نقطه تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی اجماع درباره «انقلاب فرهنگی» است
بهمن ماه ۵۷ تنها نقطه پایان برای رژیم ستم شاهی نبود، بلکه سرآغازی بود برای تحولات عمیق در همه عرصههای اجتماع ایران اسلامی بود و بی تردید عرصه فرهنگ از مهمترین آنها به شمار میرفت، از این رو پیشوای حکیم انقلاب امام خمینی(قدس سره) همواره بر موضوع فرهنگ بعنوان مهمترین عرصه انقلاب تاکید داشت، تاجایی که در ۲۳ خرداد ۵۹ دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند، اما بازهم به همین اکتفا نکرده و با صدور پیامی در ۱۹ آذر ۶۳ و با تاکید بر فراگیر شدن انقلاب فرهنگی در همه شئون کشور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با دستور ایشان تشکیل شد.
حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمى دفتر فرهنگستان علوم اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تبیین قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقطه تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی اجماع درباره «انقلاب فرهنگی» است.
حجت الاسلام پیروزمند در جلسه کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی که با موضوع تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به اینکه نقطه عزیمت تحول در این شورا همفکری و اجماع نسبت به خود کلمه انقلاب فرهنگی است اظهار کرد: افرادی که در این عرصه فعال هستند ابتدا باید دیدگاه نسبتاً مشترکی نسبت به انقلاب فرهنگی پیدا کرده و در ادامه به یک نگرش راهبردی در ایجاد تحول دست یابند.
وی با تاکید بر اینکه این انقلاب و تحول نه تنها در عرصه تصمیم گیری بلکه در تصمیم سازی و اجرا نیز باید صورت گیرد ابراز کرد: تلقی سنتی این است که تصمیمگیر شورای عالی، تصمیم ساز دبیرخانه و مجری دستگاه های دولتی هستند که این تلقی باید تغییر کند؛ هر چند ممکن است مسئولیت اصلی با اینها باشد اما باید در کل فرایند تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا هم شورای عالی، هم دبیرخانه، و هم بدنه نخبگی و بدنه عمومی مردم مشارکت داشته باشند.
عضو کمیسیون علمی تربیتی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ایجاد یک چرخه ملی برای اینکه این فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا سریع، موثر و فراگیر باشد مهم است گفت: از منظر دیگر می توان گفت این تحول، یک تحول فرایندی است؛ تحول در فرایندی که شامل تشخیص اولویت، تصمیم گیری نسبت به طرح و ایده ای که می خواهد پاسخگوی فایق آمدن بر مسایل باشد، اقناع و گفتمان سازی، بسیج هماهنگ افراد و منابع بر محور تصمیم اتخاذ شده و مورد اقناع قرار گرفته و رصد هوشمند و باز خوردگیری از اتفاقاتی که به واسطه این تدابیر و تصمیمات رقم خورده می باشد.
حجت الاسلام پیروزمند با بیان اینکه نقطه ثقل قرارگاه این است که مرکزیت و مدار قرارگاه فرهنگی باید قدرت اقناع سازی داشته باشد افزود: قرار گاه به میزانی که بتواند بین نخبگان، مردم و جامعه اقناع سازی کند می تواند جمعیت و نفوس را به دنبال خود بیاورد نه به این اعتبار که سند و مصوبات آن را رییس جمهور امضا کرده است؛ اگر این چنین شد آن تصمیم خود به خود و با بسیج انسانی که پای کار آمده است ضمانت پیدا خواهد کرد و ضمانت آن همین بسیج انسانی است که به صورت فراگیر پای کار آمده است.
وی ادامه داد: اما اگر صرفا به اعتبار ضمانت قانون بخواهند دنبال اجرای آن بروند این تصمیم در اجرا موفق نخواهد شد؛ چرا که تصمیم، زمانی موفق خواهد شد که تا کف پیاده نظام فرهنگی کشور و یا حداقل تا کف پیاده نظام جبهه فرهنگی انقلاب پیش برود و اگر چنین شود آن وقت این جبهه قدرت رویش، قدرت ملحق سازی و قدرت همراه سازی پیدا می کند.
عضو هیئت علمى و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در بازخوردگیری نیز باید هم نتایج تصمیمات و اقدامات جبهه خودی و هم جبهه معارض مورد رصد قرار گیرد خاطرنشان کرد: واقعیت فرهنگی ناشی از این درگیری و برآیند این مواجهه است؛ بنابراین تحول در تفکر راهبردیِ ایجاد تحول فرهنگی به این است که در کل این فرایند از اولویت گیری، تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و بازخوردگیری باید با مشارکت شورای عالی، دبیرخانه شورا و بدنه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی رخ دهد.