۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۸۸۶

گزارشی از پاییزه کتاب امسال

گزارشی از پاییزه کتاب امسال
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات گفت: ۴۰ کتابفروشی در شهرهای کمتر برخوردار توانستند در پاییزه کتاب امسال ۱۸هزار و ۱۹۲ نسخه کتاب را به فروش برسانند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با پایان یافتن طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) جزئیات میزان مشارکت کتابفروشی‌ها، خرید و فروش کتاب و… را بیان کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ به مدت پنج روز از بیست‌ونهم آبان ماه تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰ در مراکز استان‌ها برگزار شد، عنوان کرد: این طرح در ۴۰ کتابفروشی شهرهای کمتر برخوردار از کتابفروشی همچون بستان آباد، کلیبر، بوکان، سردشت، جم، کنگان، گناوه، لردگان، فردوس، تایباد، درگز، سرخس، مانه و سملقان، ایرانشهر، سراوان، بانه، بیجار، دیواندره، سقز، مریوان، جیرفت، پاوه، هرسین، ابرکوه و بهاباد از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه و یزد تا هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ به کار خود ادامه داد؛ همچنین این ۴۰ کتابفروشی توانستند ۱۸ هزار و ۱۹۲ نسخه کتاب به ارزش ۱۸ میلیارد و ۱۲۶ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۸۷ ریال به فروش برسانند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به میزان مشارکت کتابفروشی‌ها در این دوره از طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: ۹۵۸ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور در این طرح شرکت کردند که نسبت به پاییزه کتاب ۱۳۹۹ افزایشی ۱۷ درصدی داشته است. همچنین در پاییزه کتاب ۱۴۰۰، ۷۲۹ کتابفروشی در مراکز استان و ۲۲۹ کتابفروشی در غیر مراکز استان‌ها کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۰ درصدی و کتاب‌های ترجمه را با یارانه ۱۵ درصدی به مردم عرضه کردند.

وی ادامه داد: طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ به مدت هفت روز با مشارکت و استقبال ۸۱۹ کتابفروشی فعال از ۳۱ استان کشور برگزار شده بود که ۱۳۱ کتابفروشی از تهران در طرح مشارکت داشتند. همچنین در این طرح ۶۸۸ کتابفروشی در سایر استان‌ها حضور داشتند که این تعداد در پاییزه کتاب ۱۴۰۰ با افزایش ۱۸ درصدی به ۸۱۰ کتابفروشی رسید.

رمضانی اضافه کرد: در پاییزه کتاب ۱۴۰۰ مخاطبان ۴۳۵ هزار و ۷۱۸ نسخه کتاب به مبلغ ۲۸۸ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۲۰ ریال خریدند که سهم تهرانی‌ها ۶۳ هزار و ۴۵۹ نسخه به ارزش ۴۰ میلیارد و ۳۰۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۵۳۵ ریال بوده است؛ همچنین ۳۷۲ هزار و ۲۵۹ نسخه کتاب به مبلغ ۲۴۷ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۸۵۲ هزار و ۸۵ ریال در سایر استان‌ها به فروش رسیده است. در پاییزه کتاب سال ۱۳۹۹، ۴۵۸ هزار و ۴۶۸ نسخه کتاب از سوی کتابفروشی‌ها به فروش رسیده بود. نکته قابل توجه در این دوره از طرح پاییزه کتاب این است که با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از ویروس کرونا، ۱۱ هزار و ۴۱۴ نسخه کتاب به صورت غیرحضوری به فروش رسید که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۹ نسخه کتاب در استان‌هایی به جز تهران فروخته شد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین با اشاره به تعداد خریداران کتاب گفت: از ۱۲۲ هزار و ۸۸۳ نفر خریدار کتاب در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰، ۹۶ هزار و ۶۴۲ نفر در مراکز استان‌ها و ۲۶ هزار و ۲۴۱ نفر در غیر از مراکز استان‌ها موفق به خرید کتاب در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ شدند. در پاییزه کتاب ۱۳۹۹، ۱۲۲ هزار ۱۲۷ نفر کتاب خریده بودند.

وی به میزان یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ نسبت به پاییزه کتاب ۱۳۹۹ اشاره کرد و ادامه داد: یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به طرح پاییزه کتاب سال ۱۳۹۹ به حدود ۵۱ میلیارد ریال رسید.

علی رمضانی در پایان سخنان خود به پر فروش‌ترین استان‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: استان تهران با فروش ۶۳ هزار و ۴۵۹ نسخه کتاب و خراسان رضوی با ۵۲ هزار و ۹۷۳ نسخه کتاب و اصفهان با ۳۷ هزار و ۲۸۶ نسخه پرفروش‌ترین استان‌ها به لحاظ تعداد کتاب معرفی شدند. همچنین این سه استان به عنوان پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش شناخته شدند.

ارسال نظرات