۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۶۹۹۳۷۳

دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل شد

دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل شد
پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه کشور دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل و به تازگی پیش‌نویس اولیه این طرح منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه کشور در تاریخ ششم شهریورماه ۱۴۰۰، دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌منظور ارائه طرح بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه تشکیل شد.

دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه، بهره‌گیری از سازوکار مشارکتی و تجمیع نظرات طیف وسیعی از نخبگان و صاحب‌نظران را خط‌مشی اصلی خود قرار داد. لذا از مسیرهای مختلف اقدام به تأمین محتوا از میان نظرات مردمی، نخبگان استانی، دستگاه‌های رسمی کشور، متخصصان و اهالی فرهنگ و رسانه، کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌ها و سرانجام رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی نمود.

در گام بعد، محتوای تأمین‌شده مورد تحلیل و نظام‌مندسازی قرار گرفت. تاکنون با اخذ نظر حدود ۹۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و رسانه، بیش از ۱,۹۰۰ گزاره راهبردی استخراج شده است.

بررسی گزاره‌های راهبردی اهالی فرهنگ و رسانه نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از نظرات، بر ضرورت هماهنگی برنامه‌ها و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند. ازآنجایی‌که پیش‌نیاز بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رأس هرم حکمرانی حوزه فرهنگ است و بدون این مهم، حتی با فرض امکان‌پذیری بازسازی سایر اجزای ساختار، مهم‌ترین آسیب کنونی یعنی فقدان هماهنگی، هم‌افزایی و هوشمندی، همچنان پابرجا است؛ بنابراین ارائه طرح تحول و بازسازی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولویت قرار گرفت تا با اجرای آن، اولاً مقدمه و پیش‌نیاز بازسازی سایر ساختارها محقق شود و ثانیاً شورای عالی بتواند با به‌دست آوردن الزامات فرماندهی ازجمله بازوهای رصدی و راهبری، بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور را عالمانه‌تر، متقن‌تر و دقیق‌تر محقق کند.

متن پیوست پیش‌نویس اولیه این طرح به تازگی منتشر شده است تا مورد نقد و بررسی صاحبنظران این حوزه قرار بگیرد.

ارسال نظرات