۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۰۰۷۳۲

برنامه سینمایی متفاوت برای تلویزیون

برنامه سینمایی متفاوت برای تلویزیون
رییس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: با هدف راه‌اندازی بخش اندیشه‌محور جریان مولد سینمای حوزه هنری، مجله مهم «نقد سینما» را احیا می‌کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حمید جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، در گفت‌وگویی درباره رویکردهای محتوا و اندیشه‌محور این سازمان بیان کرد: شکل‌گیری سینما در حوزه هنری برای رسیدن به اتفاق‌های بزرگ‌تری است که جز با نگاه راهبردی ممکن نخواهد شد. بنای ما این است که سینمای ملّی را به اندازه توان‌مان رونق ببخشیم و زنده کنیم.

تلاش من و همکارانم این است که با نگاه تمدنی، راهبردی و بلندمدت در سینما کار کنیم. اما باید در نظر داشته باشیم که شکل‌گیری این نگاه با آزمون و خطا همراه خواهد بود. ما باید ایده‌های جدید و بروزی را در این مسیر امتحان کنیم که بدون تسلط بر ابزار و فرم، ممکن نخواهد شد. با در نظر داشتن این شروط می‌توانیم به اهداف بلندمدت برسیم. برنامه‌ریزی ما این بوده است که حدی از این مؤلفه‌ها را در فیلم‌هایمان داشته باشیم البته نمی‌توانیم مدعی باشیم که این رویکرد را حتماً بکار بسته‌ایم بلکه دیگران باید در این مورد قضاوت کنند. اما با این وجود مبنای ما این بوده که محتوامحور باشیم.

او در پاسخ به این سؤال که این نگاه چقدر در فیلم‌های تازه حوزه هنری دیده می‌شود پاسخ داد: دو فیلم سینمایی ما بطور روشن قهرمان ملّی و واقعی دارند و در حقیقت اقتباس از واقعیت است. یکی فیلم «ضد» که به موضوع شهید بهشتی و مواجهه ایشان با منافقین و نفوذی که در حزب جمهوری اسلامی رخ داده می‌پردازد. در این فیلم قهرمان حقیقی شخصیت شهید بهشتی است اگرچه که در فیلم قهرمان روایت و درام شخص دیگری است اما این شهید بهشتی است که مورد توجه قرار می‌گیرد یا در فیلم «هِناس»، روایت زنانه‌ای در مورد قهرمان زن فیلم داریم که با واقعیتی در دهه 1390 مرتبط است.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد که جریان مولد در سینمای ملی و راهبردی جز با مباحث اندیشه‌محور و فکری ممکن نخواهد شد. در حقیقت مباحث نقد و نظر در حوزه سینما، مکمل جریان تولید در سینما است. ما برای این منظور در کنار رسانه‌های الکترونیک، فضای مجازی و سایت و دیگر رسانه‌هایی که داریم، قرار است که رسانه مکتوب خود را با محوریت احیای میراث فکری شهید سیدمرتضی آوینی در مجله نقد سینما، بازتاب دهیم. این مجله یکی از مجلات تأثیرگذار در سینما در سال‌های قبل بود که در دوره‌ای چاپ و انتشار آن متوقف شد و حالا قصد داریم که از ابتدای سال بعد آن را منتشر کنیم. تلاش ما این است که برای عید نوروز بتوانیم شماره جدید را چاپ کنیم.

وی درباره برنامه سینمایی «نقد سینما» که از شبکه 5 سیما پخش می‌شد نیز خبر داد: این برنامه با عنوان و فضایی متفاوت از یکی دیگر از شبکه‌های رسانه ملی پخش خواهد شد که اطلاعات آن اعلام می‌شود.

در ادامه جعفریان درباره تولید فیلم‌های تمدن‌محور در ژانر تاریخی گفت: فیلم سینمایی تاریخی که درباره تاریخ کهن باشد بسیار گران قیمت و پر دردسر است و البته ما نیز به طرح جذابی نرسیدیم. اما در سریال به طرح‌ها و پیشنهادهایی رسیدیم که درباره آن فکر می‌کنیم.

در مورد داستان‌های قدیمی و افسانه‌های کهن خیلی علاقمند هستیم که آنها را به فیلم تبدیل کنیم اما باید این موضوع با ایده بروز و جذابی همراه باشد که بتواند نوجوانان و خانواده‌ها را جذب کند. در صورتی که فیلمنامه و ایده خوبی در این زمینه بدست ما برسد یا بتوانیم طراحی کنیم، حتماً مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر اسبق سفیر فیلم همچنین درباره پخش جهانی فیلم‌های حوزه بیان کرد: ما با تکیه بر مرکز بین‌الملل حوزه هنری برای پخش جهانی و نمایش فیلم‌ها و همینطور حضور در جشنواره‌ها برنامه‌ریزی داریم. در حال حاضر کانال یوتیوب ما فیلم‌های ما را پخش می‌کند و حتی درآمد اندکی هم از این طریق داریم. البته بخش آثار جدید ما در کشورهای خارجی اقتضائات خاص خودش را دارد اما بنظرمن هرکدام از این آثار می‌تواند در کشورهای مختلف دیده شود. فیلم‌های ما برای اکران در خارج نقاط قوت و ضعفی دارند اما فضای قهرمانی و مقتدارانه آنها می‌‌تواند ظرفیت خوبی برای دیده شدن در جهان باشد.

وی همچنین درباره تولید سریال‌های سازمان برای نمایش خانگی و صداسیما بیان کرد که ما بر اساس تفاهمی که با سازمان صداوسیما داریم در نهایت 5 کار قرار است که تولید کنیم که از این میان دو سریال برای سال بعد در رسانه ملی پخش خواهد شد.کارهای دیگر نیز در مراحل پیش تولید خود بسر می‌برد. اما در فضای نمایش خانگی اقتضای متفاوتی دارد. در حال حاضر برای دو کار در حال سرمایه‌گذاری هستیم که نسبت به آنها دغدغه محتوایی داریم منتها پلتفرم پخش و توزیع آن طراحی خاصی می‌خواهد چون مهم و اثرگذار خواهد بود.

ارسال نظرات