۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۹۸۲۴۱

بورس جدای از اقتصاد نیست!

بورس جدای از اقتصاد نیست!
روز گذشته، خبر استیضاح وزیر اقتصاد در رسانه ها مطرح می شود که ساعاتی بعد از سوی مجلس رد می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته خبری مبنی بر استیضاح وزیر اقتصاد با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس توسط کاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد اما ساعتی بعد، این استیضاح از سوی موسوی رد می‌شود.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از همکاران که برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی نیز جزء سوال کنندگان هستند، سوالاتی را از وزیر اقتصاد مطرح کردند، اما بحث استیضاح را تائید نمی‌کنیم.

او افزود: این سوالات در خصوص عملکرد وزیر اقتصاد در این چهار ماه است. تصور من این است که گستره سوالات، به غیر از بورس و فرابورس را نیز شامل می‌شود. اگر اعلام وصول شود، باید آقای وزیر تشریف بیاورند و پاسخگو باشند.

اخبار استیضاح وزیر اقتصاد بیش از یک ماه است که به گوش می‌رسد. البته یک ماه پیش، خاندوزی به همراه جواد عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مجلس دعوت شدند و در خصوص وضعیت بورس پاسخگوی سوالات نمایندگان درباره وضعیت و مشکلات بازار سرمایه بودند.

بسته حمایتی بورس تصویب شد

از آغاز دولت سیزدهم شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده و کف‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در همین راستا، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شب گذشته از تصمیم گیری در خصوص بسته حمایت از بازار سرمایه خبر داد. 

سخنگوی اقتصادی دولت در توضیح این بسته گفت: بر اساس این بسته حمایتی مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت برگردانده می‌شود. ۳۰ هزار میلیاردتومان هم به صندوق تثبیت بازار وارد می‌شود.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ سقف قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها معادل گاز صادراتی است. سقف قیمت سوخت گاز صنایع عمده معادل ۴۰ درصد خوراک پتروشیمی درنظر گرفته شد. قیمت گاز صنایع سیمانی هم ۱۰ درصد قیمت خوراک پتروشیمی خواهد بود.

خاندوزی گفت: مالیات تولیدی‌ها ۵ درصد کم‌تر می‌شود و فرمول حقوق دولتی معادن تغییر نمی‌کند. ۱۰ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه دولتی برای بازارگردانی در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: بانک مرکزی باید میانگین نرخ سود در بازار بین بانکی را در سقف ۲۰ درصد حفظ کند.

درباره وضعیت بازار سرمایه در چند ماه گذشته و اینکه آیا کوتاهی از سوی مسئولان صورت گرفته است، با کارشناس بازار سرمایه گفتگو کردیم.

بورس جدای از اقتصاد نیست!

علی سعیدی عضو سابق شورای عالی بورس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آنچه که در مجموعه اقتصاد اتفاق بیفتد، روی تابلو‌های بورس نیز خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین بورس موجود مستقلی نیست. اگر امروز، روز خوبی برای اقتصاد باشد، برای بورس نیز روز خوبی است و برعکس، اگر روز بدی برای اقتصاد باشد، بورس نیز روز خوبی نخواهد داشت. هر چقدر که این رابطه تنگاتنگ باشد، نشان دهنده درستی است. نمی‌شود که اقتصاد در شرایط نااطمینان باشد و بورس وضعیت خوب و پایداری داشته باشد.

او افزود: اکنون در شرایطی هستیم که مذاکرات در حال پیش رفتن است، منتهی اینکه در نهایت به نتیجه خواهد رسید یا خیر، کسی نمی‌تواند اظهار نظر کند. پس این مساله نیز ابهاماتی در اقتصاد و بازار مالی ایجاد می‌کند. بنابراین، یک مجموعه خاص نمی‌تواند در وضعیت بورس اثرگذار باشد.

او گفت: مجلس شورای اسلامی از طریق تصویب بودجه مستقیما در اقتصاد حضور دارد. در شورای عالی بورس نیز دو عضو ناظر از سوی مجلس حضور دارند و اگر مجلس پیشنهاداتی در خصوص بورس داشته باشد، این دو عضو ناظر می‌توانند پیگیری کنند. در باقی نهاد‌های اجرایی نیز کم و بیش حضور نمایندگان مجلس، ملموس است. پس نمی‌توان دولت، دولت قبل، دولت قبل‌تر و یا صرفا دولت‌ها و وزیر اقتصاد را مسئول تمام این مسائل بدانیم، این بی انصافی است.

نکات به شکل رسمی پیگیری شوند؛ استیضاح و حواشی، ابهامات بورس را بیشتر می کند

سعیدی ادامه داد: طبیعتا در این بین، قوه قضائیه نیز مسئولیت دارد، حتی در شورای عالی بورس نیز دادستان کل کشور حضور دارد؛ بنابراین اگر پیشنهاد یا نکته‌ای وجود دارد، بهتر است که از آن طریق عمل کنند. اینکه وزیر اقتصاد را استیضاح کنند یا تحقیق و تفحص از بورس انجام شود، ابهامات در بازار سرمایه را عمیق‌تر می‌کند. به جای اینکه به دنبال راه حل باشیم، اختلاف افکنی میان بخش‌های مختلف، دردی را درمان نمی‌کند.

او افزود: آقای خاندوزی در بدنه مجلس حضور داشتند، قبل از آن در مرکز پژوهش‌ها بودند و سپس به عنوان نماینده مجلس فعالیت داشتند. انتخاب او توسط دولت آقای رئیسی نیز بر این اساس بوده که ارتباط با مجلس صمیمانه‌تر باشد. حالا با گذشت چند ماه اگر قرار باشد که مجلس یکی از افراد خود را که در بدنه دولت قرار گرفته، بخواهد استیضاح کند؛ اینکه درست است یا خیر، نمی‌توانم قضاوت کنم.

سعیدی در پایان تاکید کرد: از نظر قانونی جزء حقوق مجلس است. اما اگر براساس مصالح و تدبیر بخواهد کاری انجام شود، این‌ها تحلیل‌های بیرونی ما است و به هر حال نمایندگان مجلس موضوعات بهتری را می‌دانند و در جریان آن هستند و امیدواریم که بحث‌های حاشیه‌ای در این موضوعات دخیل نباشند.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات