۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۰۰۵۷۴
رئیس مرکز خدمات استان قم:

تکریم معمرین حوزوی، اولویت مرکز خدمات است

تکریم معمرین حوزوی، اولویت مرکز خدمات است
حجت الاسلام ستوده گفت: مهم ترین رویکرد مرکزخدمات هدفمندی در ارائه خدمات به طلاب عزیز است که طلاب موفق و موثرتر نسبت به رسالت حوزوی از مزایای بیشتری بهرمند خواهند شد.

مرکز خدمات حوزه های علمیه به امر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در تاریخ 10/07/1370 تاسیس گردید، ستاد این مرکز در قم بوده و در همه استان ها نیز شعبه دارد، این تشکیلات با هدایت و حمایت دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می کند؛ مرکز خدمات حوزه های علمیه در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان، اعم از ایرانی و غیر ایرانی، برادران و خواهران و دانش پژوهان شیعه و سنی است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مجید ستوده رئیس مرکز خدمات استان قم به تشریح و تبیین ارائه خدمات این مرکز خصوصاً بخش معمرین حوزوی پرداخته است.

رسا-لطفاً بفرمایید چه مدت در مرکز خدمات حوزه های علمیه مشغول به خدمت رسانی و فعالیت هستید؟

قریب به 20 سال در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی به سربازان حضرت ولیعصر (عج) در مرکز خدمات حوزه های علمیه می باشم و در حدود 3 ماه توفیق خدمات رسانی به طلاب عزیز استان قم شامل حالم شده است.

یکی از مهم ترین رویکرد مرکزخدمات موضوع هدفمندی در ارائه خدمات به طلاب عزیز است که در راستای سیاست های مرکز خدمات طلاب موفق و موثرتر نسبت به رسالت حوزوی از مزایای بیشتری در مرکز خدمات بهرمند خواهند شد، همچنین از برنامه های مهم مرکز خدمات حوزه علمیه حمایت سروارن عزیز معمر است که به این عزیزان خدمات ویژه ای اعطاء می شود.

رسا-ضرورت رسیدگی به معمرین حوزوی چیست؟

تکریم بزرگان حوزه و تکریم بزرگان اصالتاً دستور موکد دین است، مبنای حمایت و رسیدگی خاص به معمرین مبنای قرآنی است که خداوند متعال بارها نسبت به تکریم شخصیت بزرگان قوم سفارش کرده است، به این جهت طبق این تاکید قرآنی ما هم با همین رویکرد در مرکز خدمات به بزرگانمان که در راستای نشر دین زحمت و گام برداشته اند، وظیفه خدمت رسانی مضاعف داریم.

رسا- معمر به چه گروهی از حوزویان اطلاق می شود؟

علمایی که در سراسر کشور  به سن 60سالگی و در قم به 70 سالگی رسیده باشند را اصطلاحاً معمر می گوییم و مرکز خدمات برخی خدمات ویژه برای این قشر مدنظر گرفته است، البته در استان قم اساتیدی که بالای 65 سال رسیده باشند نیز به عنوان معمرین لحاظ شده اند.

رسا- چه فعالیت هایی در راستای خدمت رسانی به معمرین حوزی از گذشته تا به امروز انجام شده است؟

مرکز خدمات توفیقات بسیار خوبی در این عرصه کسب کرده است، یکی از برنامه و خدمات چکاپ حوزه سلامت و جسمانی این عزیزان است که با مراکز آزمایشگاهی قرارداهایی را به امضاء رسانده ایم، بعد از این مرحله برای معرفی به مراکز درمانی پیگیر سلامت سروران عزیز هستیم.

از جمله فعالیت های ما در بحث معمرین حوزوی برپایی سفرهای زیارتی برای این قشر بوده که عمدتاً زیارت به مشهد مقدس و زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که به صورت اردویی و خانوادگی اعزام می کنیم، همچنین سفرهای سیاحتی به شهرهای خوش آب و هوا برای معمرین عزیر تدارک دیده ایم که در قالب این سفر برخی برنامه های آموزشی در رابطه با سلامت و حوزه سالمندی نیز برگزار می کنیم.

اهداء و امانت بعضی از لوازم کمک درمانی و تجهیزات پزشکی مثل تشک مواج، ویلچر، واکر، دستگاه فشارسنج، قند خون، اکسیژن ساز و ... به معمرین نیازمند از جملۀ خدمات این مرکز است.

 دیدار چهره به چهره از معمرین و خانواده آن ها از دیگر وظایفی است که مسئولین مرکز خدمات نسبت به معمرین برعهده دارند، حوزویان معمر نباید فکر کنند که در این سن از یاد و خاطر مسئولین حوزوی دور افتاده و فراموش شده اند، یکی از برنامه های مستمر ما بازدید و احوال پرسی از معمرین حوزوی است و سعی می کنیم از دغدغه ها و رهنمودهای این بزرگواران در جهت بهبود ماموریت های مرکز خدمات حوزه های علمیه بهرمند شویم.

تعداد بازدید : 6

از دیگر فعالیت ها ما در این مجموعه عیادت از بیماران معمر و پیگیری مراحل بستری و درمانی آن ها است، همچنین تامین هزینه های درمانی معمرین نیز به صورت ویژه در دستور کار قرار داده و پوشش می دهیم، نکته مهم مساعدت های مالی در برخی از مراحل پزشکی و اداری است.

یکی دیگر از توفیقات ما در بحث رسیدگی به معمرین به عنوان ذخیره های حوزوی، موضوع هزینه پرستار برای رسیدگی است که مرکز خدمات بخشی از هزینه ها را پرداخت می کند، مضاف بر این مطالب طرح ضیافت نور از فعالیت های ممتاز این مرکز در حوزه خدمت رسانی به معمرین حوزوی می دانیم.

رسا- بنظر حضرتعالی مرکز خدمات حوزه علمیه توانسته است در راستای خدمت رسانی به معمرین به نقطه ایده آل و مطلوب خود برسد؟

اینکه به عنوان مجریان در این مرکز مقدس توانسته ایم در خدمتگزاری به معمرین بزرگوار توفیقاتی کسب کنیم، مایه خوشحالی و سربلندی ما است، اما آیا این مقدار کافی است؟ قطعاً خیر و حد اعلای انجام وظیفه ما نیست و تا حد ایده آل  و آرمانی فاصله داریم، اما مهم این موضوع است که بنده و همکارانم در مرکز خدمات برای رسیدن به نقطه ایده آل تلاش جهادی و شبانه روزی داریم و با سرعت قابل قبولی حرکت می کنیم و اعتقاد داریم این خدمات قلیل و ناچیز است و گفتنی است خدمات رسانی با تکریم برای همه پرسنل مرکز خدمات نهادینه شده است.

رسا- سخن پایانی

خدمات ما براساس منابع مرکز خدمات برای معمرین عزیز نسبت به وضعیت معاش معمرین فرسنگ ها فاصله است، اما چون منابع ما در مرکز خدمات حوزه های علمیه محدود است، به هنگام توزیع بین طلاب و معمرین تبدیل به چیز اندکی می شود، خدمات مرکز از نظر آورده مادی برای علماء معمر واقعاً ناچیز است.

از شما اصحاب رسانه نیز تشکر می کنم و بدانید شما هم در این امر خیر سهیم بوده و سهامدار بزرگی در خدمت رسانی به جامعه روحانیت هستید، فعالیت شما موجب اطلاع رسانی و توفیقات خدمت رسانی بیشتر را برای ما فراهم می کند، لذا از این بابت کمال تشکر را دارم.

رسا- با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را برای ما مهیا کرده اید.

خبرنگار: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
خدا قوت
0
0
طلبه حوزه قم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
آروزی طول عمر برای مقام معظم رهبری و ادامه عنایات معظم له به شاگردان امام صادق علیه السلام در حوزه ها
0
0