۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۰۲۱۵۲
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی؛

غیرت دینی با بی تفاوتی نسبت به نظام و انقلاب سازگاری ندارد

غیرت دینی با بی تفاوتی نسبت به نظام و انقلاب سازگاری ندارد
حجت الاسلام رستمی ضمن تبیین جایگاه قرآن و عترت درنگاه امام و نسبت آن با انقلاب به عنصر غیرت دینی درکلام رهبری پرداخت که باعث حفظ هویت دینی و موتور محرکی برای ملت خواهدبود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام علی اکبر رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در وبیناری با موضوع انقلاب اسلامی، قرآن و عترت، غیرت دینی که به همت معاونت فرهنگی دانشجویی این نهاد علمی برگزار شد  به تحلیل رابطه تنگاتنگ بین این سه عنصر پرداخت.

حجت الاسلام رستمی بیان داشت: انقلاب اسلامی یک پدیده سیاسی تحول آفرین است در نظام های دموکراسی دنیا مسئله حکومت و حکمرانی هیچ مناسبتی با دین ندارد اما در انقلاب اسلامی جایگاه قرآن و عترت مهم است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در سطح دنیا نگاه ها را به خود متوجه و پیوند بین دین و سیاست که یک مسئله نظری مهم در حوزه سیاست و موضوع دارای اهمیتی است را مطرح کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر فهم درستی از پیوند انقلاب و قرآن و عترت داشته باشیم و تحلیلی صحیحی از آن نشان دهیم که برآمده از دل قرآن و عترت است این پدیده مهم تاریخ از یک منظر سیاسی و حکومتی و از نگاه دیگر ارتباط با دیانت پیدا می کند.

جایگاه قرآن و عترت در نگاه امام خمینی

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در این جلسه به جایگاه قرآن و عترت در نگاه امام راحل به عنوان معمار و موسس و بنیانگذار این انقلاب تنومند نگاهی خواهیم داشت و نسبت آن با این انقلاب که یکی از نهضت های کم مانند تاریخ و به عنوان یک حرکت مهم جهانی از سوی امام مطرح بود را بررسی می کنیم.

وی افزود: در بخش دوم نیز به مسئله غیرت دینی در مجموعه سخنان، بیانات و عملکرد مقام معظم رهبری، جایگاه و آثار و نوع تاثیرگذاری آن در انقلاب تحلیل می کنیم.
حجت الاسلام دکتر رستمی بیان داشت: قرآن و عترت از ارکان رکین اسلام است و اسلام با تمام شئونش دین سیاست است هرکسی با مختصر تدبیری در احکام حکومت دینی می تواند این موضوع را بفهمد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: کسی که این نظر را قبول ندارد امام می فرماید نه دین را شناخته و نه سیاست و نادان است. این نوع نگاه و عملکرد، خروجی دارد که جهت گیری خاص نسبت به اعمال و رفتار انسان می دهد.

وی ادامه داد: قرآن را به چشم تدبیر و تفکر بنگرید مشاهده می کنید که مسئله دعوت به اجتماع و سیاست و مملکت داری ومسائلی غیر از احکام و عبادات فردی را مطرح کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: این نگاه با نگاه مسلمانی که فقط به جنبه اعمال فردی می پردازد و به هیچ چیز دیگر کار ندارد در عملکرد و خروجی متفاوت است در حالی که توجه به همه مواردی که قرآن مطرح کرده عبادت و از نگاه امام عبادت جدای از سیاست نیست.

وی افزود: بر این اساس می فرمایند که بی استثنا دعوت های خدا حتی در وظایف شخصی افراد بین خود و خدا هم ازاحکام اجتماعی برخوردار است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنچه که دشمنان را به دشمنی با قرآن تشویق می کند این است که به این حقیقت رسیده اند که هرکسی قرآن را بداند اهل مبارزه است یک قرآن شناس واقعی اهل مبارزه و اهل به چالش کشیدن حرکات و جریانات جامعه است دغدغه آنچه را که در جامعه رخ داده دارد.

ویژگی های اسلام و احکام و مقررات آن

حجت الاسلام رستمی بیان داشت: امام نسبت به احکام و مقرات اسلام ویژگی هایی می شمارد که مجموعه معارف و مقرارت اسلام دارای آن ویژگی هاست. یکی از ویژگی ها جامعیت در ابعاد چند گانه است که هم نگرش دنیوی و هم اخروی دارد.

