۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۶۹۹۵۶۴
یادداشت؛

نقش زنان در اندیشه رهبری و عمل سردار سلیمانی

نقش زنان در اندیشه رهبری و عمل سردار سلیمانی
زنان در پیروزی انقلاب نقش مهمی ایفا کردند و امام خمینی در سخنان خود از زن با عناوینی همچون مظهر تحقق آمال بشر، عضو موثر جامعه و انسان‌ساز یاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، زنان به عنوان بخش اعظمی از پیکره جوامع انسانی در جوامع و اعصار مختلف بوده‌اند، قبل از ظهور اسلام در دوره جاهلیت، زنان از حقوق کمی برخوردار بودند و نقش و جایگاهی جز خانواده برای آنان تعریف نمیشد با ظهور اسلام و سخنان پیامبراکرم (ص) زنان به عنوان افرادی ارزشمند و دارای نقش‌های اساسی در جامعه بار دیگر هویتشان بازتعریف گردید. بر أساس جایگاه والا و شان زنان در اسلام پس از انقلاب اسلامی، زنان موفق در عرصه جامعه ظهور کردند که توانمندی خود را در خدمت تعالی کشور به کار گرفتند و از نگاه ابزاری که به آنان در قبل از پیروزی انقلاب میشد فاصله یافتند.

 

 

زنان در پیروزی انقلاب نقش مهمی  ایفا کردند و امام خمینی در سخنان خود از زن با عناوینی همچون مظهر تحقق آمال بشر، عضو موثر جامعه و انسان‌ساز یاد میکند. در کتاب جایگاه زن در اندیشه امام خمینی درباره تفسیر زن به عنوان مبدا سعادت‌ها اینگونه آمده است: (زن انسان است، آن هم یک انسان بزرگ. زن، مربی جامعه است، از دامن زن انسان‌ها پیدا میشوند و مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است، زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد میکند، مبدا همه سعادت‌ها از دامن زن بلند میشود و زن مبدا همه سعادت‌ها باید باشد.)

 

 

سیمای زن در نگاه رهبری جایگاهی محوری و راهبردی است و ایشان در سخنرانی‌های خود بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند از جمله آنکه فرمودند: (در عرصه‌ فعّالیتهای اجتماعی و سیاسی و علمی و فعّالیتهای گوناگون) زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضای زمان است، آن خلأیی را که احساس می کند، آن وظیفه‌ای را که بر دوش خود حس می کند، انجام دهد.) همچنین توجه به نقش زنان و تاثیر آن‌ها در تربیت نسل‌های آینده همواره مورد تاکید رهبری در مجامع بوده است زیرا که این مادران و همسران شهدا، جانبازان، اسرا و ... بودند که با صبوری و پرورش الگوهای جاودان توانستند شهید همت‌ها، باکری‌ها، سلیمانی‌ها را به کشور تقدیم کنند.

 

 

این روزها در سالگرد شهادت سردار عزیزمان بار دیگر دل‌هایمان در راستای ارزش‌های او به تب و تاب افتاده است. توجه به شخصیت زنان و دختران یکی از مواردی است که همواره در عمل سردار سلیمانی در جبهه‌های جنگ علیه دشمنان اسلام چشم میخورد، جریان تکفیری با نگاه ابزاری که به زنان دارد زن را موجودی ضعیف و بدون ارزش‌های متعالی تلقی میکند، سردار سلیمانی با جنگ علیه جریان تکفیری به مقابله با این تفکر و جریان پرداخت. از طرف دیگر دیدار با مادران، همسران و دختران شهدا بینش سردار سلیمانی را  به زنان نمودار میکرد، رفتار پدرانه با فرزندان شهدا و ابراز محبت به دختران کوچکی که از نعمت پدر بی‌بهره بودند و قدردانی از صبوری همسران و مادران شهدا تنها قطره‌ای دریای از درک و تفکر سردار بزرگ دل‌ها. جایگاه زن یک جایگاه الهی است که اگر تاریخ را بنگریم نمونه‌های زنان والا مقام که پیرو سیره حضرت زینب (س) هستند  را بسیار مشاهده مینماییم.

 

 

سارا عوادزاده - دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشکده مدیریت و عضو شورای مرکزی انجمن مستقل دانشگاه تهران

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است. 

ارسال نظرات