۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۲۰۹
مدیر امور مساجد استان اصفهان:

هنوز قانونی برای ساماندهی مساجد نداریم

هنوز قانونی برای ساماندهی مساجد نداریم
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان به همراه مسؤولان مناطق 16 گانه امور مساجد شهر اصفهان به دیدار استاندار رفتند.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان حجت الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی مدیر اجرایی این مرکز در دیدار مسئولان امور مساجد شهر اصفهان با سیدر ضا مرتضوی استاندار اصفهان بیان کرد: چهارماه از مسئولیت برادر عزیزمان جناب آقای دکتر مرتضوی می گذرد توفیق شد که امروز را خدمتشان برسیم، عرض سلام و خسته نباشید داریم خدمتشان و برای شما آرزوی موفقیت داریم در این مسئولیت و امیدواریم که در این مسؤولیت که حضرتعالی پذیرفته اید موفق و موید باشید و خداوند در همه صحنه ها یار و یاورتان باشد. از زمان معارفه شما منتظر این فرصت بودیم که خدمت شما برسیم.

وی افزود: جمعی که در خدمتتان هستند مسؤولان مناطق امور مساجد اصفهان هستند، میدانید امور مساجد در سال 68 به دستور مقام معظم رهبری در تهران تأسیس شد و در سال 75 پس از تشریف فرمایی حضرت آیت الله العظمی مظاهری به اصفهان امور مساجد در اصفهان هم تأسیس شد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان بیان کرد: دو مدیریت گذشته حجت الاسلام کوچکزاد و دیگری حجت الاسلام صالحیان دو دوره امور مساجد را سپری کرده اند و نزدیک به یک سال است که مسئولیت این مرکز را بر عهده دارم و همواره تلاش داشته ام که امور مساجد از شیوه سنتی خارج بشود و سامانی به امور مساجد استان اصفهان داده بشود.

وی ادامه داد: در اصفهان 15 منطقه شهرداری داریم و به همراه منطقه براآن 16 منطقه امور مساجد شهر اصفهان هستند و در شهرستانها و شهرها هم همین دفاتر دایر هستند که در مجموع حدود 90 شهر و شهرستان دفاتر امور مساجد ایجاد شده است و در خود شهرستانها امور مساجد فعال شده است.

ابطحی اشاره کرد: مسئولیت این مجموعه ساماندهی مساجد شهر اصفهان است و مسائلی نظیر انتخاب و انتصاب امام جماعت در مساجد و انتصاب هیئات امنای مساجد بر عهده این مجموعه است؛ این در حالی است که در گذشته مساجد موقوفه دار زیر نظر اداره اوقاف بودند اما طی تفاهمی مسئولیت این مساجد نیز به امور مساجد واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات در مساجد نیز پس از تفاهمی با سپاه اغلب حل و فصل شد و امروز کمترین میزان تنش ها را در مساجد شاهد هستیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ابراز کرد: حدود 5 هزار و 370 مسجد و بیش از 4 هزار مسجد فعال در سطح استان اصفهان وجود دارد؛ بیش از 3 هزار و 500 امام جماعت در سطح استان داریم که اقامه نماز جماعت را به صورت منظم بر عهده دارند و در شهر اصفهان نیز نزدیک به هزار و یکصد مسجد وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این 40 سال عمر انقلاب نسبت به مساجد کوتاهی شده و در مجلس قانونی در خصوص وضعیت مساجد وضع نشده است و نیاز است که در سطح کلان یا دست کم استان قانون گذاری در این مسأله صورت گیرد.

ابطحی تأکید کرد: در بحث تامین هزینه های مساجد هم در گذشته واقفان موقوفاتی را برای مساجد در نظر می گرفتند اما در گذشته سرقفلی های مغازه های مساجد از سوی سازمان اوقاف فروخته شده و تنها اجاره اندکی به مسجد تعلق می گیرد و به تعبیر صریح مساجد با گدایی اداره می شود؛ همچنین با شیوع بیماری کرونا مجالس ترحیم از مساجد بیرون رفت و فشار اقتصادی بر مردم میزان کمک های مردم به مساجد را کاهش داده و مساجد حتی در تامین حقوق خادم و هزینه رفت و آمد امام جماعت هم در تنگنا هستند.

در ادامه سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان اظهار کرد: از اینکه اراده ای حاکم شده تا در اداره مساجد وفاق و سازماندهی ایجاد کند خوشحال هستیم اما به دلیل مشکلات متعددی که در حاکمیت و دولت و بودجه ای حاکم است در جلسات خجالت زده عزیزان هستیم هرچند هر بضاعتی داشته باشیم دریغ نداریم و کمک خواهیم کرد.

وی افزود: پس از چندین سال خون دل خوردن و حواشی متعدد در کشور امروز دولتی زمام امور را به دست گرفته به دنبال آن است هدف امام و رهبری درباره جامعه اسلامی را اجرا کند؛ ظرفیتی که این روزها از آن غفلت داریم این است که امروز با پدیده هایی روبرو هستیم که شیوه تبلیغ را نسبت به دوره های گذشته دگرگون کرده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: امروز بسیاری از ظرفیت های رسانه ای که در گذشته در برابر دشمن اثرگذار بود رو به ناکارآمدی هستند و نمی توانند به خوبی عمل کنند و با سیاست گذاری های سلطه رسانه غرب خوب و بد را جابجا می کنند؛ تصور من این است که با این وجود مسجد و منبر هنوز جایگاه خود را دارد و بسیاری از مخاطبان ما به واسطه ارتباط مستقیم میان مردم و امام جماعت اثرپذیر هستند؛ بنابر این از همه دوستان درخواست دارم این ظرفیت را در کمک به مجموعه دولت پای کار آورند.

وی ادامه داد: مشکلی که با آن روبرو هستیم این است که رسانه سلطه به شکل مرموزی سعی در افزایش مطالبات مردم کرده و در برابر دولتی را داریم که مجبور است هرماه حدود 15 هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت کند و از سوی دیگر از قرض گرفتن و خلق پول نیز دوری کند تا تورم در کشور ایجاد نشود.

مرتضوی بیان کرد: زیرساخت های فضای مجازی کشور نیز به توسعه اینترنت و خدمات دهی معطوف شده و در حوزه امنیت شبکه کار چندانی نشده است و این در حالی است که در کشورهای دیگر توسعه شبکه همراه با امنیت شبکه بوده است چراکه ابتدا باید بستر ایمن باشد و سپس توسعه ایجاد شود و به همین دلیل هر شخصی می تواند به راحتی با اعتقادات مردم بازی کرده و رابطه میان دولت و ملت را مختل کند.

وی با بیان اینکه این هجمه دشمن در فضای مجازی حتی بر روی افراد خودی نیز تأثیر گذار بوده است، ابراز کرد: با همین جبهه فضای مجازی امروز جبهه مطالبه گری مضاعف را علیه دولت راه انداخته اند و گاه به دولتی که تنها چند ماهی است که بر سر کار آمده و هنوز بسیاری از مدیرانش مستقر نشده اند، حملاتی می شود که خیلی ناجوانمردانه است.

استاندار اصفهان به مسئله اعتراض های مردمی بر سر مطالبه زاینده رود و آب اشاره کرد و گفت: این اعتراض ها پس از 15 روز از معارفه استاندار جدید و ما به مدت 45 روز به این مسئله مشغول کرد و هنوز هم آثارش پاک نشده است؛ این مسئله باعث شد فضا از حالت منطقی خارج شود و به همین دلیل دیگر گوش شنوایی برای شنیدن مسائل اصفهان وجود ندارد.

وی ظرفیت مساجد را ظرفیت بزرگی برای افزایش سرمایه اجتماعی و حل مطالبات مردم در فضای منطقی برشمرد و عنوان کرد: شرایطی برای ما ایجاد شده که دولت ارز را با قیمت نزدیک به 30 هزار تومان جمع آوری کرده و با آن اقلام اساسی مردم را خریداری می کند و باز هم به سفره مردم نمی رسد و با آنکه مرغ هنوز با ارز 4 هزار و 200 تومنی تهیه می شود اما قیمت مرغ باز در حال افزایش است.

مرتضوی اشاره کرد: اگر داریم به فضای مطالبه گری دامن میزنیم باید بدانیم از کجا هزینه می کنیم و این جبهه، جبهه خودی نیست که مادام اصرار می کند چرا وضعیت چنان است؛ در حالی که نگاه نمی شود چه تحویل گرفته ایم؛ بر این اساس خواهش دارم کمک کنید مساجد به پشتیبانی دولت بیاید./1304/د101/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات