۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۷۰۲۴۸۷
حجت الاسلام گرجیان در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

بذلِ نفت برای بقای حکومت

بذلِ نفت برای بقای حکومت
حجت الاسلام گرجیان با تاکید بر عدم موجودیت پایگاه مردمی در عربستان سعودی، گفت: حاکمان سعودی برای بقای خود نیاز داشتند و دارند که گاو شیرده باشند.

پیشینه تاریخی: چهاردهم فوریه سال 1945 مصادف با 25 بهمن ماه سال 1323 هجری شمسی، سالروز دیدار ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان با فرانکلین دلانو روزولت، رییس جمهور وقت آمریکا بر روی عرشه ناو جنگی آمریکایی "یو اس اس کوینسی" در آبهای مصر است.

در آن زمان روزولت در بازگشت از کنفرانس یالتا که به منظور تقسیم غنایم جنگ جهانی دوم بین آمریکا و شوروی و انگلیس برگزار شده بود، با ارسال یادداشتی برای ملک عبد العزیز، وی را به منظور امضای توافقنامه ای فراخواند که به موجب همین امر ملک عبدالعزیزِ پادشاه برای اولین بار از کشور مادرزادی خود خارج شد و به ملاقات رییس جمهور آمریکا در ناو جنگی مذکور رفت و با روزولت به مذاکره نشست.

به موجب این دیدار و گفت‌وگو توافقنامه "کوینسی" بین عربستان سعودی و آمریکا منعقد شد و نقطه عطفی به عنوان آغاز رسمی ورود آمریکا به عربستان سعودی شکل گرفت؛ در پی این توافق میان دو کشور مناسبات سیاسی برقرار شد که متعاقب آن کمپانی های نفتی آمریکا وارد کشور سعودی شدند و به کشف و استخراج نفت پرداختند که هنوز هم ادامه دارد، عربستان سعودی که تا آن زمان به نام یک کشور فقیر شناخته می‌شد، پس از آن عمدتا به خاطر دوستی خود با آمریکا به ثروت گزافی دست یافت.

ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود معروف به ابن سعود بنیان‌گذار و اولین پادشاه عربستان سعودی بود که از سال ۱۹۰۲ پس از کودتایی خونین، حکومت بر ریاض را به دست آورد و از ۱۹۲۲ بر کل منطقه نجد (مرکز عربستان) مسلط شد و از ۱۹۲۵ حجاز را به قلمرو خود افزود و در نهایت در سال ۱۹۳۲ کشور جدیدی را با نام عربستان سعودی بنیان گذاشت.

در همین راستا حجت الاسلام محمدمهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به شیوه نا مشروع به قدرت رسیدن وهابیان سعودی خاطرنشان کرد: مزدوران آل سعود به یک باره و بختک وار به قدرت رسیدند و حاکمیت را از روی ساده لوحی یا متاسفانه حب جاه دوطرف حکام مکه و مدینه، به دست آوردند، حال آنکه پشت پردۀ به قدرت رسیدن آن‌ها چه کسانی بودند باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه گفت: سعودی ها با پشتیبانی قدرت های بزرگ به حاکمیت رسیدند، خب طبیعی است که برای خوش خدمتی های صورت گرفته باید مایه می گذاشتند، چراکه مستکبران غربی آن‌ها را بر سر قدرت آورده بودند و این را با تفکر در اینکه چگونه می‌شود یک دفعه تعدادی بادیه نشینِ اسب سوار و الاغ سوار و شتر سوار بیایند و به قدرت برسند، به خوبی می‌توان فهمید.

گاو شیرده لقبی قالب تن حکومت غیرمردمی سعودی

حجت الاسلام گرجیان با تاکید بر عدم موجودیت پایگاه مردمی در عربستان سعودی، بیان کرد: سعودی ها به عواملی برای تثبیت حاکمیتشان محتاج بودند و به قولی برای این‌که بتوانند پایشان را محکم کرده و در مقابل مخالفین ایستادگی کنند چاره ای نداشتند مگر این که امتیازاتی را به عوامل به وجود آورنده شان بدهند و چه امتیازی بالاتر از امتیازات نفتی.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: رفتار حکّام وهابی عربستان شبیه به همان بود که شاه ایران انجام می‌داد، وی هر جا که می توانست از کیسه ملت ایران بذل و بخشش می‌کرد و به این و آن پول می‌داد، به ملکه انگلیس وام عطا می‌کرد و به فلان کشور هدیه می‌بخشید، خب برای چه؟ به خاطر اینکه بماند.

حجت الاسلام گرجیان با اشاره به نقل قولی از شاه پهلوی ادامه داد: خود شاه در اواخر عمرش گفته بود که اگر می دانستم آمریکایی ها اینگونه هستند این همه برایشان خدمتگزاری نمی کردم، از آن چه که گفته شد بر می‌آید که حاکمان سعودی برای بقای خود نیاز داشتند به تعبیری گاو شیرده باشند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به قولی معروف بین فلاسفه در رابطه با هدف خاندان سعودی از برقراری رابطه گسترده با آمریکا و خیانت به آرمان های مسلمانان تحت عنوان یکی بودن علت مُحْدثه‌ با علت مُبْقیۀ‌ حکومت آل سعود، تشریح کرد: علت ایجادی حکام سعودی علت بقایشان هم هست به عبارتی علت احداث حکومت آل سعود خود غربی ها بودند پس علت باقی ماندنشان هم خوشان خواهند بود، باید خر سواری بدهند تا بمانند.

ارسال نظرات