وی افزود: در سخنی مقایسه گونه فرق قوانین اسلام را با نوع بشری می سنجد وبه ضعف قوانین بشری به دلیل تک بُعدی بودن اشاره دارد فرق آنچه از سوی خدا آمده با ساخت بشر این است که قوانین بشر یک جنبه ضعیف دنیوی را در نظر گرفته اما قوانین وارده برای انسان به جمعی شئون و تربیت و در کل جمیع ابعاد انسان پرداخته که در مسیر رشد و تعالی از این سفره هر کس به مقدار استعداد خود می تواند برداشت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: قرآن برای انسان به تمام شئونی که دارد توجه و مادیات را در پناه معنویات قبول دارد. وقتی نگاه یک حاکم و یا عالم این باشد خروجی اش این نهضت کم نظیر در تاریخ می شود.

وی افزود: قرآن و عترت از جامعیت برخوردار است یکی جامعیت در قوانین که به لحاظ اخروی دنیوی شامل تمام موضوعات مورد نیاز بشر در جهت نیل به سعادت می شود.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: بنگریم به قانون های ازدواج، طلاق، مالیات، بازار و خرید و فروش، صلح و مسائل دیگر، همه در قران آمده است همچین کتابی داریم که از مسائل شخصی گرفته تا سیاسی و کشور داری همه در آن وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: تمام جامعیت قرآن در این است که برای همه طبقات انسان در تمام ادوار بشری نازل شده و پاسخگوی نیاز آنها خواهد بود. جاودانگی و جهان شمولی اسلام محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و نشان از دوام و بقاء و جاودانگی اسلام دارد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی ها، وحدت آفرینی قرآن است در مسائل سیاسی اجتماعی منع از اختلاف و تنازع بین مسلمانان دارد وحدت آفرینی، استکبار ستیزی در پی دارد و مطالبه از مسلمان «جهاد فی سبیل الله» است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در مجموع برخی از صفاتی که امام برای اسلام بیان می کنند مواردی همچون استکبارستیزی، وحدت آفرینی، مطالبه مشارکت در سیاست و پرهیز از اختلاف مطرح است.

غیرت دینی در کلام امام خامنه ای
حجت الاسلام دکتر رستمی در بخش دوم وبینار به موضوع غیرت دینی در کلام رهبری و تناسب آن با انقلاب اسلامی پرداخت و بیان داشت: یکی از کلید واژه های پرکاربرد در بیانات متعدد مقام معظم رهبری از صدر انقلاب همین غیرت دینی بود.

وی افزود: تاثیرغیرت دینی در پیدایش انقلاب روشن است یکی از عوامل همراهی و انقلاب آفرینی بود و در جنگ تحمیلی هم از عناصر مهم موفقیت محسوب می شد  این عنصر اگر در بین مردم باشد ضامن تداوم نهضت خواهد بود

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که فهم درستی ازقران داشته باشد نمی تواند غیرت دینی نداشته باشد و کسی که این غیرت را داشته باشد نمی تواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد!

غیرت دینی موتور محرک ملت

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: غیرت در لغت به یعنی نافعه بودن و نفع داشتن آمده مرد نسبت به اهل و خانواده سودمند و نافع است بنابراین نسبت به آن غیرت دارد.غیرت دینی یعنی تعصب دینی، بی تفاوت نبودن، دغدغه مند بودن، نسبت به رخدادهای جاری در جهان اسلام و درکشور بی تفاوت نبودن معنی می شود.

وی افزود: از نگاه رهبری کسی که غیرت دینی دارد نمی تواند نسبت به انقلاب و نظام و مسلمانان در جای جای دنیا بی تفاوت باشد. اساسا یکی از عوامل مهم مبارزه استکبار با ایران و اسلام همین وجود غیرت دینی در کشور است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رهبری معظم که غیرت دینی را با عنوان ملی و اسلامی نیز بکار برده اند، موتور محرک ملت می خواند چرا که سبب حفظ هویت دینی می شود و از سوی دیگر بسیجی واقعی را نیز انسان با همت دارای غیرت دینی می داند.

وی در ادامه تبیین غیرت دینی در کلام رهبری گفت: غیرت دینی حماسه آفرین،کارآمد وحماسه ساز است مردم را در صحنه های مختلف حاضر و دغدغه حوادث و رخدادهای جهان اسلام را احیا می کند.

حجت الاسلام رستمی افزود: دغدغه مندی نسبت به حضوردر صحنه های مختلف سیاسی اجتماعی و نیز نسبت به رخدادهای جهان اسلام و نظام حاکی از غیرت دینی است. کسی که غیرت دینی دارد نسبت به حرکت انقلاب و تهدیدهای دشمن علیه نظام بی تفاوت نیست.

وی ادامه داد: در کل غیرت دینی با بی تفاوتی سازگار نیست و از اصول پای نظام بودن و تداوم
حرکت نهضت است به عنوان مثال یکی از بازتاب های آن در مسائل زندگی خرید کالای ایرانی و تولید داخل است بله این یک غیرت دینی و ملی است که پیوند مستحکمی با انقلاب دارد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
بسیار عالی
جالب بود موضوع و محتوا
0
0