۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۰۱۴۴۰

تاکید مکرون بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین

تاکید مکرون بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین
طبق اعلام ریاست‌ جمهوری فرانسه، رئیس‌ جمهور این کشور در گفتگو با همتای ایرانی خود، بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین برای دستیابی به پیشرفت ملموس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، ریاست‌جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) اعلام کرد «امانوئل مکرون» در تماس روز قبل خود با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران بر نیاز به تسریع تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وین تاکید کرد.

ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیر و ضروری بودن راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که هرگونه توافق مستلزم تعهد روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است.

در این بیانیه آمده است: چند ماه پس از از سرگیری مذاکرات در وین، (ماکرون) بر لزوم تسریع برای دستیابی سریع به پیشرفت ملموس در این زمینه تاکید کرد.

طبق این بیانیه، او در یک تبادل‌نظر طولانی با همتای ایرانی خود خواستار رویکرد سازنده و بازگشت به اجرای کامل تعهدات از سوی ایران شد.

بر اساس اعلام ریاست‌جمهوری فرانسه، رئیس‌جمهور این کشور همچنین در تماس مذکور، خواستار آزادی فوری «فریبا عادلخواه» ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران شد و همچنین درباره وضعیت «بنجامین بریر» تبعه فرانسوی زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.

پیش‌تر، «سعید خطیب‌ زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره انتقال مجدد فریبا عادلخواه به زندان و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص گفته بود: مقامات فرانسوی باید توجه کنند که با اظهاراتشان در روندهای قضایی جمهوری اسلامی ایران دخالت نکنند. جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی نیست که مداخلات کشورهای دیگر را در مسیر حاکمیتی خود بپذیرد.

به گزارش فارس، آیت‌الله رئیسی در این گفتگوی تلفنی با اشاره به اعتراف آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری، تأکید کرد جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه باید شامل لغو تحریم‌ ها، راستی‌ آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفتگو تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.

این گفتگو یک روز بعد از اعلام تنفس در دور هشتم مذاکرات وین انجام شد. عصر جمعه هشتم بهمن ماه و در حالی که مذاکرات دور هشتم برای رفع تحریم‌ های آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در جریان بود، اعلام شد که براساس تفاهم صورت گرفته بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، این دور به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت و هیأت‌های مذاکره‌ کننده روز شنبه نهم بهمن ماه برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

در همین خصوص یک منبع آگاه به فارس گفت: با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این منبع با بیان این‌که روند گفتگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار داشت: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.

یک مقام ریاست‌ جمهوری فرانسه هم درباره مذاکرات رفع تحریم‌ ها در وین گفت: گفتگوها دشوار است اما نشانه‌هایی وجود دارد که توافق قابل حصول است.

ارسال نظرات