۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۰۱۲۰۶
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» به چاپ هجدهم رسید

کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» به چاپ هجدهم رسید
چاپ هجدهم کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» اثر یدالله دادگر و تیمور رحمانی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، چاپ هجدهم کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد (کلیاتی از اقتصاد برای همه)» اثر یدالله دادگر و تیمور رحمانی از سوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب در 468 صفحه منتشر شد.

علم اقتصاد، زیر مجموعه علوم اجتماعی است و از سویی رابطه تنگاتنگی با زندگی مردم دارد و از سویی دیگر، تبیین تئوری های اقتصادی، نقش گسترده ای در زمینه های اقتصادی و حتی حوزه های غیر اقتصادی، مانند طراحی صحیح برنامه های آموزشی و تحقیقاتی و ارائه رهنمودهای سیاستگذاری برای دولتمردان و بازرگانان می تواند داشته باشد.

استقرار یک نظام اقتصادی پایدار از اهداف مردم و حکومت ها می باشد. در این مورد نیز مطالعه علوم اقتصادی و کاربرد مکانیسم های آن برای هر چه کارآمدتر ساختار نظام های مختلف ضروری است.

هدف از تدوین این کتاب ترسیم اجمالی مبانی و اصول علم اقتصاد و پرداختن به اصلی ترین مواد آن در یک درس دانشگاهی است. البته تلاش شده که مطالب با زبانی نوشته شود که علاقه مندان غیر دانشگاهی نیز بتوانند استفاده کنند.

ساختار اثر

این اثر در 16 فصل تهیه و تدوین شده است؛ فصل های اول تا هشتم بیشتر جنبه مبانی و اقتصاد خردی دارند و فصل های نهم تا شانزدهم بیشتر جهت گیری اقتصاد کلانی را دارا هستند.

فصل اول این اثر که با عنوان «علم اقتصاد و نظام اقتصادی» تألیف شده، پس از بیان کلیاتی از علم اقتصاد، به سیر اجمالی تحولات اندیشه اقتصادی پرداخته و در ادامه به شعبه ها و گرایش های اقتصاد و ضرورت مطالعه آن اشاره دارد.

نویسندگان این اثر در فصل دوم به «مفاهیم و تکنیک های اساسی علم اقتصاد» پرداخته و در فصل سوم که به «رفتار کارگزاران اقتصادی و مسئله تقاضا» اختصاص یافته، عناصر عمومی در تقاضا و کشش یا حساسیت تقاضا را مورد بررسی قرار داده اند.

«عرضه و تعادل عرضه و تقاضا» عنوان چهارمین فصل از این کتاب است که در این فصل، به عناصر اصلی در عرضه، کشش یا حساسیت عرضه و عوامل آن، و همچنین تعادل عرضه و تقاضا و جا به جایی نقطه تعادل اشاره گردیده است.

در فصل پنجم این اثر، به «کلیات تولید و هزینه بنگاه ها» پرداخته شده و عناصر کلی در بنگاه های اقتصادی، چارچوب عمومی در تولید، عناصر کلی در بحث هزینه ها و همچنین هزینه کل و هزینه متوسط و هزینه نهایی مورد تبیین قرار گرفته است.

فصل ششم اثر مذکور، به «قیمت و تولید در بازارهای مختلف» اختصاص یافته که از جمله مباحث این فصل می توان به چارچوب کلی قیمت و تولید در بازار رقابتی کامل، وضعیت حاکم بر قیمت و تولید در بازار انحصاری و تولید و قیمت در بازارهای انحصار چندگانه و رقابت انحصاری اشاره کرد.

«جایگاه دولت در اقتصاد» در فصل بعدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همچنین اموری که دولت ها به طول معمول در اقتصاد انجام می دهند و اموری را که دولت ها بایستی انجام دهند، تشریح شده است.

در فصل هشتم، مباحث تکمیلی در اقتصاد خرد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در فصل نهم، چرخه فعالیت های اقتصادی و تولید ناخالص تبیین گردیده که در این فصل، چرخه فعالیت ها و تعادل کلان، تولید ناخالص ملی و همچنین شاخص قیمت ها و متغیرهای اسمی و حقیقی بیان شده است.

دهمین فصل از کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» در خصوص «تقاضای کل و سیاست مالی» می باشد که تعادل در مدل های کلان، مدل سه بخشی درآمد – مخارج یا مدل سه بخش تعیین در آمد ملی و همچنین سیاست مالی ارائه گردیده است.

«پول، بانک و سیاست پولی» عنوان فصل یازدهم این اثر است که در این فصل به مباحثی از جمله مکانیسم خلق سپرده و پول، تقاضای پول و تعادل در بازار پول، سیاست های مختلف و دیگر تحولات پول و بانک پرداخته شده که به ضمیمه این فصل، به قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز اشاره گردیده است.

در فصل دوازدهم، «تورم و سطح قیمت ها» مورد بررسی قرار گرفته و آثار تورم، عوامل اقتصادی و غیراقتصادی تورم، راه حل مبارزه با تورم تبیین شده است.

نویسندگان در فصل بعدی به «اشتغال و بی کاری» اشاره کرده اند و در این راستا، آثار بی کاری و انواع و عوامل بی کاری تشریح گردیده است.

در چهاردهمین فصل از این کتاب، کلیاتی از رشد و توسعه مطرح و ملاک و جلوه های توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی و همچنین عوامل رشد اقتصادی ارائه شده است.

در فصل پانزدهم، کلیاتی از اقتصاد بین الملل بیان و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مالیه بین الملل، به چگونگی شکل گیری برخی از سازمان ها و تحولات اقتصادی بین المللی اشاره گردیده است.

در شانزدهمین و آخرین فصل از این کتاب، «مباحثی تکمیلی در اقتصاد کلان» مورد بررسی قرار گرفته و همچنین در خصوص بازارهای مالی و شاخص های اقتصادی توضیحاتی ارائه شده و نظریه ها و الگوهای مهم در اقتصاد کلان تشریح و در پایان چند ارتباط معروف در متغیرهای کلان تبیین شده اند.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند./822/

کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» به چاپ هجدهم رسید

ارسال نظرات