۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۹۸۴۶۵

انتشار کتابی که 628 تن از خفتگان حرم حضرت علی (ع) را معرفی می‌کند

انتشار کتابی که 628 تن از خفتگان حرم حضرت علی (ع) را معرفی می‌کند
جدیدترین اثر صفاءالدین تبرائیان، با عنوان «خفتگان آستان علوی (درآمدی بر تاریخ نجف و حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام)» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تازه‌ترین محصول موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی و جدیدترین اثر صفاءالدین تبرائیان، با عنوان «خفتگان آستان علوی (درآمدی بر تاریخ نجف و حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام)» روانه بازار کتاب شد.

صفاءالدین تبرائیان نویسنده‌ای پرکار و البته خوش‌قلم است، تاکنون از او ۳۰ اثر و ده‌ها مقاله منتشر شده که بسیاری از آن آثار، برای اهالی تاریخ، آشناست. برنده دوره ششم جایزه ادبی جلال آل احمد، سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد. انتفاضه شعبانیه، نهاد مرجعیت شیعه در ۲۰۰ سال اخیر، انتفاضه صفر، احیاگر حوزه نجف (آیت‌الله‌العظمی سید محسن حکیم)، ناگفته‌های جنگ ۳۳روزه و ده‌ها کتاب دیگر از مهم‌ترین آثار تبرائیان است. البته او چند اثر را نیز در دست آماده‌سازی دارد.

تبرائیان در «خفتگان آستان علوی (درآمدی بر تاریخ نجف و حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام)»، دایرةالمعارف جامعی را خلق کرده است. این کتاب ۵۸۰ صفحه‌ای، علاوه بر بیوگرافی ۶۲۸ نفر از «خفتگان آستان علوی» از آدم ابوالبشر تا علمای دین و شاهان و شاهزادگان، تاریخچه جامعی از شهر مقدس نجف را در خود جای داده است که البته در دل آن می‌توان اطلاعاتی از تاریخ عراق و تاریخ تشیع را فراگرفت. خواننده با مطالعه این متن که در آغازین صفحات کتاب گنجانده شده است، اطلاعات دقیقی از جغرافیای حرم مطهر امیرالمومنین(ع) به دست می‌آورد.

مهم‌ترین ویژگی‌های «خفتگان آستان علوی (درآمدی بر تاریخ نجف و حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام)»، شیوایی قلم نویسنده، جامعیت محتوای کتاب و ناب بودن اطلاعات مندرج در آن است. استفاده از مآخذ مهم و منابع معتبر را از دیگر ویژگی‌های این اثر می‌توان برشمرد. به علاوه این کتاب گرچه اولین تحقیق درباره مدفونین حرم امیرالمومنین(ع) نیست اما به تعبیر نویسنده نسبت به دو اثر قدیمی تر، «کامل ترین سیاهه‌ی خفتگان در حرم علوی به شمار می‌آید. که اینان شامل: انبیاء، سلاطین، شاهزاده‌ها، وزراء، اطباء، استادان دانشگاه، محققان، ادیبان، علمای دین، شاعران، خطیبان، نویسندگان، حقوقدانان، روزنامه نگاران و رجال سیاسی هستند.» تبرائیان در این تحقیق، شرح حال ۷۷ مرجع، ۲۷۶ مجتهد و صدها شخصیت علمی، سیاسی و فرهنگی را گنجانده است. کتاب با تصاویری از حرم حضرت امیر(ع) و ده‌ها تن از «خفتگان آستان علوی» پایان می‌یابد.

کتاب «خفتگان آستان علوی (درآمدی بر تاریخ نجف و حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام)» در قطع وزیری، در ۵۸۴ صفحه، با قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. شما می‌توانید برای تهیه این کتاب، ضمن رجوع به صفحه منشورات پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۲ فروردین، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۱۱۷۴ تماس بگیرید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
صلی الله علیک یا امیرالمومنین
1
0