۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۶۹۷۲۶۶

زندگی پایین‌تر از خط فقر و حالا توأم با تبعیض

زندگی پایین‌تر از خط فقر و حالا توأم با تبعیض
میانگین دریافتی دانشجویان دکترا در وزارت بهداشت کمتر از ۴ میلیون تومان است که تناسبی با ساعات فعالیت آنان ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مریم منتصری دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است به موضوع افزایش حقوق دانشجویان دستیاری بالینی اشاره کرد و نوشت: «بخش بزرگی از این دستاوردهای علمی کشور در بخش سلامت حاصل فعالیت دانشجویان دکترای تخصصی است. بی توجهی به معیشت این نخبگان می تواند عواقب زیانباری برای نظام سلامت وکشور به همراه داشته باشد.

تصمیم اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت افزایش حقوق دانشجویان دستیاری بالینی توانست تا حدودی تلاش و زحمات شبانه‌روزی این بخش از مدافعین سلامت را جبران کند. این در حالی است که در این اقدام حقوق دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت نادیده گرفته‌شده و موجب موجی از نارضایتی و دلسردی در جمع کثیری از نخبگان جامعه علوم پزشکی و دانشجویان این مقطع تحصیلی شده است.

دانشجویان دکترا به چه‌کاری مشغول‌اند؟

بر دوش کشیدن میزان بالایی از بار پژوهشی و تولید علم در کشور در شرایط بحران ازجمله همکاری در فرایندهای تولید واکسن کووید-19، کیت‌های تشخیص، مدیریت بیماری و... بخشی از فعالیت‌های دانشجویان دکترا در وزارت بهداشت است. این گروه چرخ های سنگین تولید علم کشور را رو به‌جلو می‌رانند و با تولید فناوری، محصول و ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان سهم بسزایی در شکوفایی و ترویج علم داشته و دارند.

در سال تولید مانع زدایی ها و پشتیبانی ها، دانشجویان دکتری تخصصی با توجه به مهارت‌های علمی خود و پشتیبان تولید ملی در سال‌های اخیر در عرصه بین‌المللی بوده اند. همچنین در رقابت با دانشگاه‌های سراسر دنیا همواره طلیعه‌دار و بازوی اصلی تولید علم کشور محسوب شده اند. اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارتقای جایگاه دانشگاه های ایرانی در این رتبه‌بندی، در دستان پرتوان دانشجویان دکتری تخصصی رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی است.

کمک‌هزینه تحصیلی

دانشجویان دکترای تخصصی در وزارت بهداشت برخلاف سایر دانشجویان در کشور موظف به حضور تمام‌وقت در دانشگاه محل تحصیل هستند. این امر باعث شده فرصت اشتغال و درآمدزایی از آن‌ها گرفته شود و وزارت بهداشت کمک‌هزینه‌ای برای جبران فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و بالینی آنان در نظر گرفته که متأسفانه طی سال‌های گذشته از رشد نامناسبی برخوردار بوده است.

 میانگین دریافتی دانشجویان دکترا در وزارت بهداشت کمتر از ۴ میلیون تومان است که تناسبی با ساعات فعالیت آنان ندارد. از طرفی افراد در دوره دکترا عمدتاً بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند و در سر سودای تشکیل زندگی مستقل دارند که احتمالاً با این حدود از دریافتی رؤیایی دوردست می‌نماید.

این در حالی است که برخی از دانشجویان اذعان دارند که در پروژه آزمایشگاهی یا دوره بالینی مجبور به خرید لوازم ضروری از پس انداز های اندک خود می‌باشند که با افزایش قیمت‌ها و میزان دریافتی اندک، فشار اقتصادی روز به روز  از محدوده تحمل آنان خارج می شود؛ تا جایی که بسیاری از آن‌ها معتقدند ادامه این روند با این شرایط مشقت‌بار و برابر نبودن دریافتی‌ها دیگر میسر نیست.

زندگی پایین‌تر از خط فقر و حالا توأم با تبعیض

در شرایط کنونی نادیده گرفتن این گروه از دانشجویان، اجحاف در حقوق اولیه و زنگ خطری در افزایش دوچندان میزان مهاجرت و تکرار تراژدی غم‌انگیز تبعیض و خروج نخبگان از کشور در سایه‌ بی‌توجهی مسئولین مربوطه است.

وزارت بهداشت اخیرا با ارائه نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی کشور میزان دریافتی دستیاران بالینی را به بیش از دو برابر افزایش داده است. این امر درحالی رخ می دهد که دانشجویان دکترای وزارت بهداشت همواره به عنوان یک کل در نظر گرفته می شدند و فعالیت های آن ها بر اساس کیفیت و مقدار ارزیابی می شد و تفاوتی بین پزشک و غیر پزشک حداقل در دوره دانشجویی وجود نداشت.

این دانشجویان معتقدند با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که در جمع مسئولین نظام فرمودند: " مراقب باشید که در دانشگاه‌ها جوان‌های نخبه ما احساس تبعیض نکنند که اگر جوان‌ها احساس کنند که نخبگی آن‌ها در اینجا به دردشان نمی‌خورد، اثرات ویرانگری دارد." تحقق عدالت در پرداختی‌ها و بهبود وضعیت معیشت آنان باید در دستور کار سیاست‌گذاران و مدیر نظام سلامت کشور قرار گیرد و همچون گذشته خواستار حقوقی برابر و یکسان با دانشجویان دستیاری پزشکی می‌باشند.

مشکلات سلامت روان، افسردگی و استرس در دستیاران دکترای تخصصی بالینی و غیر بالینی به یک اندازه مخرب است و می‌تواند سلامت دانشجویان و نیز نظام سلامت کشور را در سال‌های آینده با مشکلات متعدد و خطرناکی مواجه کند. بهتر است نظام سلامت ایران و وزارت بهداشت پیش از بروز عواقب زیان‌بار تبعیض‌ها، راهی برای اصلاح آن پیدا کنند.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات