۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۷۰۳۷۸۲
حجت الاسلام موذنی تشریح کرد؛

خلافت انسان و مشارکت مردمی براساس دیدگاه های شهید صدر

خلافت انسان و مشارکت مردمی براساس دیدگاه های شهید صدر
حجت الاسلام موذنی با اشاره به مسأله خلافت انسان و مشارکت مردمی براساس دیدگاه های شهید صدر، گفت: شهید صدر با یک نگاه اجتهادی و نوآورانه مسائل زیست انسان را بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید امید موذنی عصر امروز در نشست وبیناری خلافت انسان و مشارکت مردمی براساس دیدگاه های شهید صدر گفت: در لایه های مختلفی از اندیشه شهید صدر می توانیم از مشارکت های مردمی بحث کنیم، پیش از هر چیز بنیادهای معرفتی را براساس دیدگاه اسلامی بازشناسی و بازتعریف کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید صدر با یک نگاه اجتهادی و نوآورانه مسائل زیست انسان را بررسی کرده است، اظهار داشت: یکی از اندیشه های مهم شهید صدر که در سطح یک ابرنظریه است، بحث نظریه عامه یا استخلاف شهید صدر است که اگر چه ریشه این اندیشه در آیات قرآن کریم می باشد اما ساخت نظری این نظریه از نبوغ فکری این عالم بزرگوار است.

حجت الاسلام موذنی با بیان جزئیاتی از این نظریه ابراز کرد: شهید صدر در نظریه خود انسان را تکویناً جانشین خدا در هستی می داند که در تمام عرصه هستی تصرف می کند و تنها موجودی در عالم است که اذن چنین تصرفی را پیدا کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه انسان را براساس اختیاری که به او تفویض شده، مسئول دانست و تصریح کرد: با این نگاه نقش انسان در تطوری که پیدا می کند، در وجود هستی شناختی خودش ناگزیر از ارتباط اجتماعی موثر است.

وی افزود: انسان جانشین خداوند در زمین و در هر حال اثرگذار است، مشارکت مردمی یا ابزار یا یک از مولفه های حکومت برای پیشبرد اهداف و یا از طرف مردم نوعی فضیلت اخلاقی است که آن ها را در حل مشکلات دیگران به عرصه ارتباط اجتماعی می کشاند.

حجت الاسلام موذنی با اشاره به اینکه بدون حضور مردم نمی توانیم مناسبات اجتماعی- سیاسی را پیش ببریم، خاطرنشان کرد: دیدگاه شهید صدر ناظر به این مسأله است که نهادهایی بسازیم که مردم بنیاد باشد و در قانون گذاری ها محور را مردم ببینیم.

استاد حوزه و دانشگاه دولت را نمادی از مردم برشمرد و اظهار کرد: دولت نمادی از اراده جمعی است که حکومت شکل می دهد و امت نسبت به رویداد دولت مسئول است، با این نگاه مردم پسا‌‌رویداد و کمک کننده صرف نیستند، بلکه محور حرکت و تولید کننده رویداد اجتماعی هستند.

ارسال نظرات