۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۰۰۴۷۹
آیت الله اعرافی خبر داد؛

تدوین اسناد راهبردی ۲۰ ساله حوزه / وجود ۹۰۰ برنامه شاخص در طرح پنج ساله حوزه

تدوین اسناد راهبردی ۲۰ ساله حوزه / وجود ۹۰۰ برنامه شاخص در طرح پنج ساله حوزه
مازندران - آیت الله اعرافی از تدوین اسناد راهبردی و کلان ۲۰ ساله حوزه در قالب سند‌های راهبردی برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در جلسه شورای حوزه علمیه استان از تدوین اسناد راهبردی و کلان بیست ساله حوزه در قالب سندهای راهبردی برای نخستین بار خبر داد و گفت: در این طرح 20 سند راهبردی حوزه برای آینده حرکت این مرکز مهم علمی و دینی کشور تنظیم و تدوین شده است.

وی از طراحی و تدوین نخستین برنامه پنج ساله حوزه خبر داد و افزود: بیش از صد طرح تحولی تدوین شده که علی رغم همه مشکلات موجود این منظومه فکری به صورت یک برنامه پنج ساله و طرح های کلان تنظیم شده است.

وی با بیان این که این برنامه ها و طرح ها باید برای مسؤولان و مدیران مدارس علمیه تبیین شود، افزود: ضرورت دارد این طرح های مهم در جلسات متعدد شورای حوزه علمیه طرح و حتی به نقد گذاشته شود.

آیت الله اعرافی، مازندران را استانی غنی، عالم پرور و با حوزه علمیه ای بزرگ معرفی کرد و گفت: میثاق ما با مدیریت های استانی برنامه پنج ساله است.

وی با بیان این که این برنامه پنج ساله دارای چهل مضمون، 500 هدف و 900 برنامه شاخص است، تصریح کرد: سهم هر استان از این برنامه ها 300 تا 400 عنوان است که باید فعالیت های استانی در این مسیر متمرکز باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور، واسپاری اختیارات و مسؤولیت ها را سیاست نخست مدیریت کشور در خصوص استان ها اعلام کرد و گفت: محور دوم سیاست های مدیریت کشور در مورد استان ها ارتقاء کیفی فعالیت ها است که 20 محور دارد و یکی از این محورها افزایش سطوح عالی در سطح استان ها است.

آیت الله اعرافی، شکل گیری دروس خارج در شهرستان ها را سیاست دیگر مدیریت کشور در مورد استان ها اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 50 درس خارج در کشور بر اساس شاخص های تعیین شده رسمی است که در تلاش هستیم که همان امتیازات قم نیز در این خصوص به شهرستان ها تعلق گیرد.

وی در ادامه سخنان خود از تدوین درختواره رشته های تخصصی و مورد نیاز جامعه در یک برنامه مشخص در حوزه علمیه خبر داد و گفت: در این درختواره 400 تا 500 رشته تخصصی مهم و ضروری پیش بینی شده و در حال حاضر بیش از صد رشته سرفصل نویسی شده و 80 رشته نیز طی دو سه سال اخیر در حال اجرا است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود به طرح آمایش حوزه علمیه اشاره کرد و با بیان این که در این طرح 60 تا 70 کارکرد حوزه و روحانیت مشخص شده است، افزود: هم اکنون در حال توافق مشترک با آن نهادهای مورد نظر هستیم.

آیت الله اعرافی از اعزام چهار هزار طلبه خواهر و برادر طی دو سال اخیر به آموزش و پرورش خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاشمان این است در طول سال دو تا سه هزار طلبه نیز به مراکز و نهادهایی که جامعه نیازمند است اعزام شوند.

وی در ادامه سخنان خود همچنین از شناسایی پنج تا شش هزار طلبه و روحانی ممتاز، با استعداد و نخبه در حوزه علمیه خبر داد و افزود: یکی از برنامه های ما حفظ استعدادهای قوی در حوزه است که در تلاش هستیم این مسأله مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه همچنین از وجود 300 پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم طی دو سال آینده این پروژه های نیمه تمام حوزه های علمیه به اتمام برسد./950/پ201/

ارسال نظرات