۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۹۷۳۴۸
نمازی برای باران؛

اصفهانی ها جمعه نماز باران می‌خوانند

اصفهانی ها جمعه نماز باران می‌خوانند
اصفهان ـ بنابر درخواست مردم اصفهان و توصیه علما، نماز استسقاء و طلب باران در گلستان شهدای اصفهان برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در پی تنش‌های آبی در اصفهان و کاهش شدید بارندگی و بحرانی شدن وضعیت حوضه آبی زاینده‌رود در کنار مطالبه مردم برای پیگیری مجدانه مسؤولان استانی و کشوری در خصوص حل این بحران و جاری شدن رودخانه زاینده‌رود به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی استان اصفهان، بسیاری از مردم در داخل و خارج از استان اصفهان خواستار برپایی نماز استسقاء و طلب باران شدند.

در برخی شهرهای استان اصفهان نظیر نجف آباد این نماز با حضور پرشور مردم برگزار گردید و پس از اینکه حضرت آیت الله محمد ناصری استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه به علمای اصفهان توصیه مؤکد برای برگزاری نماز باران در اصفهان داشتند، تصمیم بر برپایی نماز باران در ساعت 10 صبح روز جمعه 19 آذرماه در گلستان شهدای اصفهان به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان گرفته شد.

در این راستا دفتر آیت الله سید ابوالحسن مهدوی و ستاد نماز باران در اطلاعیه‌هایی جداگانه از عموم مردم و مؤمنین دعوت به حضور در این مراسم کرده اند. متن این اطلاعیه‌ها بدین شرح است:

بسمه تعالی

یا مُنشِئَ السَّحابِ الثِّقالِ

ای پدید آورندهٔ ابرهای پُرباران

حسب‌الأمر و توصیه اَکید حضرت آیت‌الله ناصری«حفظه‌الله»، نماز باران در روز جمعه مورخ ۱۹آذر۱۴۰۰ مصادف با ولادت با سعادت حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» رأس ساعت۱۰صبح در جنب مسجد حجةبن‌الحسن«علیه‌السلام» واقع در گلستان شهدای اصفهان به امامت حضرت آیت‌الله مهدوی«دامت‌برکاته» اقامه می‌گردد.

لذا از عموم مؤمنین دعوت می‌شود در این مراسم معنوی شرکت نمایند.

مستحب است نمازگزاران محترمی که در نماز شرکت می‌کنند، در روز ۴شنبه، ۵شنبه و جمعه روزه بگیرند.

دفتر آیت‌الله مهدوی

۱۶آذر۱۴٠٠

 

مردم اصفهان جمعه نماز باران می‌خوانند+کیفیت اقامه نماز باران

سلامٌ علی قلب زینب الصبور و لسانها الشکور

همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری «علیهاسلام» و با هدف استغاثه به درگاه خداوند و درخواست نزول رحمت الهی، و پیرو توصیه حضرت آیت‌ الله‌ ناصری «حفظه الله تعالی»، نماز باران به امامت حضرت آیت ‌الله مهدوی «حفظه‌الله تعالی» برگزار می‌گردد.

از عموم مردم مؤمن و ولایتمدار دعوت می‌شود در این مراسم شرکت نمایند.

زمان: روز جمعه 19 آذرماه رأس ساعت 10 صبح

مکان: گلستان شهدای اصفهان، جنب مسجد حجة‌بن‌الحسن «علیه‌السلام»

  حتما زیرانداز و مهر همراه بیاورید.

حضور سالمندان و آوردن کودکان، در آداب اقامه نماز توصیه شده است.

ستاد برگزاری نماز باران «استسقاء»/1304/

مردم اصفهان جمعه نماز باران می‌خوانند+کیفیت اقامه نماز باران

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
ان شاالله رحمت الهی بر ما نازل شود
8
0
ناشناس
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
بغض گلوم رو فشرد و حلقه اشک در چشمانم نقش بست
خدایا از تو می خواهم و التماس می کنم که رحم کنی و باران ات را بر ما نازل کنی
ناشناس
|
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
ان شاالله خدا به همه ما رحم کند و نعمتش را بر ما ارزانی دارد.
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
درود بر مردمان اصفهانی __بیرزد هر یک از آنان جهانی __ خود از شرّ شیاطین گر رهانی __کنی باور فهیم است اصفهانی _
7
0
حسین کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
چاره ساز همه کارها دعا است
8
0
ناشناس
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
یا امام رضا
مارا حاجت روا بگردان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
خداوندا نمازشان راقبول ودعایشان رامستجاب بفرما.آمین
8
0
محتاج به رحمت خدای رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
خداوندا . تو را به جلال و جبروتت . به رحمانی و رئوفیتت قسم . باران . این گوهر ارزشمند خود را بر ما و تمام مسلمانان فرود آور. آمین . یا رب العالمین
8
0
ناشناس
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
آمین یا رب العالمین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
خدایا شکرت به خاطره همه نعمت هایی که به ما دادی .
7
0
ناشناس
|
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کار بسیار خوب و پسندیده ای است. مومنان دست به دعا شوید. متاسفانه ابزارهای مادی باعث شده خدا را فراموش کنیم. همه امور به دست خداست. امیدواریم این نماز در شیراز هم برگزار شود. دعای دسته جمعی به استجابت نزدیک تر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
همانا نماز واقعی، اجتناب از دروغ گویی، کفرگویی، غیبت، دزدی، کلاهبرداری، بخیلی، حسادت، تهمت، ربا و همه محرمات بوده و در عین حال نماز واقعی انفاق و خدمت به خلق و حسن خلق و انجام واجبات دین برای رضای خدا می باشد.
خدواند نمی فرماید نماز بخوانید(اقرئو) بلکه می فرماید نماز را به پا دارید(اقیمو) . و همانا اگرچه خواندن نماز کاری ساده و واجب است و به پا داشتن نماز کار راحتی نیست.
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
اللهم الرحمنا
اللهم عجل لویک الفرج
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
یا امام رضا قربونت برم
کمکمان کن
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
عیون اخبارالرضا: مفسر از امام عسکری(ع) از پدرانشان نقل می‌کند که وقتی مأمون، امام رضا(ع) را ولیعهد خود کرد، دیگر باران نبارید. برخی از اطرافیان مأمون و مخالفان امام رضا(ع) گفتند: «ببینید! از وقتی علی‌بن‌ موسی‌الرضا اینجا آمده و ولیعهد ما شده، خدا باران ‌را از ما گرفته است.»

این خبر به مأمون رسید و برایش گران آمد. در روز جمعه‌ای به امام رضا(ع) گفت: «باران نباریده است. ای کاش از خدای بزرگ بخواهی که بر مردم باران ببارد.» امام رضا(ع) فرمود: «باشد.» گفت: «کِی این کار را می‌کنی؟» حضرت فرمود: روز دوشنبه، چراکه دیشب رسول خدا(ص) به خوابم آمد ـ و امیرالمؤمنین علی(ع) نیز با ایشان بود ـ و فرمود: پسر جانم! منتظر روز دوشنبه باش. در آن‌روز به بیابان برو و از خدا طلب باران کن. خدای بزرگ باران بر آنان فرو می‌فرستد و آنان را از آنچه خدا نشانت می‌دهد که آنها از آن مطلع نیستند، باخبر ساز تا آگاهی آنان به فضل تو و جایگاهت نزد پروردگار بزرگ‌ات فزون گردد.

روز دوشنبه که شد، حضرت به بیابان رفت و مردم هم بیرون آمده بودند و تماشا می‌کردند. ایشان بر منبر رفت، خدا را سپاس گفت و او را ستود. آنگاه فرمود: خدایا! پروردگارا! تو حق ما اهل بیت را بزرگ داشته‌ای پس آنان همان‌طور که تو امر کردی به ما متوسل شدند، به فضل و رحمت تو امید بستند و انتظار احسان و نعمت تو را دارند، پس بر ایشان باران سودمند گسترده‌ای ببار که نه کُند و نم نم باشد و نه زیان‌بار. آغاز بارانشان پس از بازگشت آنان از اینجا به منازل و محل سکونتشان باشد.

راوی گوید سوگند به خدایی که محمد را به حق به پیامبری مبعوث کرد، بادها، ابرها را در هوا درهم تنیدند، آسمان غرش کرد و برق زد. مردم به گونه‌ای حرکت کردند که گویی می‌خواهند خود را از باران دور کنند. امام رضا(ع) فرمود: «آرام باشید ای مردم! این ابر برای شما نیست. این برای اهل فلان شهر است.» آن ابر گذشت و عبور کرد. سپس ابر دیگری آمد که با خود رعد و برق هم داشت. مردم حرکت کردند. فرمود: «آرام باشید. این برای شما نیست. این برای اهل فلان شهر است.» جریان همین‌طور ادامه پیدا کرد تا اینکه 10 ابر آمد و گذشت و علی‌بن ‌موسی‌الرضا (ع) در هر کدام از آنها می‌فرمود: «آرام باشید. این برای شما نیست. این برای اهل فلان شهر است.»
آنگاه ابر یازدهم آمد. حضرت فرمود: ای مردم! این ابر را خدای بزرگ برای شما فرستاده است. شما هم خدای بزرگ را به خاطر بخششی که بر شما داشته شکر کنید. برخیزید و به منزل‌ها و محل‌های سکونتتان بروید، چرا که این ابر بالای سرتان می‌آید، ولی از بارش بر شما خودداری می‌کند تا داخل محل سکونتتان شوید. آنگاه آن بارانِ خیری که شایستۀ کرم و عظمت خدای بزرگ است برایتان می‌آید.

