۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۰۲۵۸۳

آستانه بلوغ؛ دگرگونی های متعدد نوجوانان

آستانه بلوغ؛ دگرگونی های متعدد نوجوانان
وقتی والدین، نیازها و شرایط خاص نوجوان را درک کنند، به خوبی می توانند او را از آسیب ها حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نوجوان با ورود به آستانه بلوغ، دچار دگرگونی های متعددی در حوزه نیاز و اندیشه می شود. شدت گرفتن روز به روز حس استقلال طلبی در کنار قوت گرفتن نیازهای جنسی، نوجوان را با حساسیت بیشتری روبرو می کند. بسیاری از نوجوانان و جوانان از به خطر افتادن سلامت جنسی خویش نگرانند. آنان در این برهه از تاریخ زندگی به شدت به مراقبت های تخصصی نیازمند هستند.

اگر دست نوجوان در دست یک همراه دلسوز مثل والدین یا کارشناس متعهد نباشد، گرفتار شدن او در باتلاق فساد، دور از انتظار نیست. از این رو ارائه راهکارهای مناسب در این مسیر می تواند کمک فراوانی برای نجات از آسیب های جنسی داشته باشد. چرا که همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است.  

در اینجا به برخی راهکارها و عوامل مهم جلوگیری از فساد جنسی، اشاره می کنیم.
1- بیکاری و خالی بودن اوقات شبانه روز، سهم مهلکی است که برای کشتار ارزشهای انسانی و پاکی و ایمان، شمشیر را از رو بسته است. هر کار سالمی از بیکاری بهتر است. منظور ما از کار، مشغولیت های سالم است. مشغولیت های ورزشی، علمی، مهارتی، تفریحی و هر نوع لذت حلال مثل گردش و میهمانی و دید و بازدید رفتن از بهترین نمونه های سرگرمی و مشغولیت های سالم برای نوجوان و جوان است.

2- مشورت در هر تصمیمی قطعا مفید است؛ چون تصمیمات و اقدامات بعدی ما یا صحیح است و یا اشتباه که با مشورت بجا به تصمیم صحیح راهنمایی می شویم و تصمیم درست را بعد از مشورت با تکنیک های بهتر و کیفیت بالاتر، عملیاتی می کنیم. بهتر است اگر در طول روز برنامه هدفمند یا کار مشخصی نداریم، حتما با یک نفر که قابل اعتماد و کار بلد است مشورت کنیم. اهمیت مشورت به حدی است که پیامبر اسلام در برخی تصمیمات، با یاران خویش مشورت می کردند.  

3- از آنجا که اعضای خانواده، نزدیک ترین فرد به نوجوان است، بهتر است حتما آنها را از برنامه هایمان مطلع کنیم. این کار برای مصونیت از پشیمانی و رسیدن به موفقیت های بزرگ، لازم است. در این مورد پدر و مادر فهمیده نقش کلیدی را دارند.

4- در انتخاب دوست، دقت کافی لازم است. رفیق می تواند شما را رشد دهد یا بر عکس، انسان را از همه چیزساقط کند. به هر کس که به شما  لبخند زد و سعی داشت در دل شما جا باز کند، سریع اعتماد نکنید. بهترین دوست کسی است که سخنش به علم شما بفزاید. وقتی دهان باز می کند، ببینید جنس حرف هایش سالم است یا فاسد. دیدنش شما را به یاد خدا می اندازد و رفتار و کارهایش شما را به کارهای سالم دعوت می کند.

5- کار شیطان، وسوسه است و ما باید با سلاح ایمان، وسوسه هایش را خنثی کنیم. در مبارزه با شیطان، پیشرفته ترین اسلحه، نماز است که ایمان را بر شیطان، پیروز می کند.

6- ولنگاری در استفاده از گوشی همراه و فضای مجازی، کم کم و مخفیانه، هویت انسان را تغییر می دهد. پس حتما در استفاده از شبکه های مجازی برنامه سالم داشته باشید. چت و وب گردی از روی جستجو و بی برنامه با ولگردی با هر بی سر و پایی،  فرقی ندارد.

7- مهارت آموزی و مهارت افزایی، نشانه یک آینده فعال و روشن است. منظور از مهارت، هر مهارتی که سالم و مورد علاقه شما باشد، می تواند در تصمیمات و آینده شما تاثیرات مفید و فراوانی داشته باشد. افراد موفق کسانی اند که هر سال یک یا چند مهارت جدید کسب می کنند. مهارت های ورزشی، بازیگری، هنرهای دستی، هنرهای رزمی، ساخت کلیپ، مهارت های صدا، آشپزی، خیاطی، گلدوزی، مسابقات علمی یا زبانهای خارجی و ... می تواند در زندگی موثر باشند.

8- هر لباسی را نپوشید. لباس تنگ، محرک است.
9 – هر کلیپ یا تصویر نامناسب و آلوده، تیری از ناحیه شیطان است.

10- پر خوری، پر خوابی می تواند فساد آور باشد.
11- سعی کنید تا کاملا احساس خواب نکرده اید، به رختخواب نروید.

12- هیچ وقت تنها نباشید. تنها نخوابید، تنها به سفر نروید، مگر در موارد خیلی ضروری.

13- لازم است، همیشه با یک کارشناس دینی، یا یک مشاور سالم و دلسوز مثل معلم یا بزرگترها، مرتبط باشیم و از راهنمایی های آنها استفاده کنیم.

ارسال نظرات