۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۷۰۱۷۱۷

مذاکره شهرداری با دولت برای پیش پرداخت 630 دستگاه واگن چینی

مذاکره شهرداری با دولت برای پیش پرداخت 630 دستگاه واگن چینی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر از اورهال تعدادی از واگن های مترو خبر داد و گفت: شهرداری پیشنهاداتی در بودجه سال آینده برای ساخت واگن تولید داخل داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر تهران در حال بررسی است یکی از اولویت های بودجه توسعه حمل و نقل عمومی است.

گفته می‌شود در بودجه سال آینده به بحث واگن تولید داخل توجه شده است. همچنین اقداماتی قرار است در حوزه عمران صورت گیرد.

در خصوص آخرین وضعیت بودجه عمرانی و ترافیکی شهرداری، توسعه مترو، خرید واگن، افزایش واگن بانوان، دستفروشان مترو و ...با سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به آغاز پیک ششم کرونا در تهران چه اقداماتی برای کاهش شیوع کرونا در مترو تهران  قرار است صورت گیرد. با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از شهروندان در مترو تردد کرده و در ساعت‌های پیک در ایستگاه‌های تقاطعی هم ازدحام جمعیت وجود دارد. چه برنامه‌ای در مترو در این زمینه دارید؟

در اوج بیماری کرونا (پیک پنجم) شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای داشت و در آن مصوبه چندین دستورالعمل برای مترو، تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته بود و البته در این زمینه هم اقدامات خوبی صورت گرفت از جمله ضدعفونی کردن ایستگاه‌های مترو و... بود.

 برای رعایت فاصله‌گذاری در مترو نیازمند افزایش واگن هستیم/تعدادی از واگن ها اورهال شد

همچنین الزام به استفاده از ماسک از جمله دستورالعمل‌ها بود و اجازه نمی‌دادند فردی بدون ماسک وارد مترو شود حتی در سکوها هم این کنترل صورت می‌گرفت.  واکسیناسیون رانندگان تاکسی، اتوبوس، راهبران مترو در دستور کار قرار گرفت و تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد دستورالعمل‌ها را اجرایی کنیم.

اما برای رعایت فاصله‌گذاری در مترو ما نیازمند افزایش واگن هستیم. به همین دلیل تعدادی از واگن‌ها را اورهال کردیم (در دوره قبلی اتفاقی در زمینه حمل و نقل عمومی رخ نداده بود).

چه تعداد از ناوگان مترو تاکنون اورهال شده است؟

پیش‌بینی‌ مالی برای اورهال ناوگان حمل‌ونقل عمومی از محل منابع شهرداری تهران

ما یک مدت‌زمانی را برای این کار در نظر گرفته بودیم و خدا را شکر اتفاقات خوبی رخ داد. پیش‌بینی‌های مالی هم برای اورهال ناوگان حمل‌ونقل عمومی از محل منابع شهرداری تهران صورت گرفت و ردیف بودجه برای انجام این کار وجود داشت. 

در فصل بررسی بودجه 1401 شهرداری تهران هستید چه میزان بودجه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته می‌شود. مدیران بارها تأکید کرده‌اند که برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین راه‌حل توسعه حمل‌ونقل عمومی است. آیا رقم قابل توجهی برای این منظور در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است؟

یکی از اولویت‌های مهم در بودجه توسعه حمل‌ونقل عمومی است/برای بحث تعمیرات و نگهداشت  ردیف‌هایی در نظر گرفته شد

بودجه سال 1401 فعلاً در بحث درآمد مصوب شده است موضوعی که قطعی است این است که یکی از اولویت‌های مهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است البته در بودجه برای بحث تعمیرات و نگهداشت هم ردیف‌هایی در نظر گرفته شده و پیشنهاداتی از سوی شهرداری مطرح شده است. برای اورهال اتوبوس و مترو هم رقم‌هایی پیش‌بینی شده است.

مذاکره شهرداری با دولت برای پیش پرداخت 630 دستگاه واگن چینی/ تکمیل ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو  در سال 1401

البته شهرداری تهران هم در حال مذاکره با دولت برای خرید 630 دستگاه واگن است البته باید دولت 15درصد پیش‌پرداخت را در این زمینه بدهد. در ماه‌های پیش‌رو براساس قول‌هایی که دولت داده است امیدواریم اتفاق خوبی در زمینه خرید 630 واگن رخ دهد.

همچنین تکمیل ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو به عنوان اولویت درجه یک مترو گذاشته شده است.

خانم‌ها گله دارند که آقایان وارد واگن مخصوص بانوان در مترو می‌شوند چه برنامه‌ای برای ممانعت از حضور آقایان در واگن بانوان وجود دارد آیا برنامة‌ایی هم برای توسعه واگن‌های مخصوص بانوان در سال آینده دارید؟

 آقایان نباید وارد واگن خانم‌ها شوند/در صورت افزایش واگن می توان واگن مخصوص بانوان را هم افزایش داد

حق خانم‌ها است که در سفر با مترو از یک آرامش روانی برخوردار باشند و یک محیط اختصاصی داشته باشند و این موضوع کاملاً با فرهنگ دینی ما انطباق دارد این را هم بگویم که در بسیاری از کشورهای دنیا واگن‌هایی را مخصوص خانم‌ها در نظر گرفته‌اند و چیز عجیب و غریبی نیست. آقایان نباید وارد واگن خانم‌ها شوند و باید حقوق بانوان را رعایت کنند. مأمورین ایستگاه‌ها هم نباید اجازه این کار را بدهند.

در یک گزارشی می‌خواندم که برخی می‌گفتند علت حضور آقایان در واگن خانم‌ها به دلیل نوع چیدمان واگن است چرا که فاصله برای رسیدن به واگن‌های مترو بانوان کمتر است و واگن‌های خانم‌ها در اول قطار قرار دارد. حال اگر واقعاً مشکل این است باید موضوع را بررسی کنیم اگر نزدیک‌ترین واگن برای سوار شدن به مترو واگن مخصوص بانوان است باید تجدیدنظر شود. باید شهروندان هم مشارکت کنند و به حقوق بانوان احترام بگذاریم. اگر هم آقایی وارد واگن می‌شود مأمورین حتماً تذکرات لازم را بدهند.

باید توازن را در قطارها رعایت کنیم

اما درباره افزایش تعداد واگن‌های مخصوص بانوان باید بگویم که این موضوع کاملاً بستگی به افزایش واگن‌های مترو دارد. اگر ما واگن‌ها را افزایش دهیم قطعاً بانوان هم سهم بیشتری خواهند داشت. باید توازن را در قطارها رعایت کنیم تعداد واگن‌ها در هر رام قطار ثابت است. ما اگر قطار بیشتری داشته باشیم می‌توانیم واگن‌های بانوان را هم افزایش دهیم.

اگر دولت به تعهدات خود در خرید 630 واگن عمل کند و بتوانیم این قرارداد را عملیاتی کنیم اتفاقات خوبی در مترو رخ می‌دهد. بخشی از قطعاً وارد می‌شود و سازندگان داخل هم می‌توانند اقدامات مهمی انجام دهند.

چه میزان از قطارها قرار است بومی‌سازی شود؟

بودجه ساخت 2 رام قطار تولید داخل در سال آینده

ما به تولیدکنندگان داخل کشور اطمینان داریم اما حتماً باید برای واگن‌های مترو استانداردهای لازم رعایت شود تا بتوانیم ایمنی صددرصدی را برای مسافران فراهم کنیم. ما برای سال آینده بودجه ساخت دو رام قطار تولید داخل را در نظر گرفته‌ایم. البته قبلاً اقداماتی در خصوص ساخت قطار تولید داخل انجام شده است. بودجه‌ای هم برای ساخت قطار تولید داخل برای سال 1401 در نظر گرفته شده است.

قرار بود 105 دستگاه واگن تولید داخل ایجاد شود کار به کجا رسید؟

 قطعاتی که تولید می‌شود باید در کنار هم یکپارچه شود/105 دستگاه واگن  تولید داخل به 113 دستگاه تغییر کرد

105 دستگاه واگن به 113 دستگاه تغییر کرد. این واگن‌ها تولید داخل هستند و نیازمند تولید قطعات هستیم اما باید بحث یکپارچه سازی هم انجام شود قطعاتی که تولید می‌شود باید در کنار هم یکپارچه سازی شده و خروجی مناسبی داشته باشد و حتماً باید مجوز و گواهی‌نامه‌های لازم را دریافت کند.

چندی پیش دو قطار در ایستگاه چیتگر به هم برخورد کردند علت حادثه خطای انسانی اعلام شد و گفتند که راهبر سیستم کنترل هوشمند را خاموش کرده است. چه برنامه‌ای دارید که دیگر راهبران این سیستم کنترل هوشمند را خاموش نکنند.

الزام است که راهبران سیستم ATP یا همان کنترل هوشمند را خاموش نکنند این یک دستورالعمل است و در تمام دوره‌های آموزشی هم گفته می‌شود. البته بخشی خطای راهبر اعلام شده اما باید نظارت بر امور این افراد صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

در بودجه سال آینده برای رفع نقایص سیستم کنترل هوشمند رقم قابل توجهی در نظر گرفته شده است

البته نقایصی هم در سیستم کنترل هوشمند وجود داشت که برخی مواقع به یکباره خاموش می‌شود البته اعلام شد که این نقایص را برطرف کنند و در بودجه سال 1401 برای رفع این معایب رقم قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

یکی از معضلات اساسی در متروی تهران دستفروشان هستند با توجه به شیوع کرونا این افراد همچنان در ایستگاه‌ها حضور دارند آیا برای ساماندهی دستفروشان مترو برنامه‌ای دارید؟

برخی از دستفروشان در حال بساط‌گستری در ایستگاه‌ها هستند/تعدادی از دستفروشان باندی فعالیت می کنند

داخل واگن‌های مترو فضای مناسبی برای حضور دستفروشان و بساط‌گستری نیست متأسفانه در سال‌های اخیر حضور گسترده دستفروشان را داشته‌ایم. برخی مواقع حضور آنها کمتر و برخی مواقع حضورشان بیشتر بوده است. در حال حاضر برخی از دستفروشان در حال بساط‌گستری در ایستگاه‌ها هستند که باعث مزاحمت جدی برای مسافران شده‌اند و امنیت و ایمنی مسافران را به خطر می‌اندازند. 

بارها تذکراتی در این زمینه داده شده است باید دستفروشان را به فضایی بیرون از مترو انتقال داد. تعداد زیادی از این افراد به صورت سازماندهی شده و باندی در حال فعالیت هستند و تعداد کمی از دستفروشان واقعاً به دلیل  نیاز واقعی در حال فعالیت هستند باید دستفروشان واقعی را شناسایی و آنها را به محل‌های مناسبی هدایت کنیم تا بتوانند در مکان‌ مناسب به فعالیت خود ادامه دهند. اما نباید دستفروشان در داخل ایستگاه فعالیت کنند این کار درست نیست. ما باید با رعایت احترام و خویشتنداری این افراد را به بیرون از ایستگاه‌ها منتقل کنیم.

معلولان به سختی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. آیا برای تردد آسان معلولین برنامه ای برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

خرید 100 دستگاه ون در بودجه برای معلولین دیده شده است

در مورد تردد معلولان باید بگویم که در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه‌هایی داریم و بودجه آنها حدود دو برابر شده است. باید یکسری از اتوبوس‌ها را برای این افراد آماده کنیم و خرید 100 دستگاه ون هم در بودجه برای معلولین دیده شده است. البته در بودجه پیشنهادی که شهرداری داده این موضوعات لحاظ شده حال باید بررسی کنیم و در صحن شورا به تصویب برسد.

برخی از موتورسیکلت‌ها از جمله وسایل نقلیه آلاینده هستند کارشناسان می‌گویند آلودگی موتورسیکلت چندین برابر خودروی سواری است. قرار بود موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری شوند چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا در بودجه سال آینده ردیفی برای این کار در نظر گرفته شده است؟

ورود 10 هزار موتور سیکلت‌ برقی به محدوده بازار تهران/کمک 20 میلیونی بلاعوض

در خصوص موتور سیکلت‌های برقی پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. 10 هزار موتورسیکلت برقی با 20 میلیون کمک بلاعوض جزو پیشنهادات کمیسیون است که به سمت محدوده بازار گسیل می‌شود و جایگزین خوبی است. باز هم این تأکید می‌کنم که ورود 10 هزار موتورسیکلت برقی پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل شورا است قبلاً مطالعات در شهرداری صورت گرفته و باید این کار به سمت عملیاتی شدن حرکت کند.

آیا در بودجه سال آینده به موضوع توسعه شبکه‌ آب‌های سطحی  توجه شده است چه برنامه‌ای دارید؟

در بودجه سال آینده در بحث توسعه شبکه آب‌های سطحی برنامه‌هایی وجود دارد و قرار است بخش‌هایی زیر بار برود  ان‌شاءالله هدایت بخش های  از شبکه  آب‌های سطحی عملیاتی شود.

تکمیل بزرگراه شهید شوشتری و شهید بروجردی که سال‌ها است بلاتکلیف مانده آیا در سال آینده تکمیل می‌شود؟

تکمیل باغ‌راه (پیاده راه) حضرت فاطمه زهرا در محدوده منطقه 17/تکمیل بخش‌هایی از بزرگراه شهید شوشتری و بروجردی

تکمیل بخش‌هایی از بزرگراه شهید شوشتری و بخش‌هایی از بزرگراه شهید بروجردی در برنامه کاری است همچنین باغ‌راه (پیاده راه) حضرت فاطمه زهرا در محدوده منطقه 17 هم تکمیل می‌شود.

در بحث حوزه عمران این موضوع را هم  بگویم که بخش‌هایی   از تقاطع‌های غیرهمسطح در شهر تهران با اولویت اجرا می‌شود. چرا که اجرای این تقاطع‌های غیر همسطح می‌توانند تردد شهروندان را  تسهیل  و باعث کوتاه‌تر کردن سفر شود.

موضوعاتی در خصوص انتقال نمایشگاه بین‌المللی مطرح شده است. برخی می‌گویند نمایشگاه منتقل و برخی هم نظری متفاوت دارند. آیا نمایشگاه بین‌المللی سال آینده منتقل می‌شود و بودجه‌ای برای تکمیل شهر آفتاب دیده شده است؟

در بودجه  پیش‌بینی شده تا نیازهای عمرانی شهر آفتاب در سال 1401 برطرف شود

در خصوص انتقال نمایشگاه بین‌المللی فرمانداری ایراداتی گرفته است ما هم پاسخ داده‌ایم. در بودجه هم  پیش‌بینی کرده‌ایم تا نیازهای عمرانی شهر آفتاب در سال 1401 برطرف شود. برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام به شهر آفتاب منتقل خواهد شد.

 براساس این گزارش همچنین برخی از بانوان در سامانه فارس من خواستار جلوگیری از حضور آقایان در واگن ویژه‌ بانوان شدند که در بخشی از این مصاحبه به آن پاسخ داده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات