با توجه به طمع جریان نفوذ نسبت به تأثیرگذاری بر تولیت گرانقدر حرم مطهر امام راحل و اطرافیان ایشان، لازم است این مواضع در مناسبت­های مختلف، خصوصاً در قضایای روز پررنگ‌تر، شفاف ­تر و با ادبیاتی به‌روز و نخبگانی تکرار شده و از اهمال‌کاری، سکوت و بی‌تفاوتی پرهیز گردد.

امتیاز‌ها و امکاناتی که در اختیار تولیت موسسه نشرو حرم مطهر امام قرار داده‌ شده است از برکت مجاهدت پیر جماران و ادامه مکتب ایشان است و این را می‌طلبد که حرمت، منزلت و جایگاه امام خمینی(ره) حفظ شده و از اندیشه‌های والای آن نادره دوران حفاظت گردد و از فعالیت افرادی که نه‌تنها در خط امام نیستند بلکه برعکس و ضد امام راحل می‌گویند و می‌نویسند و عمل می‌کنند، جلوگیری شود.

آ. عجمی

یقین بدانید که شماری از افرادی که در اطراف شما هستند و شما را به مماشات و کاهلی نسبت به حفظ و نشر اندیشه‌های دشمن ستیزانه امام راحل و تفسیر سخنان ایشان در قالب اجتهادات شخصی مطابق خوشایند غرب‌گرایان ترغیب و تشویق می‌کنند جز برای استفاده ابزاری از جایگاه شما به عنوان نزدیکان بیت شریف امام بزرگوار نبوده و علاقه‌ای به شما ندارند. البته آن‌ها نه‌تنها به جناب عالی بلکه به امام راحل نیز تعشق و دلبستگی خاصی نداشته و ندارند و داعیه پیرو بودن و عشق و ارادت آنان به امام نیز جز ادعایی توخالی و پوچ نیست.

مَثل انقلاب اسلامی ایران با افرادی مانند شما، مَثَل ظرف فلزی و ظرف شیشه‌ای است که اگر به هم خورند این شیشه است که خُرد و متلاشی می‌شود؛ بدون آنکه به ظرف فلزی آسیبی وارد شود؛ همان مثلی که یادگار گرانقدر امام، جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا(ره) در رنجنامه خود به آیت‌الله منتظری از آن استفاده کردند.

برای عاشقان و ارادتمندان امام راحل(ره) بسیار سخت است که ببینند متولیان حفظ و ترویج اندیشه‌های امامشان به سمت‌وسوی زخارف ظاهری دنیا، تشریفات، رفاه‌طلبی و نشست و برخاست با فتنه ­گران و تحریف کنندگان اندیشه امام کشیده شوند؛ چرا که به خوبی می‌دانند لازمه و نتیجه نشست و برخاست با چنین افرادی جز این نخواهد بود که رفته رفته از مبانی و اندیشه‌های ناب امامشان غفلت کرده و از حفظ و نشر آثار امام راحل خودداری خواهند کرد تا چه رسد به تبیین، ترویج و گسترش اندیشه‌های امام راحل(ره).

 

ارادتمند امام آزادگان جهان

 

[1]. صحیفه امام خمینی، ج7، ص292.

[2]. همان.

[3]. همان، ج10، ص206.

[4]. همان.

[5]. همان، ج ۲۱، ص ۸۸.

[6]. همان، ج ۲۱، ص ۲۸۴.

[7]. همان، ج ۱۲، ص ۱۴۴.

[8]. همان، ج۱۷، ص۵۷.

[9]. سید حسن خمینی، پایگاه خبر آنلاین، کد خبر 1553428.

[10]. صحیفه امام خمینی، ج17 ص 460.

[11]. همان، ج 19، ص 28.

[12]. باشگاه اطلاع رسانی انتخاب، کد خبر206830، لینک خبر entekhab.ir/ 000rny

ارسال نظرات