مساجد خط مقدم رویارویی با هجمههای دشمنان هستند/ائمه از مسجد برای تعلیم و تربیت استفاده میکردند
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، مساجد بستر تعلیم و تربیت در گذر زمان بودند و پس از انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی به همت آیتالله موسوی جزایری نگاههای سنتی به مسجد کنار گذاشته شد و جوانان بیشماری جذب آن شدند. مساجد شهر اهواز نیز به همت شاگردان ایشان در سطح کشور پیشقدم طرح حلقههای صالحین هستند.
در گفتوگو با حجتالاسلام امین ذوالفقاری، مدیر حوزه علمیه باب الحوائج، استاد دبیرخانه شجره طیبه صالحین و امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) اهواز به اهمیت مساجد و نقش آنها در تربیت نیروهای حزب اللهی، اقدامات آیتالله موسوی جزایری برای پویایی مساجد اهواز و نقش مساجد در دفاع از ولایت فقیه و ترویج سبک زندگی اسلامی پرداختیم که علاقهمندان در ادامه متن این گفتوگو را از نظر میگذارنند.
رسا ـ ظرفیت مساجد در جامعه را چگونه ارزیابی میکنید؟
مساجد در جامعه بستر بسیار مناسبی برای تعلیم و تربیت و اداره جامعه هستند. در آیات، روایات، سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) که به دست ما رسیده، شاهد آن هستیم که پیامبر اکرم(ص) در مسجد به اداره حکومت و جامعه اسلامی پرداختهاند. مراجعه مردم برای حل و فصل مسائل و پاسخگویی در زمان وی در مسجد بوده است. ائمه اطهار(ع) نیز افزونبر اداره حکومت و جامعه اسلامی به تعلیم و تربیت افراد در این مکان مقدس اهتمام میورزیدند.
اهلبیت(ع) به ویژه امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام محمدباقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) با توجه به آزادی نسبی نسبت به بقیه امامان معصوم(ع) از مسجد برای تعلیم و تربیت افراد استفاده میکردند؛ بنابراین مسجد مکانی برای حل و فصل تمام شؤونات اجتماعی و دینی جامعه است.
رسا ـ نقش آیتالله موسوی جزایری در احیای مساجد اهواز را چگونه ارزیابی میکنید؟
مساجد در بسیاری از شهرها و استانها پیش از انقلاب اسلامی و در اوایل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حرکتی نمادین و سنتی داشت؛ به این معنا که تنها برای اقامه نماز جماعت برای قشر میانسال و پیر جامعه بوده است و قشر فرهیخته، جوان و حتی کودکان نسبت به مسجد بیگانه بودند.
در آن زمان مسجد با یک نگاه سنتی محل برگزاری عزا، ماتم و حضور افراد در دوران بزرگسالی و بازنشستگی مطرح بود؛ اما آیتالله موسوی جزایری با نگاه بلند مدت و استراتژیک خود به این قضیه که مسجد محل تعلیم و تربیت است، افزونبر بزرگان، جوان و نوجوان را برای حضور در مسجد دعوت و برنامه جذب جوانان و نوجوانان را برنامهریزی و این اقدام از مسجد آیتالله موسوی جزایری در اهواز آغاز شد. ثمره آن حضور جوانان در کارهای انقلابی و جنگ تحمیلی بود.
در دوران جنگ تحمیلی آیتالله موسوی جزایری مسجد را محور فعالیتهای خود قرار داده و پس از اتمام جنگ تحمیلی شاگردان وی بر اساس اصول درست و به صورت ویژه همراه با محتوای آگاهانه و تربیتی فعالیتهای ایشان را به پیش بردند.
رسا ـ ایشان چه راهکارها و ابتکاراتی برای پویایی بهتر مساجد اهواز و جذب مخاطبان ارائه کردهاند؟
ایشان در این راستا از فطرت جوانان و نوجوانان بهره بردند. با این توضیح که جوان و نوجوان، علاقهمند گوش دادن دیگران به سخنان خود، دوستی و برقراری ارتباط صمیمانه با همسالانش است. آیتالله موسوی جزایری در راهکارها و ابتکارات خود به این مباحث اهمیت دادند و به همین دلیل دوستی، ارتباط، اعتماد، تواضع و جوانگرایی از سوی ایشان صورت گرفت و چنین مواردی به ندرت پیش میآید.