حضرت از منبر پایین آمد و مردم رفتند. ابر همچنان از بارش خودداری کرد تا اینکه مردم نزدیک منزل‌های خود رسیدند. سپس باران شدیدی باریدن گرفت و مسیل‌ها، حوض‌ها، برکه‌ها و بیابان‌ها را پر کرد. مردم می‌گفتند: «کرامت‌های خدای بزرگ بر پسر رسول خدا(ص) گوارا باد!»
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
ان شاالله باران رحمت الهی همواره برقرار باشد
5
0
محمدرضا سلیمانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
«اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ السَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ الْمُشْتَکَی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ.
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ.
یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی»
5
0
فاطمه
|
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
خدایا! بلا و مصایب ما بزرگ شد و بیچارگی ما بسی روشن و پرده از روی کار برداشته شد و امیدم ناامید شد و زمین (با همه پهناوری) بر ما تنگ آمد و آسمان، رحمتش را از ما منع کرد و تنها تویی یاور و معین ما و مرجع شکایت ما و یگانه اعتماد ما در هر سختی و آسانی بر لطف توست.
خدایا! درود فرست بر محمد و آل‌محمد که صاحب امر الهی (و مقام خلافت) هستند و بر ما اطاعتشان را واجب کردی و به واسطه این مطاع بودن مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق منزلت و قدر آنها که به ما گشایشی نزدیک چون چشم بهم زدن یا زودتر عطا فرما!
ای محمد و ای علی! شما مرا کفایت کنید که شما کافی هستید و مرا یاری کنید که شما یاران منید. ای مولای من! ای صاحب الزمان! فریادرس فریادرس فریادرس، مرا دریاب مرا دریاب مرا دریاب.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
هواشناسی گوگل که از دقیقترین‌هاست، ده روز خشک را برای اصفهان پیشبینی کرده.
خشکسالی بلاست و از ماست که برماست.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﻳﻬﺎ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ; ﻭﻟﻲ (ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻖ ﺭﺍ) ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ; ﻣﺎ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻛﺮﺩﻳﻢ. (الأعراف ٩٦)
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
امام حسین (ع) :
نیازهای مردم از تو، نعمت‌های خداوند است و مواظب باش آن ‌را از دست ندهی

همزمان با دعا و نماز باران رحمت الهی می بایست مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به یک مطالبه همه گیر و پاسخگو بودن مسئولین برسیم. زیرا:
مجموعه های متعددی از دستگاه‌های دولتی چون وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، صمت و سازمان حفاظت محیط زیست تا نهادهای غیردولتی چون قوای مقننه و قضائیه نیز می توانند سهمی در پاسخ به این نامه داشته باشند.

شفافیت به روشن شدن مطلب منجر میشود بعضی ها را مطلع هستیم و بعضی ها را مطلع نیستیم. برای مثال انتقال آب به یزد انداز آن چقدر است شفاف نیست شنیده ایم 6 تا 7 متر مکعب در ثانیه انتقال پیدا می کند.

مدیریت مصرف و تولید مشکل داریم و هر دو مشکل دارد.

در مدیریت تولید دولت در حال تامین به صورت انتقال آب یا به روشهای دیگر که با روشهای پر هزینه و راحتتر پیش
می روند. علت شاید در فساد بعضی از مدیران است. یا عدم شفافیت که از نظارت کارشناسی میتوان بهره گیری کنند، بدلیل نبود اطلاعات و داده های اصلی.

نکته دوم مصرف است که به دلیل اینکه این چرخه IWRM یا مدیریت یکپارچه و پیوسته منابع آب در واقع تکمیل نیست و همه آنرا دولت برای خودش مسئله را به صورت حاکمیت در نظر می گیرد. مردم محلی از اعراب ندارند، و در میان مردم جایگاهی ندارد.
اگر مردم در شبکه های 3 و 4 دخالت داشته باشند و یا اساسا تحویل گیرند آب باشند و خودشان توزیع کننده باشند، مطمئنا وضعیت بهتر می شود، چرا، به دلیل اینکه کنترل بدست خودشان می شود دلایل مختلفی دارند. به دلیل حقوقی و به لحاظ اجرایی. و نمونه های هم در کشور داریم بیشترین مصرف در بخش کشاورزی مصرف می شود. سوال اینجاست که آیا زاینده رود که به عنوان مثال در این نامه (بسیج دانشجویی) زاینده رود به صورت صحیح دارد مدیریت می شود؟
در بحث مدیریت دولتی اشکالی است که در سال 82، 83 به وجود آمده که در واقع در زمان آقای اردکانیان مسئله اینطور شد که آب منطقه ای ها ایجاد شدند و ذیل مدیریت منابع آب تعریف شدند. در واقع با اینکار آب منطقه ای چهار محال و بختیاری ایجاد شد. و آب اصفهان که حوزه ای برخوردار می شد. حالا به صورت منطقه ای برخوردار از نعمتهای آب هستند.
از سد زاینده رود که عبور می کنیم و جنوب اصفهان را رد می کنیم و یک مقدار جلوتر در منطقه ای آب پمپاژ می شود. به اندازه 300، 400 حتی الان 700 متر ارتفاع هم در برخی موارد کشیده اند. و ارتفاعات و مراتع که در بالا دست هستند در واقع در خود چهار محال بختیاری درختهای هلو و بادام و درخت های دیگر کاشته شده (که آب بر می باشند) بدون رعایت مسائل مختلفی که لازم بوده اینکار انجام شود. این اتفاق افتاده است و بعد به دلیل اینکه منطقه مرتفع است، منطقه سرد سیر است و سرما زدگی ایجاد می شود هم خسارت بیمه ای و هم خسارت از لحاظ از بین رفتن محصولات است.
باز جلوتر میرویم جلوتر به زرین شهر می رسیم که آنجا میزان برنج کاری که بوده چندین برابر شده است. که جهاد کشاورزی هیچگونه خودش را احساس مسئولیت در این موضوع نمی داند و این یک مسئله است. باید جهاد کشاورزی در اینجا دخالت داشته باشد، که خودش را کنار می کشد و مسئله را گردن وزارت نیرو انداخته است.
خب چاه های غیر مجاز زده می شود، و یکی از دلایل اصلی سفره های زیر زمینی که در حال تمام شدن آب آن است، و آن آب خوان ها در حال بسته شدن است و خطر وحشتناک فرو نشست زمین را داریم.
همه اینها ناشی از نبود مدیریت است که در سیستم مدیریت دولتی اول و بعد ندادن حق آبه به مردم و در واقع حق نظارت به مردم نمی دهند و این نوع توزیع آب (حال فعلی) باعث می شود که هم مردم متوقّع شوند و هم مشکلات بعدی به وجود می آید.

راه های کوتاه مدتی مانند باروری ابرها داریم و اینطور نیست که دستمان در همه مسائل بسته باشد. (از آبان تا اردیبهشت زمان بارورسازی ابرها)

با توجه به تخلیه آب در زمستان پارسال (1399) در منطقه سد کرخه صورت گرفت بایستی بررسی شود. همه ارگانهای نظارتی بیایند و این مسئله را خوب بررسی کنند و دقیقا چه اتفاقی افتاده است و ورودی و خروجی آب سد را کنترل کنند، چونکه شرایطی که ابتدای تابستان امسال (1400) یک تجمع به وجود آمد علتش این است که آب پایین دست مورد نیاز بود و به دلیل اینکه آب آنرا را نگه داشته بودند برای کشت پاییزه را رها نمی کردند. بعد اینکه دولت جدید مستقر شد. برای حل موضوع، آب ها را رها کردند.
خب به طبع برای کشت پاییزه آبی نمانده است و نیروگاه هم در اینجا کار نمی کند، به دلیل اینکه آب نیروگاه از بین رفته و عملا مواجه هستیم با یک بحرانی که ناخواسته در واقع در خوزستان به وجود خواهد آمد.

الان در نقاط مرکزی و اصفهان یک اقداماتی صورت گرفته است معتقدیم که این اقدامات بخواهد به صورت صحیح ارزیابی شود نباید به صورت مقطعی و هیجانی انجام شود و الان اعلام کرده اند که 1500 میلیارد تومان به مردم بابت خسارت خشک سالی بدهند. خسارت خشک سالی را معنی و مفهوم درست حسابی ندارد چرا خشک سالی ایجاد می شود چون کم آبی درست مدیریت نمی شود اگر مدیریت درستی در کم آب صورت گیرد خشک سالی ایجاد نمی شود و لزوما هر کم آبی نتیجه اش خشک سالی نیست بلکه زمانی که مدیریت صورت نمی گیرد تبدیل می شود به خشک سالی، و ممکن است هم نشود اگر مدیریتی صورت می گرفت.

به هر حال وضعیت کشور خشک و تمام خشک است ان شاء الله که دعای آن کشاورزان مستجاب گردد و بارانی بیاید و مورد رحمت خدای متعال قرار گیریم. زیرا من الماء کل شی حی
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
اللهم علینا مَطَرَکَ أنت أنزل __شاید که بر گزینیم در اصفهان منزل -چون اصفهان زیبا دیار مؤمنین است__گر چه تمام ایران بلطف تو چنین است __
0
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
اللهم علینا مَطَرَکَ أنت أنزل __شاید که بر گزینیم در اصفهان منزل __چون اصفهان زیبا دیار مؤمنین آست __گر چه تمام ایران بلطف تو چنین است __
0
0