۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۷۲۵۴
رییس جمهور عنوان کرد؛

لزوم تقویت زمینه‌های جذب و حفظ نخبگان/ فاصله بین دولت و دانشگاه برداشته شود

لزوم تقویت زمینه‌های جذب و حفظ نخبگان/ فاصله بین دولت و دانشگاه برداشته شود
رئیسی گفت: دولت بنا ندارد از کنار دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره حفظ نخبگان به عنوان یک توصیه رد شود بلکه مصممیم زمینه‌های جذب و حفظ نخبگان تقویت شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در نشست با اساتید و فناوران دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نخبگان و فناوران دانشگاهی سرمایه‌های کشور هستند، گفت: باید دولت و دانشگاه در همکاری مشترک، دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان را حل و فصل کرده و زمینه‌های خدمت آنان به کشور را تسهیل کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه شریف باید در موضوع حفظ نخبگان پیش‌قدم باشد، افزود: یکی از دلایل مهم حضورم در دانشگاه صنعتی شریف این بود که این دانشگاه کانون مهم جذب نخبگان در کشور است و نقش بسیار مهمی در این حوزه دارد.

تغییر وضع موجود به سمت وضعیت مطلوب باید مبتنی بر علم و نوآوری باشد

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز ایجاد تحول در همه حوزه‌های کشور ضرورت دارد، اظهار داشت: تغییر وضع موجود به سمت وضعیت مطلوب باید مبتنی بر علم و نوآوری باشد و در این زمینه دانشگاه، اساتید و دانشجویان فرهیخته نقش برجسته‌ای دارند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه علم قادر است در کشور ایجاد ثروت و قدرت کند، گفت: بدون تردید با نقش‌آفرینی افکار و اندیشه‌های بالنده فرهیختگان و دانشجویان می‌توان با علم و نوآوری؛ ثروت و قدرت ایجاد کرد و کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد و در این زمینه باید با مدیریت دقیق زمینه شکوفایی استعدادهای کارآمد و فرهیخته‌ای که در کشورمان وجود دارد را فراهم سازیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: با علم و فناوری می‌توانیم در عرصه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی تحول ایجاد کنیم و دیگر خام‌فروشی نکنیم و این کار امکان‌پذیر است همچنان‌که در صنایعی که بیشترین محدودیت و تحریم را داشتیم پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آوردیم و با سرریز این پیشرفت‌ها به سایر صنایع می‌توان تحول ایجاد کرد.

لازم است فاصله بین دولت و دانشگاه برداشته شود

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری نزدیک دولت و دانشگاه گفت: دولت در ۱۰۰ روز گذشته تلاش کرده فاصله بین خود و مردم را کاهش دهد و لازم است فاصله بین دولت و دانشگاه هم برداشته شود.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: دانشگاه پشتوانه علمی، فکری و فناورانه‌ای برای دولت است که می‌تواند فعالیت‌های دولت را از دقت و سرعت قابل توجهی در همه حوزه‌ها برخوردار کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: کشورمان با مسائل و مشکلاتی از جمله خشکسالی مواجه است که بی تردید دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در حل و فصل این مشکلات ایفا کنند و البته باید دولت از فعالیت آنان حمایت کند که قطعاً این کار انجام خواهد شد.

 همه دستگاه‌های دولتی باید از توانمندی و امکانات داخلی استفاده کنند

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های دولتی باید از توانمندی و امکانات داخلی استفاده کنند، تصریح کرد: دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی حق ندارند وقتی کالای داخلی با کیفیت و دارای استانداردهای لازم وجود دارد از محصول خارجی استفاده کنند و تاکید جدی داریم که همه اجزای دولت از محصولات داخلی استفاده کنند و این کار اقدامی در راستای حمایت از شرکت‌های فناورانه کشور و نخبگان جوان است.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت خود را نیازمند مشورت و همفکری با دانشگاه و فرهیختگان دانشگاهی می‌داند، اظهار داشت: دولت و دانشگاه باید در همه حوزه‌ها ارتباط و همکاری نزدیک داشته باشند و معتقدم حرکت تحولی در کشور باید علم‌پایه باشد چرا که در غیر این صورت، سلیقه‌ای و مقطعی بوده و چه بسا با سلایق سیاسی تغییر کند.

آیت الله رئیسی افزود: توزیع بودجه‌های پژوهشی لازم است هوشمندانه باشد و به سمت نیازمندی‌ها و رفع مشکلات کشور سوق یابد.

در این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص حمایت دولت از فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی و ارتباط تنگاتنگ دولت و دانشگاه بیان کردند.

ارسال نظرات