۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۹۷۰۹۵

تجهیزات تولید داخل؛ برگ برنده نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

تجهیزات تولید داخل؛ برگ برنده نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
با تکمیل واحد دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، این واحد در پایان آذرماه سال جاری با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شده و شاهد افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در ناحیه رشکان در جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد و یکی از مراکز مهم تولید برق در شمال غرب ایران محسوب می شود.

این نیروگاه با 6 واحد گازی با ظرفیت تولید 958 مگاوات در مدار بهره برداری قرار داشته و پروژه تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی با احداث 3 واحد بخار 160 مگاواتی با توان و تجهیزات تولید داخل، در دستور کار قرار گرفته است.

نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در روز بیستم مردادماه سال 99 به شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد و دومین واحد بخار این نیروگاه نیز هم اکنون آماده بهره برداری است.

پیشرفت 82 درصدی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

امیر محمدی، مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم اظهار داشت: واحد دوم بخش بخار این نیروگاه، سی ام آذرماه امسال به شبکه سراسری برق کشور سنکرون می شود و ظرفیت تولید برق در بخش بخار نیروگاه ارومیه به 320 مگاوات می رسد.

محمدی با بیان اینکه مبلغ کل قرارداد این پروژه 385 میلیون یورو بوده که از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی به کارفرما تخصیص پیدا می کند، گفت: در مجموع پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه پیشرفت فیزیکی 82 درصدی دارد و با توجه به پیشرفت 82 درصدی پروژه، تا امروز می بایست حدود 300 میلیون یورو از مبلغ قرارداد، متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می شد؛ اما آنچه پرداخت شده تا امروز 212 میلیون یورو بوده و به میزان 34 میلیون یورو نیز، صورت حساب هایی است که توسط کارفرما تأیید شده اما ماههاست که این مبلغ از سوی بانک عامل پرداخت نشده است.

پیشرفت اجرایی پروژه از تخصیص منابع پیشی گرفت

وی افزود: در تمام مدت اجرای پروژه، با وجود آنکه پرداخت ها از میزان اجرا عقب بوده، هیچ روزی کارگاه تعطیل نشده و کار احداث واحدهای بخار نیروگاه ارومیه توسط متخصصان داخلی با بهترین کیفیت در حال انجام است و شاهد هستیم که پیشرفت اجرایی پروژه از میزان تخصیص منابع مالی، بسیار جلوتر است.

محمدی با بیان اینکه "تأخیر در پرداخت منابع تخصیص داده شده از سوی بانک عامل چالشی برای پروژه است"، گفت: هزینه تأمین مصالح و تجهیزات روز به روز افزایش می یابد و با توجه به اقدامات صورت گرفته برای پیشبرد طرح، در روزهای آینده، 20 میلیون یورو دیگر نیز از محل صورت حساب های تأیید شده از سوی کارفرما به بانک عامل ارسال خواهد شد و این رقم، به 34 میلیون یورویی که ماهها در صف پرداخت است اضافه خواهد شد.

سنکرون واحد سوم بخش بخار نیروگاه ارومیه در پایان اسفند 1401

مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه با بیان اینکه اجرای واحد سوم بخار نیروگاه ارومیه نیز به پیشرفت 50 درصدی رسیده است، گفت: با وجود تمامی مشکلاتی که ناشی از تأخیر در تزریق منابع مالی به پروژه وجود دارد، واحد سوم بخش بخار نیروگاه ارومیه نیز در پایان اسفندماه سال 1401 به شبکه سراسری برق کشور سنکرون خواهد شد.

همچنین، محمدحسین پروازی نیا، نماینده کارفرما در کارگاه نیروگاه ارومیه اظهار داشت: روزی نبوده که پروژه نیروگاه ارومیه به خاطر مشکلات متوقف شود و شرکت مپنا به عنوان پیمانکار این پروژه، به صورت روزانه برای تکمیل آن تلاش کرده است.

وی افزود: حدود 700 نفر پرسنل فقط در سایت نیروگاه مشغول به کار هستند که با احتساب اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده، می توانیم میزان اشتغال ایجاد شده با اجرای این پروژه را بیش از 2000 نفر اعلام کنیم.

تجهیزات تولید داخل؛ برگ برنده نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

پروازی نیا با بیان اینکه اگر مشکلی در تکمیل به موقع پروژه وجود داشته، این مشکل از خارج از پروژه بوده است، گفت: بحث اصلی پروژه، بحث تأمین مالی از سوی بانک مرکزی است، اعتبار اسنادی باز شده، صورت حساب های پیمانکار تأیید شده، اما پرداخت ها از سوی بانک با تأخیر مواجه شده است.

وی ادامه داد: نکته مثبتی که برای این پروژه وجود داشت این بود که ظرفیت های مپنا برای پیشبرد کار، در خدمت پروژه بوده و زمانی که منابع مالی نیز با تأخیر تأمین شده، تجهیزات تولیدی مپنا بدون تأخیر در پروژه نصب شده است.

پروازی نیا در خصوص زمان سنکرون واحد سوم بخار نیروگاه ارومیه و در پاسخ به اینکه قرار بود این واحد زودتر از پایان اسفند 1401 به مدار بیاید، گفت: اگر تزریق نقدینگی تسریع شود، در زمان تکمیل واحد سوم بخار نیز تسریع می شود.

وی افزود: نه تنها در تأمین منابع مالی پروژه از سوی بانک با تأخیر مواجه ایم، از ناحیه فروش برق هم، پرداخت ها با تأخیر انجام می شود؛ با این حال تلاش کردیم این پروژه در زمان مناسب تکمیل شده و کمک رسان تولید برق در شمال غرب کشور باشد.

 با تکمیل 3 واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، ظرفیت تولید برق در این نیروگاه و همچنین ظرفیت تولید برق در شمال غرب کشور به میزان 480 مگاوات افزایش می یابد و این مسئله، کمک قابل توجهی برای پایداری شبکه برق در این منطقه از کشور به خصوص در شرایط پیک مصرف برق تابستانی خواهد بود.

ارسال نظرات