۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۶۹۷۲۸۴
هدایتگران فرهنگ (4)؛

مطالبه رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق نشد

مطالبه رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق نشد
عضو شورای حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب، مطالبات جدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته، اما متأسفانه جواب‌های مطلوبی به این مطالبات داده نشده است.

۲۲ بهمن ماه ۵۷ تنها نقطه پایان برای رژیم ستم شاهی نبود، بلکه سرآغازی بود برای تحولات عمیق در همه عرصه‌های اجتماع ایران اسلامی بود و بی تردید عرصه فرهنگ از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رفت، از این رو پیشوای حکیم انقلاب امام خمینی(قدس سره) همواره بر موضوع فرهنگ بعنوان مهمترین عرصه انقلاب تاکید داشت، تاجایی که در ۲۳ خرداد ۵۹ دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند، اما بازهم به همین اکتفا نکرده و با صدور پیامی در ۱۹ آذر ۶۳ و با تاکید بر فراگیر شدن انقلاب فرهنگی در همه شئون کشور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با دستور ایشان تشکیل شد.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در راستای اعتلای فرهنگ و به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در پرونده ای ویژه با نام «هدایتگران فرهنگ» به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است.

در این پرونده سعی شده به بررسی ابعاد تغییر ساختار فرهنگی، اهمیت فرهنگ و رسانه و تبیین خواست رهبر معظم انقلاب از این شورا پرداخته شود.

جهت پیگیری عملکرد این شورا با حجت الاسلام عبدالعلی رضایی عضو شورای حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می خوانید:

رسا- لطفا کمی خود را معرفی کنید

بنده عبدالعلی رضایی معاون مرکز پژوهشی منیر و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی هستم و از سال 80 تا 83 به طور غیر رسمی با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری داشتم و از سال 83 تا امروز به طور رسمی با شورای تخصصی حوزوی، شورای عالی فرهنگی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مشغول فعالیت های فرهنگی می باشم.

مردم شیرینی فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی را نچشیدند

رسا- شورای عالی انقلاب فرهنگی چگونه نهادی است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که با ایجاد انقلاب اسلامی و دستور امام خمینی(ره) متولد شد و به منظور رصد و دیده بانی از فرهنگ، جریانات فرهنگی و صیانت فرهنگی از انقلاب اسلامی تاسیس شده است و به عنوان قرارگاه اصلی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و همچنین نظارت بر حُسن اجرای مصوبات فرهنگی فعالیت دارد.

رسا- هدف از تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی چه بوده است؟

هدف از تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی چند مرحله است؛ در مرحله اول پاک سازی فرهنگ منحط رژیم ستم شاهی و فرهنگ غربی از بخش های مختلف فرهنگی کشور بوده است و در مرحله دوم برای بومی سازی فرهنگ هدف گذاری شده است تا فرهنگ جامعه را متناسب با بوم اعتقادی و جغرافیایی کشور بازسازی و بومی سازی کند.

در مرحله سوم، استقرار فرهنگ ناب محمدی و به تعبیری دیگر، اسلامی سازی فرهنگ در کلیه ابعاد مفهومی، محتوایی، ساختاری و همچنین ارائه مسائل فرهنگی اسلام و تولید محصولات فرهنگی است؛ محصولاتی که شایسته فرهنگ انقلاب اسلامی باشد.

اگر به توصیه رهبری عمل می شد مردم شیرینی آن را در جامعه احساس می کردند

رسا- آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهداف تعیین شده برای آن دست پیدا کرده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور نسبی در برخی از محورها - که دربالا گفته شد- پیشرفت های خوبی کرده است و زیر ساخت هایی را طراحی کرده که سندهای متنوعی در حوزه های مختلف بوده است؛ اما در حوزه اجرا، متأسفانه باید گفت فعالیت چشمگیری از شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاهده نمی شود.

به تعبیری دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرحله تنظیم زیر ساخت ها تا مرحله اجرا، فاصله زیادی دارد و شاید یکی از نقاط ضعف شورا این است که در حوزه اجرا، به کارهای اصلی خود نپرداخته و بیشتر مشغول کارهای حاشیه ای و فرعی بوده است.

از جمله آنها مجوز دادن برای تأسیس دانشکده ها یا دانشگاه ها و قوانین مربوط به درون ساختاری دانشگاه ها است که شورا می توانست از این کارها پرهیز کرده و این جور فعالیت ها را به خود مراکز واگذار کند.

رسا- مطالبه رهبر انقلاب از این شورا در رابطه با تحول در قرارگاه اصلی سیاست گذاری چیست؟

رهبر معظم انقلاب بیش از دو دهه است که مطالبات جدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته، اما متاسفانه جواب های مطلوبی از طرف شورا به این مطالبات داده نشده است.

از جمله مطالبات رهبری، تبدیل شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه اصلی در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی نظام بوده است که قرارگاه، به جایی گفته می شود که در آنجا تمامی عناصر نظری، تئوری، عملیاتی و اجرایی در یک پیوند منسجم، فرایندی را طی کنند تا به یک نتیجه مورد نظری دست پیدا کنند ولی متاسفانه درک این مطلب برای اعضای شورا امکان پذیر نبوده و درک روشنی از درخواست رهبری در این موضوع ندارند.

از جمله مطالبات رهبر معظم انقلاب، چابک شدن دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این موضوع نیز شورای عالی به جای چابک سازی و سبک سازی این بخش و پرداختن به فعالیت های اصلی فرهنگی، درگیر ساختارهای اداری شده و با ساختار اداری سنگین، صرف امکانات و هزینه کردن بودجه و وقت، از وضعیت نامناسبی برخوردار است و بیشتر اوقات به فعالیت های حاشیه ای پرداخته می شود.

مردم شیرینی فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی را نچشیدند

رسا- سخنان اخیر رهبر انقلاب را درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من اگر بخواهیم برای عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نمره دهیم، بیشتر از 13 یا 14 نمی توان نمره داد؛ چراکه آن نکات اساسی که رهبر معظم انقلاب درباره وظایف این شورا بیان فرمودند، هنوز بر زمین مانده و به توصیه رهبری مبنی بر تشکیل قرارگاه عملیاتی برای مدیریت، رصد، پیگیری و به اجرا رساندن سیاست های تنظیمی شورا، عمل نشده است.

اگر به توصیه های رهبری عمل می شد، مردم ثمره شیرین این فعالیت ها را در بین خود و جامعه احساس می کردند.

علاوه براین، متاسفانه ما هنوز در فهم قرارگاه بودن مشکل داریم و خیلی از دوستان خورده می گیرند که چرا رهبر انقلاب از ادبیات نظامی به کار می بَرند... در صورتی که قرارگاه می تواند هم بُعد سیاسی و هم بُعد فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

ارسال نظرات