۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۹۹۳۳۹

مزار پنهان، کوبنده ترین سند مظلومیت حضرت زهرا

مزار پنهان، کوبنده ترین سند مظلومیت حضرت زهرا
حضرت زهرا (س) به عنوان بانویی سیاستمدار و ولایت‌مدار، الگویی مناسب برای جامعه اسلامی به خصوص زنان هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از رحلت پیامبر (ص) و پیش آمدن جریان سقیفه، حضرت زهرا(س) موضع گیری‌ها و اعتراض‌هایی نسبت به بازپس گیری حق ولایت امام علی (ع) و بازستاندن فدک داشتند.

حتی به گفته بسیاری از مورخان شیعه و سنی اعتراض‏‌ حضرت به غصب باغ فدک و سعی در بازپس گیری آن در برابر خلفایی که خود را جانشین پیامبر(ص) می‌دانستند اعتراضی کاملا سیاسی بود نه صرفا موضوعی اقتصادی و مالی.

طاهره سیرجانی کارشناس مذهبی درباره مواضع سیاسی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) در بحث غصب ولایت از امیرالمومنین(ع) در خانه ننشست، با سخنرانی ها و اعتراض‌هایش مواضع و خط سیاسی خود را به عنوان دختر رسول اکرم(ص) به همگان نشان داد.

حضرت فاطمه زهرا(س)

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت زهرا (س) در دامان مبارک پیامبر اسلام (ص) تربیت شدند و منش‌های سیاسی را از ایشان به ارث برده بودند و در طول زندگی پربرکتشان این منش و رفتار سیاسی را همراه داشتند. 

او گفت: یکی از حرکت‌های سیاسی حضرت فاطمه (س) بحث افشاگری در دفاع از ولایت و امامت حضرت علی (ع) بود و ایشان در مقابل غصب کنندگان خلافت و انکار کنندگان غدیر ایستادند و اعتراض خود را به روش‌های مختلف ابراز کردند.

سیرجانی گفت: حضرت زهرا (س) این اعتراض‌ها را به گونه‌های مختلف به جامعه آن زمان مدینه نشان دادند که اولین و مهم‌ترین موضع ایشان سخنرانی پرشور حضرت در اجتماع بزرگ مهاجرین و انصار در مسجد الرسول (ص) بود.

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت در این سخنرانی با بیانی صریح، حماسی و پرشور و با انبوهی از معارف قرآنی و بی نظیر سخن گفتند، این سخنرانی به خطبه فدکیه معروف شد.

او گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه‌های خود فضائل حضرت علی (ع) را در پنج محور بنیادی برای همه تبیین کردند تا همگان راه را از بی راهه تشخیص دهند. 

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در سخنان خود با استدلال قوی به سوابق بی همتای امیرالمؤمنین در عرصه‌های مختلف در صدر اسلام مانند جانبازی و حضور در جبهه‌های جنگ را حجت قرار دادند و از حضرت علی (ع) همه جانبه دفاع کردند.

سیرجانی گفت: حضرت زهرا (س)، در سخنان خود با اشاره به جانفشانی‏‌ها و شجاعت حضرت امیر (ع)، از حماسه آفرینی های ایشان در جنگ‌های صدر اسلام سخن گفتند.

حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی سیاستمدار و

او گفت: حضرت فاطمه (ع)، در این سخنان از اوصاف شخصیتی و اخلاقی امیرالمومنین (ع) نیز سخن گفتند، در بحث جانشینی رسول الله هم حضرت زهرا (س) علی را بهترین جانشین رسول خدا(ص) معرفی کردند. 

این کارشناس مذهبی گفت: دومین موضع گیری حضرت صدیقه زهرا (س) رفتن به در خانه انصار بود؛ ایشان شبانه با همراهی حضرت علی (ع) به در خانه انصار می‌رفتند و از  آن‌ها می‌خواستند که جهت بازپس گیری حقوق پایمال شده خاندان عترت کمک کنند.

او گفت: انصار نه تنها هیچ کمکی به حضرات نکردند بلکه به گفته منابع تاریخی پاسخی بدون منطق به حضرت صدیقه کبری می‌دادند و می‌گفتند که چرا علی زودتر از افراد سقیفه اقدامی برای خلافت نکرد اگر زودتر می آمد ما او را انتخاب می‌کردیم؟!

حضرت امیر (ع) نیز در جواب آن‌ها می‌گفتند: آیا من جنازه پیامبر (ص) را در خانه اش روی زمین می‌گذاشتم و دفن نمی‌کردم به دنبال حکومت به نزاع برمی خاستم؟!

حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی سیاستمدار و

این کارشناس مذهبی گفت:  حضرت زهرا(س) در تایید سخنان امام (ع) می‌فرمودند: ابوالحسن کاری غیر از آنچه سزاوار بود انجام نداد و آنان نیز کاری کردند که حسابشان با خداوند است.

قطرات اشک، شاهد اعتراض بانوی دوعالم  به سقیفه

سیرجانی گفت: اعتراض‌‏های صدیقه کبری (س) بر علیه افراد حاضر در سقیفه، با اقامه ماتم برای رسول خدا (ص) و گریه جانسوز از عمق جان ادامه یافت، این اعتراض به حدی کارساز بود که  خلیفه وقت دستور داد جلوی گریه کردن حضرت را بگیرند.

او گفت: حضرت اعتراض خود را با گریه به گوش مسلمانان و نسل‏‌های بعدی رساندند. ایشان چنان گریه می‌کرد که جزو بکائین عالم به شمار آمده اند.

این کارشناس گفت: در منابع تاریخی به نقل از محمود بن لبید گفته شده است که بن لبید گفت به قبرستان بقیع رفتم، صدای گریه‌ای در قبرستان پیچیده است از دور بانویی را دیدم با چهار فرزند خود بر سر مزار پیامبر نشسته است و اشک می‌ریزد.

حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی سیاستمدار و

بن لبید می‌گوید: نزدیک شدم و عرض کردم دختر رسول خدا این گریه شما ما را آزار میدهد و چرا دست از گریه کردن بر نمیدارید؟ ایشان در جواب گفتند که پسر لبید دو مصیبت مرا از پای درآورده است یکی فقدان پدرم و ظلم‌هایی که در حق همسرم می‌شود.

محمود بن لبید به حضرت گفت که چرا پیامبر قبل از رحلتشان ولایت را کامل نکرد؟

حضرت فرمودند واعجبا این چه حرفی است که میزنی بن لبید؟! پدر من مگر در جریان غدیر ولایت را برای مردم بازگو نکرد؟! مگر چقدر فاصله افتاده است بین این دو واقعه؟

سیرجانی گفت: گریه‌های دختر پیامبر (ص) هم از سر ناراحتی و عزاداری برای پیغمبر اسلام بود و هم ایشان می‌خواستند با این کار اقدامات جریان سقیفه را افشا و دست آن‌ها را برای مردم رو کنند.

حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی سیاستمدار و

او گفت: یکی دیگر از اقدام های حضرت در بیان ولایت حضرت علی(ع) سخنرانی در جمع زنان انصار و مهاجر بود حضرت در این سخنان می‌فرمودند: می‌دانید چرا شما علی (ع) را کنار گذاشتید و اهالی سقیفه را برگزیدید؟ چون شما و مردانتان از شیطان پیروی کردید شیطان شما را صدا کرد و شما جوابش را دادید. بین شما نفاق بود در زمان حیات پیامبر این نفاق را آشکار نکردید و وقتی ایشان وفات کردند این نفاق آشکار گردید.

سیرجانی گفت: دردانه پیامبر (ص) در اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکردند و دفاع از ولایت و امامت را تکلیف و وظیفه خود می‌دانستند و این کار را در اولویت کار‌های خود قرار داده بودند که سرانجام در این راه جان خویش را فدا کردند.

مزار پنهان، کوبنده ترین سند مظلومیت حضرت زهرا(س) 

این کارشناس مذهبی گفت: وصیت نامه حضرت یک وصیت نامه کاملا سیاسی است، ایشان در وصیت نامه خود تاکید بسیار کردند که خاکسپاری شان در شب انجام شود.

حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی سیاستمدار و

سیرجانی گفت: یکی از دلایل حضرت برای تشییع و دفن مخفیانه این بود که ایشان به حضرت علی (ع) گفتند که دوست ندارم کسانی که به من ظلم و جفا کردند از محل دفن من با خبر شوند، زیرا آن‌ها دشمن من ودشمن رسول خدا هستند.

او گفت: حضرت صدیقه کبری (س) با این وصیت بی زاری و انزجار خویش را از کسانی که حادثه غدیر را فراموش کرده بودند ابراز کرد و ضربه سهمگینی بر پیکر خلافتی که ادعای جانشینی پیامبر را داشت وارد کرد.

حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان نمونه کامل یک بانوی مسلمان در تمام اموز زندگی الگویی کامل و جامع برای نه تنها بانوان که همگان است و اعتراض های سیاسی ایشان در دفاع از ولایت حضرت علی(ع) یکی از مواضع و رفتارهای سیاسی ایشان در طول زندگی پربرکتشان است.

گزارشگر: فاطمه بک زاده

ارسال نظرات