در دوران متوسطه نسبت به یکی از دبیران مدرسه که مخالف آثار شهید مطهری و مبانی دینی و انقلابی بودند، خدمت آیتالله موسوی جزایری مطالبی را در میان گذاشتم و ایشان پس از شنیدن گفتهها، 2 روحانی را مأمور حضور در مدرسه کردند. ایشان نسبت به جوانان اعتماد میکنند به همین دلیل جمعیت قابل توجهی از این نسل را مشتاق خود کرده است.
رسا ـ طرح حلقههای صالحین چه تأثیری در پویایی اعضای مساجد از جنبههای فکری و عقیدتی ایفا کرده است؟
طرح حلقههای صالحین از مسجد فاطمیه کیانپارس به همت حجتالاسلام پاکباز و با همکاری حججالاسلام سعید دسمی و جلیل علینژاد پایهگذاری شد و پس از آن افرادی از سوی مسجد فاطمیه برای گسترش این طرح در سایر مساجد اهواز ارسال شدند.
حجتالاسلام دسمی از جمله این افراد بودند که همان شیوه کاری را در مسجد موسی بن جعفر(ع) پیاده سازی کردند و در حال حاضر صدها مسجد در سطح شهر اهواز این الگو را در پیاده سازی میکنند. همچنین در اواخر سال 1379 گروهی از سپاه پاسداران تهران پس از مشاهده این طرح در مسجد موسی بن جعفر(ع) و پسندیدن آن، از حجتالاسلام دسمی برای ادامه این طرح در تهران دعوت به عمل آوردند و این طرح با هدایتهای پدرگونه آیتالله موسوی جزایری و تلاش شاگردان وی در سطح کشور نخست با طرح اسوه و پس از آن با عنوان شجره طیبه صالحین انجام و پیگیری شد.
از افتخارات این طرح آن است که در سالهای نخست فعالیت، به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید و ایشان آن را از طرحهای موفق و مهمترین طرح راهبردی برای بسیج معرفی کردند که نیروی مقاومت آن را انجام میدهد. نگاه روشن و تیزبین سرداران جعفری و نقدی این طرح را که چه بسا سالها زمان میبرد تا اجرا شود در همان سالهای اول اجرا در سطح کشور به بالندگی رساند.
رسا ـ فعالیت مساجد شهر اهواز در مقایسه با سایر مساجد کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
مساجد شهر اهواز طرح حلقههای صالحین را از مدتها پیش آغاز کردند. ارتباط گسترده و مستقیم آنها با یکدیگر و وجود آیتالله موسوی جزایری به عنوان پدر طلابی که در این طرح با خلوص نیت به فعالیت میپردازند از جمله عوامل موفقیت مساجد اهواز است.
سرگروهها و مربیان طرح حلقههای صالحین همگی شاگردان آیتالله موسوی جزایری بوده و از درس خارج ایشان بهره بردهاند. ایشان را به عنوان پدر معنوی خود قبول دارند و در کنار ایشان با خلوص نیت به فعالیت اشتغال دارند. همچنین ارتباط گستردهای در میان آنها است. مسجد را محور کارها قرار دادن از دیگر عوامل برتر بودن مساجد در سطح شهر اهواز است.
رسا ـ چه ارتباطی میان حوزههای علمیه و مساجد اهواز وجود دارد و در کنار هم قرار گرفتن آنها چه تأثیری بر جامعه دارد؟
حوزههای علمیه و مساجد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به این معنی که حوزههای علمیه، طلبههای آشنا به زمان تربیت کرده و این طلبهها با درک وضعیت جامعه و کشور شرایط و مسائل فرهنگی جامعه را پاسخ و نیز بر عهده میگیرند. حوزهها در تربیت نیروهای انقلابی و ولایی برای مساجد تلاش میکنند.
مساجد نیز با دریافت نیروهای زبده و آگاه از حوزههای علمیه با تربیت و پرورش نیروهایی که بسیاری از مقدمات اولیه را گذراندهاند، آنها را برای طلبگی و فعالیت در عرصههای فرهنگی آماده و تحویل حوزههای علمیه میدهند.
