۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۶۹۸۷۹۲
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

اجماع نخبگانی برای توجه بیشتر به رویکرد مسئله محور در پژوهش‌ها ایجاد شود

اجماع نخبگانی برای توجه بیشتر به رویکرد مسئله محور در پژوهش‌ها ایجاد شود
معاون پژوهش حوزه‌ در نشست حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی این معاونت گفت: اجماع نخبگانی برای توجه به رویکرد مسئله محور در پژوهش‌ها ایجاد شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دوازدهمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع «دانش تفسیر و علوم قرآن و مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: با نگرش مدیر حوزه، قرار شد، حوزه نقش واسط در پاسخ به سوالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: کمیته قرآن به برخی عناوین و اولویت‌ها رسیده است؛ البته در این کار به دنبال نظام موضوعات و مسائل نبوده‌ایم، پروژه‌های نیازسنجی نیز در رشته‌های مختلفی انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی اظهار داشت: در این کار اولویت‌های پژوهشی بر اساس نیازهای جامعه و نظام شناسایی و طبقه‌بندی‌شده است و در این جلسه می‌خواهیم این نظام مسائل به‌روز شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اعضای جلسه در بخش‌ها و پست‌های مهم علمی و پژوهشی در علوم قرآن هستند، هدف ما از این جلسه ایجاد اجماع نخبگانی در توجه بیشتر به رویکرد مسئله محور است.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات علوم قرآنی برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

نوشتن متون مناسب برای رشته‌های مناسب، توجه به موضوعات میان‌رشته‌ای، توجه به مطالعات مستشرقان و توجه به گام دوم انقلاب و تمدن، اهمیت دادن به تفسیر موضوعی، ارتباط بین مراکز حوزوی و اجرایی، برآورده کردن نیازهای علمی مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی، برآورده کردن نیازهای فضای مجازی بخشی از اولویت‌ها، نکات و نظراتی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین ضرورت واکاوی روش‌ها در تفسیرقرآن‌، ضرورت شبکه‌سازی طلاب و فضلای جوان برای انجام پژوهش، ضرورت شناسایی ریز موضوعات مسائل عصری، ایجاد رویکرد کلان پروژه و واگذاری کلان پروژه‌ها به مراکز علمی و قرآن‌پژوه از دیگر نکات و نظرات حاضران در نشست بود.

ضرورت توجه به آموزش عمومی قرآن، ضرورت تربیت پژوهشگر قرآن‌، ضرورت گنجاندن درس تفسیر تخصصی در دروس حوزوی، ضرورت شناسایی و همسو کردن مراکز قرآن در حوزه، ضرورت سوق دادن رساله‌های سطح ۴ به موضوعات کاربردی قرآن‌، ضرورت رصد و پیگیری دغدغه‌های قرآن مقام معظم رهبری و ضرورت ارتباط مستمر با مراکز پژوهشی قرآن در سطح ملی از دیگر نکات، نظرات و مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

شایان‌ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله نشست‌هایی با موضوع اقتصاد، علوم سیاسی، ادیان و مذاهب، مدیریت، روان‌شناسی، عرفان، کلام، علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و … را برگزار کرده است.

ارسال نظرات