۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۹۵۴۱۳
آیت الله مهدوی:

انسان بخیل از نعمت خداوند محروم است

انسان بخیل از نعمت خداوند محروم است
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: شخص بخیل می‌خواهد با بخل ورزیدن مانع رسیدن نعمت به دیگران بشود درحالی که باعث محروم شدن خود از نعمت خداوند می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در مدرسه علمیه ملاعبدالله، با بیان اینکه انسان بخیل با انسان لئیم متفاوت است، گفت: شخص بخیل خودش از مال خود استفاده می‌کند اما لئیم خودش هم استفاده نمی‌کند، شح نیز از دیگر انواع بخیل است که به معنای بخل بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم می‌فرماید کمی شح در همه ما وجود دارد و باید مراقبت کنیم تا از این صفت رذیله دور بمانیم، بعضی افراد حتی در دعا کردن به دیگران هم بخل می‌ورزند، انسانی که درگذشته است نیازمند دعای ما است و نباید اینطور باشد که فردی که دیگر توان جبران اشتباهات خود در دنیا را ندارد فراموش کنیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه به فرموده امام صادق(ع) هردعایی در حق دیگران کنیم هفتاد برابر آن در حق ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: اینکه صرفا به خاطر بهره بردن از ثواب یا چند برابر شدن دعایی که کردیم دیگران را دعا کنیم به نوعی بخل ورزیده‌ایم، اینکه یاد بگیریم ایثار کنیم بسیار مهم است، ایثار کردن هم اقسامی دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: اینکه برای کسی ایثار کنیم و به او توضیح بدهیم که به خاطر تو ایثار کرده‌ایم نوعی منت گذاشتن است و با ایثار تناسب ندارد، کتمان کردن ایثار بخش مهمی از ایثار است و باید این کار را به درستی یاد بگیریم.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه محمد(ص) تصریح کرد: در بخل اراده انسان منع غیر است اما در حقیقت انسان بخیل نعمت خدا را بر خودش ممنوع کرده است، کسی که بخل می‌ورزد از نعمت خداوند متعال محروم خواهد ماند. در آیات ذکر شده در بخل اعراض وجود دارد و به دلیل این است که شخص بخیل خود را از نعمت خداوند متعال محروم کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: کسی که اهل خمس نباشد و به هر بهانه ای خمس ندهد بنابر روایت دو پنجم مال خود را از دست خواهد داد. کسی که در وجوه شرعی که حق واجب است کوتاهی کند در دنیا و آخرت عقوبت خواهد داشت.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه خداوند از انفاق ما بی نیاز است و این ما هستیم که نیازمند به خداوند هستیم، خاطرنشان کرد: کسی که درک درستی از انفاق و فقر انسان در مقابل خداوند داشته باشد به سادگی انفاق خواهد کرد، اموال دنیا مال ما نیست بلکه رزق و روزی است که خدا به ما عطا کرده و باید از آن انفاق کنیم تا در آخرت توشه‌ای برای ما فراهم باشد.

وی ارشاد کردن و کمک کردن به دیگران را از ویژگی‌های افراد سخاوتمند عنوان کرد و گفت: کسی که به دیگران پیشرفت و رشد کردن را آموزش ندهد درون خود کینه دارد، کسی که کینه دارد به دیگران نصیحت و راهنمایی نمی‌کند، برعکس آن هم این است که شخصی که زیاد نصیحت کند تولید کینه خواهد کرد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات