۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۶۹۸۷۲۶

ضرب الاجل ادعایی تروئیکای اروپا

ضرب الاجل ادعایی تروئیکای اروپا
هم زمان با پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ ها در وین، دیپلمات های ارشد سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای تکراری ادعا کردند که برای نجات توافقات سال ۹۴ تنها چند هفته فرصت مانده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، در این بیانیه که به تعبیر اغلب خبرنگاران مستقر در وین فاقد نکته تازه ای است، ادعا شده که پیشرفت‌ های هسته‌ ای ایران کار را به تدریج به نقطه‌ای رسانده که ماهیت برجام در حال نابودی است.

دیپلمات های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان به رغم طرح این ادعا که ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند ادعا کردند که برای دست یابی به توافق وین تنها چند هفته باقی مانده است.

این درحالیست که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم پیشتر به‌هاآرتص گفته بود که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست. وی ادعا کرد که تا چند هفته‌ دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا ایران برای راه‌حل دیپلماتیک آماده است یا خیر.

همچنین برخی رسانه‌های غربی طی چند روز گذشته اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی را در این زمینه بازتاب داده  مدعی شدند که فرصت زیادی برای نجات برجام نمانده و برای توجیه اقدامات احتمالی دیپلمات‌ها در صورت شکست گفت‌وگوها، ایران را از پیش مقصر نشان دادند.

با این حال منابع نزدیک به تیم ایرانی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد. یک منبع آگاه به ایرنا گفت که این ضرب‌الاجل‌ها باعث تغییر خطوط قرمز ایران نخواهند شد و برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد که پیشرفت حاصل شده درباره متون مربوط به موضوعات هسته‌ای در دور قبل حاکی از تعامل جدی ایران است و الان نوبت طرف‌های مقابل است تا حسن نیت خود را در رابطه با موضوعات تحریمی نشان دهند. این منبع آگاه خاطر نشان کرد که پیشرفت در دور آتی منوط به رویکرد طرف مقابل دارد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم دیروز به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران به ضرب الاجل‌های «خودخوانده» وقعی نمی‌نهد و «در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. »

وی افزود: توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌های برای ما مهم نیست.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند.

ارسال نظرات