۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۷۰۱۳۲۰
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

فعالیت های امامزاده علی بن باقر در رشد تشیع بسیار اثرگذار بود

فعالیت های امامزاده علی بن باقر در رشد تشیع بسیار اثرگذار بود
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه گفت: امامزاده علی بن باقر(ع) جزء امامزادگانی است که هم در زمان حیات خود و هم بعد از شهادت در رشد تشیع اثرگذار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی شنبه شب در شب شهادت امامزاده علی ابن باقر(ع) که در آستان مقدس این امامزاده واجب التعظیم در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، با اشاره به اینکه اماکن مقدسه با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: حرم‌های ائمه معصومین مختلف الملائکه است و میلیون‌ها ملک در آن رفت و آمد دارند و میلیون‌ها ذکر در آنجا گفته شده است.

وی با بیان اینکه برخی از زمین‌ها مرحومه هستند و مورد رحمت هستند، اما برخی از زمین‌ها معلونه هستند، افزود: هرجایی که پیکر مطهر معصوم در آن دفن شده است هیچگونه معصیت خدا در آن نشده است و هیچگونه ظلمی در آن انجام نشده است و مکان مقدسی است که پیکر مطهر امام معصوم درآن دفن شده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی زمان‌ها نیز زمان مقدسی هستند، گفت: سحر، ماه رمضان، شب‌های قدر، ایام شهادت و یا میلاد معصومین ازجمله مبعث پیامبراکرم(ص) وعیدغدیر زمان‌های مقدسی هستند.

وی با بیان اینکه محضر معصوم، مجلس معصوم، مکان معصوم و نام معصوم حرمت دارد، ابراز داشت: یکی از مصادیق احترام به مقدسات احترام به فرزندان چهارده معصوم و سادات است، حتی اگر از طریق مادر به پیامبراکرم(ص) منسوب باشند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امامزادگان در رشد شیعه در ایران و جهان نقش اساسی داشتند، گفت: امامزادگان یک ماموریت و یک رسالت تاریخی بردوش داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی به دفن حدود ۸ هزار امامزاده در ایران اشاره کرد و گفت: برخی امامزادگان در زمان حیات خود شناخته شده نبودند، اما بعد از فوت و یا شهادت قبر و گنبد و بارگاه و بقعه و ضریح آن‌ها منشأ اثر و تبدیل به مکانی برای زیارت و توسل به اهل بیت(ع) و معارف اهل بیت(ع) شد.

به گفته وی مرگ و یا شهادت برخی امامزادگان سبب گسترس و ترویج اسلام شد و امروز در سراسر کشور و حتی برخی از روستا‌های دورافتاده امامزادگان دفن هستند و سفره رحمتی است که باز شده و مردم به آن‌ها متوسل می‌شوند.

استاد حوزه علمیه گفت: امامزادگان سفره‌های رحمت الهی هستند که بسیاری از گشایش‌ها به دست امامزادگان انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلیمن عالی گفت: برخی امامزادگان نیز در زمان حیات خود علاوه بر بعد از مرگ و یا شهادت که گنبد و بارگاه آن‌ها محل زیارت شد، حیات آن‌ها نیز سبب رشد شیعه شد.

وی افزود: ائمه اطهار(ع) به ویژه از زمان امام باقر(ع) شاگرد عالم، با تقوا، دین شناس و مجتهد تربیت می‌کردند و تحت عنوان شبکه وکالت به سرزمین‌های اسلامی آن دوره اعزام می‌شدند و به صورت شبکه با امام معصوم درارتباط بودند.

استاد حوزه علمیه گفت: امامزاده علی ابن باقر(ع) جزو امامزادگانی است که هم در زمان حیات خود و هم بعد از شهادت در رشد تشیع اثرگذاربود و دارای ویژگی‌های همچون فرزند بلافصل امام، عالم، دین شناس و بسیار باتقوا و درشبکه وکالت نماینده دو امام معصوم بود./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات