۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۹۶۸۸۳

کتاب «قانون، سیاست است» معرفی می‌شود

کتاب «قانون، سیاست است» معرفی می‌شود
‌چهارمین نشست صبح جمعه‌های بخارا صبح جمعه با معرفی و بررسی کتاب «قانون، سیاست است» در کافه فلسفه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، چهارمین نشست صبح جمعه‌های بخارا صبح جمعه ۱۲ آذر با معرفی و بررسی کتاب «قانون، سیاست است» نوشته دانکن کندی با ترجمه حبیب‌الله فاضلی در کافه فلسفه برگزار می‌شود.

در کتاب «قانون سیاست است»، نویسندگان در پی نشان دادن درهم تنیدگی حقوق و سیاست و آشکارسازی چگونگی این ارتباط هستند و با مفهوم‌پردازی‌های دقیق و مثال‌های متعدد کوشیده‌اند تا ابعاد مختلف این رابطه را نشان دهند.

هم‌چنین دانکن کندی در مهم‌ترین فصل این‌کتاب، سه مرحله جهانی‌سازی حقوق و سیاست را در قالب رویکردهای فرانسوی، آلمانی و آمریکایی بررسی می‌کند و در این میان به شکل‌گیری نهادهای مالی و اقتصادی در بستر حقوق اشاره می‌کند و این‌که هر کدام از این رویکردها حاوی اندیشه‌های فراملی بودند که طی دوره‌های مختلف تسلط یافته و مدل‌های بومی را تغییر دادند. جهانی‌سازی حقوق از نظر کندی، با ظهور اندیشه حقوقی کلاسیک در میان سال‌های ۱۸۵۰ تا زمان جنگ اول جهانی شکل می‌گیرد.

۴ چهره برجسته حقوق سیاسی در این کتاب کوشیده‌اند به پرسش‌هایی چون چه نسبتی بین سیاست و قانون یا سیاست و حقوق وجود دارد؟ گرگ و میش، یا روح و جسم، یا وضعیتی ورای این دوگانه‌ها؟ پاسخ دهند. ایده غالب نظریه‌پردازان این حوزه آن است که سرشت قانون و حقوق، تابعی از گفتمان‌ها و رخدادهای سیاسی است.

این مراسم با سخنرانی علی دهباشی نویسنده و سردبیر مجله بخارا، کیومرث اشتریان عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، علی‌محمد فلاح‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مسلم آقایی طوق عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری و حبیب‌الله فاضلی مترجم کتاب و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همراه است.

برنامه مذکور روز جمعه ۱۲ آذر از ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

ارسال نظرات