۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۰۳۹۸۸
هانی زاده:

آمریکا ثابت کرده در بزنگاه های تاریخی دوستان خود را تنها می گذارد

آمریکا ثابت کرده در بزنگاه های تاریخی دوستان خود را تنها می گذارد
کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا نشان داد که در مواقع بحرانی و سخت، نه تنها هم پیمان خوبی نیست بلکه دوستان خود را نیز تنها می گذارد.

دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین به رابطه تاریخی این دو کشور پرداخت و گفت: اوکراین پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بخشی از حاکمیت جغرافیایی و سیاسی این کشور بود و پس از استقلال هم تا سال 2014 روابط قابل قبولی با روسیه داشت.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که پس از سال 2014 آمریکا و ناتو دخالت های مستقیمی در اوکراین داشتند، افزود: ساماندهی انقلاب های مخملی در اوکراین بخشی از این دخالت ها بود تا جایی که در سال 2019 با دخالت مستقیم آمریکا در انتخاباتی مهندسی شده، ولادیمیر زلنسکی به عنوان جوانی کم تجربه در این کشور به قدرت رسید.

وی با اشاره به این که رییس جمهور اوکراین با سیگنال های فریبنده آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو راه دشمنی با همسایه خود را در پیش گرفت، ادامه داد: زلنسکی تلاش کرد به ناتو بپیوندد که این مسأله منجر به تبدیل شدن اوکراین به کانون مزاحمت و ناامنی برای روسیه شد.

هانی زاده با بیان این که پوتین پیش از این به رییس جمهور اوکراین هشدارهای لازم را داده بود که با بی توجهی زلنسکی مواجه شد، ابرازداشت: متأسفانه پوتین برای مقابله با اقدامات اوکراین، خطرناک ترین و آخرین راه یعنی جنگ را انتخاب کرد.

کارشناس مسائل بین الملل خواست آمریکا، اروپا و ناتو از این جنگ را تضعیف نه تنها روسیه بلکه اوکراین دانست و تصریح کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا با آغاز جنگ، تنها به تحریم چند شخصیت و شرکت روسی بسنده کردند که این اقدام به اوکراین ثابت کرد که آنها پشتوانه قابل اتکایی برای این کشور نیستند.

هدف ناتو فرسایشی کردن نبرد روسیه و اوکراین است

وی به راهبردهای ناتو و روسیه در این جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: ناتو در پی فرسایشی کردن جنگ است تا از این طریق قدرت روسیه را کاهش دهد؛ از طرفی روسیه هم دارای برگ های برنده ای است.

هانی زاده مهم ترین برگ برنده روسیه را وابستگی چهل درصدی صنعت اروپا به گاز این کشور خواند و گفت: روسیه با قطع صادرات گاز خود به اروپا، می تواند اقتصاد آنان را فلج کند.

دخالت آمریکا و ناتو در جنگ می تواند سرآغاز جنگ جهانی هسته ای شود

کارشناس مسائل بین الملل نسبت به دخالت آمریکا و ناتو در این جنگ هشدار داد و تصریح کرد: دخالت مستقیم آمریکا و ناتو در این جنگ منجر به فراگیر شدن بحران در دیگر کشورها خواهد شد که می تواند سرآغاز جنگ جهانی از نوع جنگ هسته ای شود.

وی طرفین درگیری را به خویشتنداری فراخواند و ابراز امیدواری کرد همه طرف ها عقلانیت نشان دهند تا دنیا را از گرفتار شدن در یک جنگ جهانی نجات دهد.

هانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که این جنگ، نگاه ها را از کشورهای غرب آسیا که در گذشته کانون بحران در جهان بودند را به سوی شرق اروپا تغییر داد، ابرازداشت: اگر روسیه در این بحران بتواند به اهداف خود دست یابد، شاهد شکل گیری قطب بندی های جدیدی در جهان خواهیم بود که این مسأله منجر به تضعیف نفوذ آمریکا در خاورمیانه خواهد شد.

نگرش کشورهای عربی به آمریکا تغییر کرده است

کارشناس مسائل بین الملل به عبرت حکام کشورهای عربی از اعتماد اوکراین به آمریکا اشاره کرد و گفت: اکنون کشورهای عربی از این اتفاق تکان خورده و احساس کردند که آمریکا قدرت قابل اعتمادی نیست و نباید به آن تکیه کرد.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر شورای امنیت علیه روسیه، امارات به عنوان متحد آمریکا رأی ممتنع داد که این مسأله نشان دهنده به وجود آمدن نوعی نگرش در کشورهای عربی نسبت به آمریکا است.

آمریکا ثابت کرده در بزنگاه های تاریخی دوستان خود را تنها می گذارد

هانی زاده با بیان این که آمریکا در این امتحان و بزنگاه تاریخی شکست خورده است، ابرازداشت: آمریکا نشان داد که در مواقع بحرانی و سخت، نه تنها هم پیمان خوبی نیست بلکه دوستان خود را تنها می گذارد؛ همچنان که این اتفاق برای دیکتاتورها و مزدورانش در عراق، لیبی، مصر و تونس رخ داد.

کارشناس مسائل بین الملل موضع گیری ایران نسبت به این جنگ را معتدل خواند و بیان داشت: ایران خواهان پایان یافتن هرچه سریع تر جنگ و حل مشکلات از طریق مذاکره میان سران دو کشور است.

وی در پایان به برآورد خود از ادامه این جنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به این که هدف ناتو فرسایشی و طولانی کردن زمان درگیری است تا از این طریق ارتش روسیه تضعیف شود؛ بنابراین با کمک غیر مستقیم و نظامی ناتو به اوکراین، این جنگ فرسایشی می شود.

هانی زاده با بیان این که پیروزی روسیه در این نبرد در گرو پایان دادن به جنگ ظرف مدت کوتاه توأم با دستیابی به اهداف خود است، گفت: هدف روسیه در این جنگ، سرنگون کردن دولت اوکراین و روی کار آمدن دولت همسوی خود است./9454/

حسین زمان زارعی

حسین زمان زارعی
ارسال نظرات