رسا ـ آیا برنامههای فرهنگی و تربیتی در مساجد پاسخگوی نسل جوان است و چه راهکارهایی برای بهتر و پویاتر شدن آنها پیشنهاد میکنید؟
برنامههای فرهنگی و تربیتی مساجد با آنچه که باید به آن برسد، فاصله دارد. اما حرکت در این مسیر اتفاق مبارکی است و بعضی مسائل با فطرت جوانان و نوجوانان مرتبط هستند. بنابراین جوانان به برخی برنامهها همچون درس خواندن، انجام فعالیتهای معنوی، رعایت تقوا و تقویت اراده نیاز مبرم دارند؛ هر چند که نخست ممکن است بیعلاقه باشند.
همچنین جوان به برقراری ارتباط صمیمانه و برادرانه، گشت و گذار و تفریحات سالم نیاز دارد و مساجد این توانایی را دارند که با آمیختن نیازها و مؤلفههای مورد پسند جوان، برنامهها و نتایج مفید و مثبتی برای او ارائه کنند.
رسا ـ مساجد در راستای مبارزه با تفکرات وهابیت و دشمنان نظام اسلامی چه اقداماتی انجام دادهاند؟
وقتی حلقه صمیمت و انس میان جوانان ایجاد شود اینگونه حلقهها از خود عکس العمل نسبت به هر خطر فکری، فرهنگی، اخلاقی و تربیتی که جوان را تهدید بکند، نشان میدهند. مساجد در زمان کنونی محل پاسخ به شبهات نفوذ کرده در میان جوانان هستند.
مساجد در برابر هجمهها خط مقدم هستند و همانطور که در دوران جنگ تحمیلی به همراه پایگاههای بسیج به این هجمهها واکنش نشان میدادند، در جریان تهاجم فرهنگی نیز این مساجد به عنوان نخستین پناهگاه در حفظ و حراست ایمان و باور مذهبی جوانان هستند.
مساجد در رابطه با مسائل عقیدتی و شبهات مطرح شده در زمان کنونی با استفاده از علما و طلاب آماده در عرصه علمی میتوانند پاسخگوی شبهات مطرح شده باشند.
رسا ـ نقش مساجد محلات در الگوسازی اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟
مساجد محور کلی فعالیتها و نیازهای منطقه هستند. اگر مجموعههای حاکم به نقش و اهمیت مساجد پیببرند این مساجد میتوانند نقش مهدکودک، حوزه علمیه، مکمل دانشگاه، مکان تفریحی و مکانی باشند. مجموعههای تصمیمگیر باور داشته باشند که مسجد توانایی به عهده گرفتن همه کارها را بر عهده دارد و با اشراف آیتالله موسوی جزایری الگوسازی اسلامی شدنی است.
رسا ـ نقش مساجد در پشتیبانی از ولایت فقیه را چگونه ارزیابی میکنید؟
متولیان مساجد به ویژه در شهر اهواز با نظارت آیتالله موسوی جزایری و حضور طلبههای جوان بصیر و آگاه میتوانند خطرهای پیش آمده در زمینه ولایت فقیه را رصد و دفع کنند. اگر افرادی بخواهند با مسأله دفاع ولایت فقیه به صورت جناحی و مقطعی برخورد کنند در این زمینه دچار نقص شده و جوانان حزباللهی و مسجدی با دفاع از ولایت فقیه به مقابله آنها خواهند پرداخت.
در رویدادهای خطرناک همچون فتنه 88 شاهد بودیم که نیروهای حزباللهی و مسجدی با بصیرت روز افزون خود فارغ از هرگونه گرایشهای سیاسی خالصانه ایستادگی کرده و از ولایت فقیه، رهبری و حزبالله دفاع کردند.
رسا ـ چه راهکارهایی برای گسترش فعالیتهای مسجد در جامعه و افزایش فعالیتهای تأثیرگذار آن پیشنهاد میکنید؟
پیگیری شجره طیبه صالحین، حلقهها و جلسههای گروهی برای سنین گوناگون از جمله بزرگسالان قابل اجرا شدن است. با یک باور جدی میتوان آن را به اجرا در آورد و عاملی در تأثیرگذاری هستند./9456/403/ر
گفتوگو: حاتم شرفی