۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۷۰۲۸۹۶
آیت الله عبداللهی:

انسجام در جهان اسلام باید محصول وحدت دینی، سیاسی و فرهنگی باشد

انسجام در جهان اسلام باید محصول وحدت دینی، سیاسی و فرهنگی باشد
کرمانشاه ـ آیت الله عبداللهی گفت: امروز وحدت در جهان اسلام و مسلمین وارد مرحله جدیدی شده است، وحدت مسلمین باید یک وحدت دینی، سیاسی و فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله عبدالخالق عبداللهی امروز در درس اخلاق طلاب کرمانشاهی اظهار داشت: وحدت نیاز وجوبی جهان اسلام است، زمانی از وحدت سخن به میان می آوریم نباید تنها به وحدت در قبله، کتاب و رسول(ص) تکیه کنیم، بلکه وحدت در بین مسلمین بنابر آنچه که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند بسیار فراتر جهان شمول تر است.

این شاگرد برجسته حضرت امام خمینی(ره) گفت: امروز وحدت در جهان اسلام و مسلمین وارد مرحله جدیدی شده است، امروز وحدت مسلمین باید یک وحدت دینی، سیاسی و فرهنگی باشد.

آیت الله عبداللهی تاکید کرد: وحدت در این سه عامل مهم می تواند از یک سو جهان اسلام را از وضعیتی که اکنون دچار آن شده است، خارج کند و از سوی دیگر تاثیرگذاری و نقش جهان اسلام در معادلات بین المللی را پررنگ تر خواهد کرد.

این عالم برجسته کرمانشاهی با اشاره به اینکه تنوع آرا خود یک عامل برای پویایی هر دین و فرهنگی است، تصریح کرد: مذاهب اسلامی هرکدام برای خود دارای اعتقادات و باورهایی هستند که این امر نه تنها برای جهان اسلام هرگز خطرآفرین نبود و نخواهد بود، بلکه موقعیت شناسی و بینش بالای دینی خود می تواند از این تنوع آرا به سود مسلمین بهره برداری کند.

آیت الله عبداللهی وجود فرقه های ضاله و منحرف را راهکار دشمنان برای ایجاد فتنه و تفرقه بین برادران شیعه و سنی دانست و عنوان داشت: زمانی که می بینیم مشترکات اهل تشیع و اهل سنت بدین حد والاست، بی شک با کارهای فرهنگی و زیرساختی می توان به وحدت واقعی در جهان اسلام رسید و این مورد را مستکبرین و استعمارگران نیز بهتر از ما درک می کنند، بنابراین ایجاد، تهجیز و تسلیح گروهک های مسلح بنام اسلام یک راهکار شیطانی از سوی آنان برای عدم تحقق تقریب بین مذاهب اسلامی است.

این شاگرد برجسته حضرت امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه در کشور ایران با وجود تنوع بسیار بالای ادیان، مذاهب و فرهنگ ها شاهد یک وحدت به معنای واقعی کلمه هستیم که این امر معلول بینش و آگاهی سیاسی و دینی ملت مان است که باید قدر این درایت را مسؤولان به خوبی بدانند و اجازه ندهند که عوامل وحدت شکن در کشور به این انسجام و برادری ضربه بزند.

آیت الله عبداللهی با تقدیر از تلاش علما و روحانیون اهل سنت کرمانشاه برای تقریب و وحدت بیشتر با برادران تشیع، عنوان داشت: استان کرمانشاه هم در موضوع جغرافیایی و هم قومیتی و دینی تنوع بسیار بالایی نسبت به دیگر نقاط کشور دارد، ولی تاکنون هیچ تقابل یا نزاع حتی در حتی مشاجره بین قومیت ها و مذاهب این خطه نداشته ایم که این نشان از درایت و بینش دینی و سیاسی مردمان این خطه دارد که این امر قابل ستایش است.

وی افزود: با این حال نباید هوشیاری خود نسبت به توطئه های دشمنان را فراموش کنیم، دشمن با استفاده از موقعیت مرزی استانی همانند کرمانشاه قدرت ضربه زدن بیشتری در خود احساس می کند، بنابراین بهترین و کارآمدترین سنگر برای تقابل با هجمه های فرهنگی و عقیدتی دشمن، وحدت و همگرایی بیشتر بین مذاهب و فرهنگ ها در این خطه است./1400/پ210/

ارسال نظرات