۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۹۹۷۱۲

فتنه اكبر و مظلومیت سپاه

فتنه اكبر و مظلومیت سپاه
هرچند که خطای انسانی بسیار بزرگ است و حادثه دردناکی را رغم زد، ولی کسانی که دست به پروپاگاندا علیه سپاه و نظام زدند، گناهشان نابخشودنی‌تر است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، یثرب در اثنای راه مواصلاتی مکه با شام قرار داشت و این مسأله برای کفار مکه که تمام اقتصادشان مبتنی بر تجارت با شمال و جنوب، یعنی شام و یمن بود، بسیار سنگین و بزرگ بود. پس از مهاجرت مسلمانان از مکه به یثرب و رها کردن اموال و خانه‌های خود در مکه، کفار آن ها را غصب کردند و با اموال مسلمین به تجارت می‌پرداختند. حضرت رسول برای بازپس گیری اموال مسلمین گروه‌های ویژه‌ای شکل دادند تا به کاروان‌های قریش حمله کرده و امنیت این راه را از قریش سلب کنند و در این سریه‌ها خود حضرت حاضر نبودند و فرماندهی را به افراد مختلفی می سپردند.

در یکی از این سریه‌ها، گروه ویژه حضرت به گمان اینکه در آخر ماه جمادی الثانی هستند با یکی از کاروان‌ها درگیر شده و افرادی از مشرکین را کشتند؛ غافل از اینکه آنروز، روز اول ماه رجب یعنی ماه حرام بوده و قتال در ماه حرام، گناه کبیره به حساب می‌آید و خلاف رویه و عرف بین القبایلی عرب نیز بود. با به وقوع پیوستن این خطای انسانی، مشرکین شروع به پروپاگاندا و شانتاژ علیه پیامبر و حکومت نوپای ایشان کردند که ایشان و حکومتش حتی به قوانین خودشان و عرف و رویه عرب نیز پایبند نیستند پس صلاحیت حکومت را ندارند.

پیامبر یارانش را فراخواند و از آنها جویای مسأله شد که آنها متفق القول گفتند ما خطای محاسباتی کردیم و به گمانمان روز آخر ماه جمادی الثانی بود ولی پس از اتمام جنگ متوجه رویت هلال شدیم. این مسأله منجر شد عده‌ای از منافقین داخلی جامعه نبوی، همصدا و هم نوای با مشرکین، انتقادات و عملیات روانی خود را درباره اسلام و نبی مکرم اسلام شدت بدهند و زخم زبان‌ها به اوج خودش رسید.

در این هنگام آیه‌ 217 سوره مبارکه بقره نازل شد؛ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّی يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا... از تو، در باره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال می‌کنند؛ بگو: «جنگ در آن، (گناهی) بزرگ است؛ ولی جلوگیری از راه خدا (و گرایش مردم به آیین حق) و کفر ورزیدن نسبت به او و هتک احترام مسجد الحرام، و اخراج ساکنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ایجاد فتنه، (و محیط نامساعد، که مردم را به کفر، تشویق و از ایمان بازمی‌دارد) حتّی از قتل بالاتر است. و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند.

 

آ / و الفتنة أكبر من القتل

توییت مسئول عملیات روانی درباره هواپیمای اوکراینی

خط تخریب

حال باید نگاهی به مسأله روز انداخت و با این روایت و آیه شریفه، مسأله هواپیمای اوکراینی را مورد بررسی قرار داد. شکی نیست که باعث و بانی این کار هرکسی و در هر لباسی که هست باید مؤاخذه شود اما فتنه‌های دشمن در تخریب چهره سپاه، انقلاب و اسلام بزرگتر از اشتباهی است که رخ داده است. اما در رابطه با مقصر اصلی این اتفاق نمی‌شود خیلی سخن گفت ولی همانگونه‌ که از طرف سردار حاجی زاده بیان شد، آسمان کشور در وضعیت قرمز و جنگی بوده و به صورت طبیعی باید همه پروازها به تعویق می‌افتاد و به علت این کم کاری و توأم شدنش با تشخیص اشتباه پدافند، موشک کوتاه برد شلیک شد و حادثه رخ داد.

در این میان که خبر اصابت موشک دیر اعلام شد و برخی افراد در شرکت هواپیمایی صراحتا اصابت موشک را نفی کردند، عده‌ای قلم به مزدان و مزدوران داخلی و خارجی پس از انتشار خبر اصلی و صحیح، توپخانه‌های عملیاتی خود را به سمت سپاه و جمهوری اسلامی نشانه رفته و حتی سعی داشتند از خانواده‌های این شهدا مواضعی بر علیه سپاه و نظام بگیرند. اما از آنجایی که خود سردار حاجی زاده و سایر مسئولان به دیدار خانواده‌های شهدا رفته و از آنان دلجویی کردند، این حربه تا حد زیادی خنثی شد.

همچنین رهبری پیرامون این خطای انسانی نامه‌ای نوشتند و به خانواده شهدا تسلیت گفتند. در نامه ایشان به نکاتی تصریح شده بود و آن این بود که: لازم میدانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ی خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.

رسانه‌های خارجی همچون بی بی سی، رادیو فردا، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، دویچه وله و... در خبرهای متفاوتی به بررسی این واقعه پرداختند و بدون استثنا همه یقه سپاه را گرفته و نظام را متهم کردند و برای خانواده‌های شهدا دلسوزی کردند! شایان توجه است که در داخل نیز عواملشان همین خط را دنبال کردند.

اخیرا نیز دشمنان و شبکه های ماهواره ای معاند به همراه مزدوران داخلی خط خبری را پی گرفته و در سالروز سانحه هواپیمای اوکراینی مطالبی را به دروغ علیه سپاه مطرح کرده اند. قطعا هدف این جریان ها و رسانه ها سلب اعتماد عمومی از دستگاه های مختلف و ضربه زدن به نظام است و در این مسیر به دنبال عقده گشایی هستند.

جای تعجب دارد که این جریان ها با وجود اسناد رسمی و قطعی درباره هواپیمای اوکراینی و مشخص شدن موضوع چرا به سراغ شنیده ها و حرف و حدیث های مغرضانه می روند و با کتمان واقعیت ها به شایعه پراکنی می پردازند.

مسلم است که نهادهای نظامی در همه کشورها از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و خط قرمز هستند اما متاسفانه در کشور ما هر شخص و جریانی به خود اجازه می دهد که به تخریب، تضعیف و شایعه پراکنی علیه نهادهای نظامی بپردازد. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون هیچ چشمداشتی همیشه خود را سپر بلای کشور کرده و مردم قطعا این جانفشانی ها را قدر می نهند و به وظیفه خود در قبال نیروهای نظامی که همانا حمایت از آنها است می پردازند اما وظیفه رسانه ها و مسؤولان در قبال نیروهای نظامی جدای از بحث حمایتی و تبیینی، پاسخگویی به شبهاتی است که پیرامون نیروهای نظامی مطرح می شود البته در این بین نباید نقش قوه قضاییه در برخورد با متخلفان، شایعه پراکنان و معاندان را نادیده گرفت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
مرحبا بکم
بسیار عالی بود
3
3
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
خط قرمز هر کشوری نظامیان آن کشور است کسانی که به نظامیان عزیز اهانت کنند خائن هستند
1
0