۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۰۰۹۸۱

جزئیات رونمایی از تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی اساتید مشهد

جزئیات رونمایی از تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی اساتید مشهد
خراسان رضوی - تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی استاد درایتی و استاد ملکی در وبگاه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در مراسمی به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان و با حضور اساتید و فضلا و دانش‌پژوهان دوره‌های پودمانی اقتصاد، از تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی استاد درایتی و استاد ملکی در وبگاه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد رونمایی شد.

در این مراسم که در مدرسه علمیه سلیمانیه و به همت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با حضور حجج اسلام حمید درایتی و محسن ملکی، از اساتید دروس خارج فقه حوزه مشهد، و حجت‌الاسلام اسفندیاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، برگزار گردید، از تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی استاد درایتی و استاد ملکی در وب‌گاه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد به نشانی https://eco.hozehkh.com رونمایی شد.

دکتر علی‌اکبر کریمی، مدیر طرح تدوین تقریرات دروس خارج فقه اساتید مشهد، در بیان جزئیات این رونمایی به یکی از وظایف و کارویژه‌‌های هیئات اندیشه‌ورز در فراهم‌سازی بستری برای راه‌اندازی و ترویج دروس خارج فقه تخصصی در حوزه علمیه خراسان اشاره نمود و افزود: در راستای فراهم‌سازی بستر‌های مورد نیاز، در گام اول تصمیم به جمع‌آوری، ویرایش و تدوین دروس خارج فقه اقتصادی اساتید مشهد و بارگذاری آن در وبگاه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد گرفتیم تا با وجاهت علمی مناسبی در دسترس همگان قرار گیرد.

دکتر کریمی با تأکید بر اینکه نگاه هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد در فضای فقه‌الاقتصاد، نگاهی توسعه‌ای و ترویجی است بیان کرد: شایسته است مباحث بدیعی همچون موضوع شرکت‌های تجاری که برای اولین بار در دروس خارج فقه ارائه می‌‌شود در‌دسترس محققان قرار نگیرد و بارها اتفاق افتاده است که اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی سطح کشور از طرح چنین مباحثی سطح مشهد به شگفت آمده‌اند و متقاضی مطالب آن شده‌اند.

مدیر طرح تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی در تشریح جزئیات این تقریرات بیان کرد: در گام اول مباحث دروس خارج استاد درایتی در سال‌های ۱۳۹۶ تا‌ ۱۴۰۰ پیرامون موضوعات ربا، مضاربه و بحث‌ شرکت‌های تجاری از جمله شرکت‌های تضامنی، سهامی و تعاونی و مطالب دروس خارج استاد ملکی درسال‌های تحصیلی ۹۶-۹۷ و ۹۷-۹۸ با موضوع پول ‌و ‌بانک تدوین و بارگذاری شد.

مدیر آموزش هیئت اندیشه‌ورز در بیان امتیازات این طرح نسبت به سایر تقریرات انجام‌شده به‌ویژه در مدرسه فقاهت بیان کرد: اولین تفاوت در بخش‌های ربا و مضاربه از این تقریرات است که برای نخستین بار در ‌دسترس طلاب و فضلا قرار می‌گیرد. همچنین جمع‌آوری تقریرات درس مهم شرکت‌های سهامی استاد درایتی که مصادف با ایام کرونا در بازه بهمن و اسفند ۱۳۹۸ بوده است و بعضاً صوت‌ها و تقریرات درس ایشان دردسترس نبود و به‌واسطه پیگیری های هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد این تقریرات به ایّ نحوٍ بازیابی و گردآوری شد. بعلاوه مباحث درس خارج استاد ملکی نیز برای اولین بار در وب‌سایت هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد منتشر شده است.

ایشان افزود: دومین نکته ایجاد تسهیل در امر خوانش و مطالعه تقریرات اساتید بوده است که به‌عنوان مثال تهیه فهرست مطالب از تقریرات استاد و تیترزنی و پیکر‌بندی منظم و تغییر در تقدم و تأخر مطالب در جهت حفظ قوام مباحث بخشی از این تسهیل است که ما نیز در سایت هیئت اندیشه‌ورز براساس فهرست مطالب تقریرات را تدوین نمودیم و شماره هر جلسه را مطابق با آن قرار دادیم تا مراجعه به متن تقریرات به‌سهولت صورت گیرد. همچنین امتیاز دیگر این طرح انجام یک مرحله ویرایشِ بیش‌ترِ تقریرات در جهت روان‌سازی متن و سهولت فهم و درک مطالب برای مخاطبان حوزوی و غیرحوزوی بوده است.

دکتر کریمی در پایان خاطرنشان کرد: هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد بنا دارد تا در گام بعدی تقریرات سایر دروس خارج فقه اقتصادی اساتید مشهد و قم را تدوین و منتشر نماید./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات