۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۹۸۰۹۴
حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح کرد؛

اهمیت نام‌گذاری فرزندان در دنیا و آخرت / خطر نفوذ در سبک زندگی

اهمیت نام‌گذاری فرزندان در دنیا و آخرت / خطر نفوذ در سبک زندگی
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اسم یکی از نمادها و نشانه‌های مهم و از جزییات سبک زندگی است، امام صادق(ع) می‌فرمایند در قیامت هرکسی را با نام او صدا خواهند زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم، در غدیریه اصفهان، با اشاره به نامگذاری برخی خیابان‌ها در تهران به نام افراد مسأله دار و زاویه‌دار با انقلاب اسلامی، گفت: متأسفانه شاهد هستیم برخی اصطلاحات و کلمات در گویش‌ما در حال رواج است که تناسبی با فرهنگ ما ندارد، در مسأله پوشش و مدل مو و برپایی مجالس ما نیز همین موضوعات وجود دارد و رفته رفته چنین مسائلی سبک زندگی ما را تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به گسترش فرهنگ غربی در جامعه، اظهار کرد: اینهمه نگهداری از سگ در زندگی ما رایج نبوده است، اینهمه هزینه برای آرایش و لوازم بهداشتی سگ در گذشته وجود نداشت و رفته رفته اقدامات اینچنین در حال ترویج سبک زندگی ما است که باید نسبت به این مسائل هشیاری و بیداری داشته باشیم.

دقت در نامگذاری فرزندان

حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: اسم یکی از نمادها و نشانه‌های مهم و از جزییات سبک زندگی است، حداقل در فرهنگ ایرانی ما باید اسم‌ها تناسب داشته باشد، امام صادق(ع) می‌فرمایند در نامگذاری فرزندان خود دقت داشته باشید چرا که در قیامت هرکسی را با نام او صدا خواهند زد. روز قیامت وقتی کسی اسم درستی نداشته باشد از پدر و مادر خود گلایه خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌فرمایند نامگذاری فرزندان به نام ائمه اطهار(ع) از مصادیق تولی و تبری است، تصریح کرد: معاویه دستور داده بود اگر اسم فرزندی که بدنیا می‌آید علی بود خانه را بر سر اهل آن خانه خراب کنند، حجاج بن یوسف اگر مطلع می‌شد در خانه‌ای نام فرزندی را علی گذاشته‌اند اهل آن خانه را تارومار می‌کرد، دشمن با اسم امام علی(ع) مبارزه می کرد و این نشان دهنده اهمیت نامگذاری است.

وی به تأکید اهل بیت(ع) در خصوص انتخاب نام ائمه اطهار(ع) برای فرزندان اشاره کرد و گفت: حفظ اسامی اهل بیت(ع) یک کار فرهنگی است. انتخاب اسامی برخاسته از تمایلات باطنی ما است و می‌تواند برحق یا براساس خرافه باشد. خداوند براساس یک حکمت و حسابی و به تناسب کمالات، شئون و مأموریت شخص اسم او را انتخاب می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: فاطمه فقط یک اسم نیست بلکه اشاره به مأموریت حضرت زهرا(س) در عالم دارد، ایشان جدا کننده محبین و شیعیان از جهنم و جبهه باطل است، فاطمه به معنای قطع کننده است، امام صادق(ع) می‌فرمایند حضرت زهرا(س) شیعیان را از جهنم و آتش جهنم قطع می‌کنند و از این جهت اگر اسامی و القاب معصومین را انسان دنبال کرد باب معرفت است.

اهمیت برکت در ابعاد مختلف زندگی انسان

استاد حوزه علمیه قم مطالعه کتاب نجم الثاقب محدث نوری برای آشنایی با نکات ناب پیرامون اهل بیت(ع) توصیه کرد و افزود: در این کتاب 180 نام و لقب برای امام زمان(عج) ذکر شده است که دنبال کردن هرکدام به یکی از ابعاد شخصیتی ایشان اشاره دارد و طبیعتا یک معرفتی برای انسان ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) می‌فرمایند حضرت زهرا(س) نزد خداوند 9 اسم دارند، تصریح کرد: یکی از این اسامی مبارکه است، وجودی که بسیار منفعت رساننده و با برکت است. در قرآن کریم خداوند یک چیزهایی را مبارک دانسته است، شب قدر یک شب مبارکی است که خاصیت و نفع و برکت بسیاری دارد به حدی که از یک هزار ماه یعنی یک عمر بندگی برتر است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه عنوان کرد: برخی افراد وقت و زمان و عمرشان با برکت است، بعضی کتاب‌ها سالها و قرن‌ها خاصیت دارد و مورد استفاده واقع می‌شود و برکت دارد کتاب مفاتیح حدود 90 سال پیش توسط محدث قمی نوشته شد و این سالها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ایشان می‌گوید به همه آنچه در کتاب است عمل کردم و این کتاب را به حضرت زهرا(س) هدیه کرده است و امروز در خانه‌ها معمولا وجود دارد و در ثواب تمام زیارت‌ها و دعا و مناجات میلیون‌ها نفر شریک است، بعضی از پول‌ها و درآمدها هم با برکت هستند، برکت چیز عجیبی است.

وی با بیان اینکه برکت از مقوله کمیت نیست بلکه از مقوله کیفیت است، اظهار کرد: درآمد و پولی که برکت داشته باشد با اینکه کم است اما شخص را لنگ نمی‌گذارد و کار او را راه می‌اندازد. برخی افراد عمر کمی دارند اما در همین عمر کم بسیار اثرگذار هستند، برکت از مقوله کیفیت است و انسان باید کاری کند که زندگی او در همه ابعاد برکت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم کافی از نظر علمی تا کفایه خوانده بود اما آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمایند کسی مانند مرحوم کافی تا کنون نام امام زمان(عج) را زنده نکرد، مرحوم کافی شاید علم کم و عمر کم داشت اما برکت بسیاری داشته است./1304/ت302/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات