۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۹۸۰۶۲
خطیب جمعه اصفهان:

به تعهدات لفظی غرب اطمینان نداریم/دشمن در پی تحریف حقایق تاریخ است

به تعهدات لفظی غرب اطمینان نداریم/دشمن در پی تحریف حقایق تاریخ است
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و اروپا در مذاکرات هسته‌ای گفت: دیگر به تعهدات لفظی غربی‌ها اطمینان نداریم و باید بدعهدی‌های خود را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان، در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان، با بیان اینکه دو آیه در قرآن کریم بدترین جنبنده نزد خداوند را معرفی کرده است، گفت: لفظ جنبنده به این معنا است که این بدترین اعم از حیوانات و انسان‌ها است. کسانی که کر و لال و تعقل نمی‌کنند و کسی که کافر است و به خداوند ایمان نمی‌آورد بدترین جنبندگان معرفی شده‌اند.

کسی که اهل تعقل نباشد اهل ایمان هم نخواهد بود

آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: کسی که تعقل می‌کند ایمان هم می‌آورد و کسی که اهل تعقل نباشد اهل ایمان هم نخواهد بود، مجموعه دین ما یک دین عقلی است و اینکه مراجع در ابتدای رساله‌ها می‌نویسند تقلید در اصول دین جایز نیست یا کافی نیست بر همین مبنا است که باید دین داری ما عاقلانه باشد.

وی به اهمیت جهاد تبیین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: اگر دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را به درستی تبیین نکنیم و خدمات بیان نشود دشمنان خلاف آن را تبیین خواهند کرد و گاه سبب ناامیدی می‌شوند، رهبر معظم انقلاب از جمله بحث تسخیر لانه جاسوسی را مثال زدند و فرمودند دشمنان حقایق را اگر ما تبیین نکنیم به نحو دیگری تبیین خواهند کرد و وارونه جلوه دادن حقایق از کارهای دشمنان است.

خطیب جمعه اصفهان وارونه جلوه دادن حق و باطل را از حربه‌های دشمنان برشمرد و تصریح کرد: این ایام باید ملاحظه واقعیات تاریخی را داشته باشیم و مرزهای فکری خودمان را محفوظ بداریم، کسانی در تلاش هستند واقعیات را وارونه جلوه بدهند اما باید بدون توهین حقایق بیان بشود و هرکسی برعهده خودش است که پیرو حق باشد یا باطل را پیروی کند.

غربی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند

آیت الله مهدوی به آیاتی از قرآن کریم در خصوص نترسیدن از دشمنان و اتکا به قدرت الهی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 20 سال است که کشور ما درگیر مذاکرات است، 6 سال پیش مذاکرات به توافقی به نام برجام منتهی شد، تعهداتی را اروپا و آمریکا داشتند و ایران هم تعهداتی داشت که غنی سازی را تعطیل کند، پس از آن ایران به همه تعهدات خود عمل کرد، آژانس بین المللی طی 15 بار پایبندی ایران به تعهدات را تأیید کرد اما طرف غربی تخلف کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.

وی با اشاره به بدعهدی و عدم صداقت غربی‌ها در مذاکرات و انجام تعهدات، اظهار کرد: کشورهای غربی در حالی که به تعهدات خود عمل نکردند و آمریکا نه تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه به آن اضافه کرد و همچنان خواستار ادامه مذاکره با ایران و افزایش تعهدات کشور ما است. همه وجدان‌های بیدار درک کرده‌اند که دشمن به دنبال انجام تعهدات خود نیست و در حال تحمیل فشار بر کشور ما است.

به تعهدات لفظی غرب اطمینان نداریم

امام جمعه موقت اصفهان ساخت سلاح اتمی را خلاف عقل و دین برشمرد و تصریح کرد: ما علم و دانش هسته ای داریم اما اهل ساخت سلاح هسته ای نیستیم، غرب می‌بیند ایران در رشد صنعت هسته‌ای و مذاکره برای حل مشکلات جدی است و غربی‌ها هستند که بدعهدی کرده و برجام را پاره کردند.

خطیب جمعه اصفهان عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید شما با دشمنان عده می‌بندید اما آنها عهدشکنی می‌کنند و کفار بارها عهد شکنی کرده‌اند. تیم مذاکره کننده ما محکم ایستاده است که باید همه تحریم‌ها برداشته شود، راستی آزمایی شده و طرف اروپایی اعلام کند اشتباه کرده، گذشته را جبران و خسارت‌های وارد شده به کشور ما را جبران کند و دست از بدعهدی و دروغگویی بردارند و ما دیگر به تعهدات لفظی آنها اطمینان نداریم.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای استفاده از تخصص و تعهد است

آیت الله مهدوی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه وحدت علم است، کسی که علم داشته باشد اما تهذیب نداشته باشد دانشجو را آزار می‌دهد، بخیل است و انفاق علمی نمی‌کند، نسبت به رشد دیگران حسادت کرده و علیه دوستان خود که در حال پیشرفت هستند اقدام می‌کند، کسی که تقوا ندارد علم دارد اما به دنبال زیر میزی و تکثر ما است، کسی که تقوا و تهذیب نداشته باشد علم دارد اما به کشور پشت کرده و وطن خود را ترک می‌کند و مشغول خدمت به کشور خود نخواهد شد.

وی به تأکید امام خمینی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و برخورداری از تعهد و تخصص در این دو نهاد علمی اشاره کرد و گفت: ترس از خدا که نباشد عوض اینکه افراد خدمت بکنند خیانت خواهند کرد، وقتی تخصص باشد اما شخص در اخلاق کار نکرده باشد کارهای او ریاکارانه خواهد شد و همه ما به ویژه دانشمندان دانشگاهی و حوزوی به علم و تهذیب نیاز داریم.

خطیب جمعه اصفهان تهذیب بدون علم را ندانم کاری و علم بدون تهذیب را اقدام بدون شایستگی توصیف کرد و افزود: وحدت این نیست که حوزویان علوم دانشگاهی را بخوانند یا دانشگاهیان علوم حوزوی را فرا بگیرند بلکه هرکسی در حیطه خود اما با تعهد و تهذیب و تخصص باید فعالیت کند./1304/پ201/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات