۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۰۲۱۰۹

ملت یک میلیون شهید، اسرائیل را از اتحادیه افریقا بیرون کرد

ملت یک میلیون شهید، اسرائیل را از اتحادیه افریقا بیرون کرد
در شرایطی که برخی رژیم‌های عربی برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر شتاب می‌کنند الجزایر نه تنها این روند ننگین را رد می‌کند بلکه مانع از نفوذ صهیونیست‌ها به آفریقا می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در شرایطی که برخی رژیم‌های عربی برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر شتاب، و توافقنامه‌ها و قراردادهای نظامی، امنیتی و سیاسی با آن منعقد می‌کنند الجزایر نه تنها این روند ننگین را رد می‌کند بلکه مانع از نفوذ صهیونیست‌ها به قاره آفریقا می‌شود.

الجزایر همچنین کمپینی را برای ممانعت از دستیابی اسرائیل به صفت ناظر در اتحادیه آفریقا ایجاد کرده است.

از همان روز نخستی که موسی فقی، کمیساریای اتحادیه آفریقا تصمیم گرفت به رژیم صهیونیستی صفت ناظر در این اتحادیه را بدهد الجزایر به همراه آفریقای جنوبی و برخی کشورها این تصمیم را رد، و آن را ناقض نظام داخلی اتحادیه آفریقا عنوان کردند که بدون رایزنی با دیگر اعضای این نهاد از جمله الجزایر اتخاذ شده است.

الجزایر معتقد است که اعطای صفت ناظر در اتحادیه آفریقا به رژیم اسرائیل کاملا در مغایرت با نظام داخلی اتحادیه آفریقا است زیرا این اتحادیه مبتنی بر اصولی از جمله مقابله با استعمار، اشغالگری و نژادپرستی است و تمام این صفات در مورد رژیم صهیونیستی مصداقیت دارد. این رژیم از سال 1948 اراضی فلسطین را اشغال کرده و همچنین اراضی فلسطین و سوریه را اشغال می‌کند و نژادپرستی مفتضحانه‌ای را علیه ملت فلسطین اعمال می‌کند. سازمان عفو بین‌المللی نیز سیاست نژادپرستانه صهیونیست‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

دلیل مخالفت آفریقایی با حضور رژیم اشغالگر و نژادپرست اسرائیل در داخل اتحادیه آفریقا را می‌توان در لابه‌لای تاریخ این قاره بررسی کرد.

ملت‌های این قاره از نژادپرستی استعمارگر اروپایی و بی‌عدالتی آن علیه این قاره بسیار رنج می‌بردند. لذا دشوار است که این رژیم اشغالگر و نژادپرست جایگاهی برای خود در اتحادیه آفریقا داشته باشد.

بیشتر ناظران بر این باورند الجزایر که کمپین بیرون راندن اسرائیل از اتحادیه آفریقا را رهبری می‌کند به دو پیروزی دیپلماتیک دست یافته است: لغو تصمیم برای اعطای صفت ناظر به اسرائیل در اتحادیه افریقا، و دوم: تشکیل هیئتی متشکل از هفت کشور( الجزایر، نیجریه، آفریقای جنوبی، کنگو، ..)، که مسئولیت بررسی عضویت‌ها در اتحادیه آفریقا را بر عهده می‌گیرد و بدین ترتیب اسرائیلی برای نفوذ دوباره به این اتحادیه با مشکلی بزرگ مواجه می‌شود.

رویکرد الجزایر طی دوره اخیر برای جلوگیری از نفوذ اسرائیل به اتحادیه آفریقا قابل پیش‌بینی بود چرا که کشورِ یک میلیون شهیدِ الجزایر به مواضع انسانی، اسلامی و ملی در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله قضیه فلسطین معروف است.

الجزایر بیش از یک میلیون نفر از فرزندانش را در راه رهایی از استعمار و نژادپرستی، که امروز در رژیم صهیونیستی تجسم یافته، از دست داده است تا الجزایر سربلند و عزتمند باقی بماند./۹۸۸/

ارسال نظرات