۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۷۰۰۳۷۳
پ
آیت الله شب زنده دار تشریح کرد؛
آیت الله شب زنده دار گفت: آن هایی که به مقامات عالیه رسیدند مانند انسان های عادی بودند اما خواستند، اراده کردند و به این مقامات عالی اخلاقی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله شب زنده دار استاد درس اخلاق حوزه علمیه سه شنبه شب در دومین جلسه درس اخلاق حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به مباحث تربیتی و تهذیبی جلسه گذشته گفت: ما یک علم اخلاق داریم که مقصود از آن علمی است که اوصاف حمیده و پسندیده و صفات ناپسند در آن تعریف و شناسانده می شود.

وی با بیان اینکه انسان برای دوری از صفات ناپسند چه کارهایی را باید انجام دهد، اظهار داشت: کتاب های مهمی از دیرزمان در این باره نوشته شده است از جمله آن ها کتاب معراج السعاده ملااحمد نراقی است، برگزاری کلاس های اخلاقی و وعظ در جامعه بسیار مهم است و باید مباحث اخلاقی برای مردم تبیین شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: اخلاقی که امروز از آن بحث می شود، برگرفته از علم اخلاق و پند و اندرز است و اخلاق مصطلح امروز آمیخته ای از این دو است، روش ائمه (ع) نیز همین روش بوده که علم اخلاق و مباحث انذار و تبشیر در آن یافت می شود و این راه برای عامه انسان ها مفیدتر است.

آیت الله شب زنده دار با تاکید بر استفاده بهینه از مجالس اخلاقی عنوان کرد: استفاده بهینه نیازمند عواملی است که باید ابتدا آن ها را کسب کرد، از کلام الله مجید چند شرط برای کسب فیوضات اخلاقی برداشت می شود.

وی با اشاره به سوره تکویر تصریح کرد: شرط اول اراده، خواستن و تصمیم بر پاک کردن نفس از صفات ناپسند است، اگر نیت قوی شد انسان را بالنده می کند، بنابراین هیچگاه نباید بگوییم سخت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: آن هایی که به مقامات عالیه رسیده اند مانند انسان های عادی بوده اند، اما خواستند، اراده کردند و به این مقامات عالی اخلاقی دست یافتند.

وی توکل را نردبان رسیدن به امور معنوی دانست و خاطرنشان کرد: انگیزه شما باید با تغییر و تحول همراه باشد، با این نیت در جلسات شرکت کنید و به خدای تبارک و تعالی توکل کنید، توکل نردبان رسیدن به مقامات عالیه است، با توکل به خدا حتی در سن بالا و پیری نیز می توان به درجات عالی اخلاقی رسید.

آیت الله شب زنده دار شرط دوم دستیابی به مقام رفیع اخلاقی را قلب زنده برشمرد و تصریح کرد: اگر قلب انسان مرده باشد، هرچند بدن فیزیکی زنده است اما آیات الهی را نمی شنود و تاثیری بر او نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: حی در آیات به معنای انسان محاسبه گر است، او زندگی را محاسبه می کند و می داند که این دنیا ماندگار نیست، لذا برای سرای آخرت و جاویدان تلاش و تصمیم هایی را می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خشیت الهی را در راه کسب معنویت و مقامات عالیه اخلاقی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خشی الرحمان بالغیب یعنی، به دو چیز خوف و امید توأمان، توجه داشته باشد که خدا رحمان و دستگیر و بخشنده گناهان و از طرفی شدید العقاب است و این حالت در نفس بسیار تاثیرگذار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
پرطرفدارترین