۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۷۰۴۲۵۵
حجت الاسلام جوادی آملی:

هدف حکمت متعالیه، ساختن جامعه نورانی است

هدف حکمت متعالیه، ساختن جامعه نورانی است
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: در اندیشه حکمت متعالیه با صراحت اعلام شده که هدف این حکمت، ساختن جامعه نورانی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد بیان داشت: نظام و جامعه اسلامی باید قدر فعالیت های علمی صورت گرفته را بداند و بر اساس این فعالیت ها کاری کند که نورانیت جامعه اتفاق بیفتد.

وی افزود: امروز جهان در مسیری حرکت می کند که اینگونه مباحث به درستی مورد توجه قرار نمی گیرند اما این تالیفات و تحقیقات زمینه را برای شناخت فلسفه سیاسی فراهم می کند و غایت حرکت سیاسی این است که جامعه از ظلم به عدل و از تاریکی به نور برسد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به وضع کنونی کشور گفت: هرگز فکر نمی کردیم که بعد از چهل سال ایثار و شهادت، شاهد چنین وضعی در نظام سیاسی و اجتماعی باشیم. این هرگز قابل تصور نبود.

وی خاطرنشان کرد: در اندیشه حکمت متعالیه با صراحت اعلام شده که هدف این حکمت، ساختن جامعه نورانی است. بستری که حکمت متعالیه فراهم کرده یک بستر جامع است که هم حکمت نظری را دربر می گیرد هم حکمت عملی.

حجت الاسلام جوادی آملی بیان کرد: صدرالمتالهین در اسفار اربعه در هر سفر هر آنچه در این زمینه نیاز بود را گفته به عنوان مثال در سفر چهارم می بینیم که حکمت عملی هم مطرح می شود اما در هر صورت حکمت نظری اینها را راهبری می کند.

وی ادامه داد: حکمت سیاسی اگر پشتوانه اش رسالت و نبوت نباشد نمی تواند حکمت عملی را حمایت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش شریعت در سیاست گفت: شریعت برای سیاست مثل نبوت برای شریعت است و این امر بیان موقعیت شریعت در حکمت متعالیه است.

وی اظهار داشت: دو محور اساسی وجود دارد که نظام سیاسی باید راجع به آنها بیاندیشد، محور اول اینکه شریعت و اراده تشریعی خداوند خوب شناخته شود و محور دوم مردم هستند که اگر از جامعه توقع داریم تا فوق العاده شود، در کنار رعایت حقوق مردم، آنها را نیز باید با تکالیفشان آشنا کرد و نخبگان جامعه نسبت به آشنا کردن مردم با تکالیفشان نیز وظایف دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اندیشه سیاسی عنوانی بالاتر از حکمت سیاسی متعالیه نداریم، بیان داشت: دین اگر در اسارت باشد، جامعه نیز اسیر است، آسیب حکومت های دینی این است که دین توسط افرادی که لباس دین دارند، مصادره شود و این وظیفه حکمت سیاسی متعالیه است که از دین صیانت کند که مصادره نشود و همانطور که حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود و فهم نادرستی از شریعت به جامعه داده شود، همینطور باید در بابت مردم نیز باید صیانت کند تا مردم را مصادر نکنند.

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به وارونه سازی شریعت گفت: برخی از حکومت های به ظاهر اسلامی مثل امویان، کارشان وارونه سازی شریعت بود.

وی خاطرنشان کرد: آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تاکید بر سخنان علامه طباطبایی گفت: ایشان معتقد بود جامعه باید به قدری با فرهنگ دین آشنا شود که فریب حرف های ضد دینی را نخورد.

حجت الاسلام جوادی آملی اظهار داشت: همانطور که دین مصادره می شود مردم نیز مصادره می شوند هر کسی که یک لباسی پوشیده نباید از دین تعریفی ارائه کند؛ انتخابات و کرسی ها نیز به دست نااهلان مصادره می شوند.

وی با اشاره به مسئله امر به معروف اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به اموری همچون پرهیز از غیبت و تهمت شود بلکه تعالی جامعه باید مد نظر قرار بگیرد بنابراین اگر ما بخواهیم در سطح بین الملل حرف برای گفتن داشته باشیم نباید به لایه های ظاهری دین بسنده کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه نخبگان باید ارزش های جامعه را تعریف کنند گفت: ما نمی توانیم تلاش مشروع برخی نخبگان را نادیده بگیریم ولی دین به شدت نسبت به این مسأله تأکید می کند که افراد صاحب قلم باید ولایت را در دست بگیرند و نگذارند جامعه سطحی و منحرف باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که بین صنعت و دانشگاه فاصله است بین دولت و این اندیشه ها گسست وجود دارد و آزار دهنده است و آسیب هایی وجود دارد؛ مردم حقوقی دارند اما تکالیفی نیز دارند که بر اساس تکالیف رشد می کنند؛ برخی از افراد جامعه ولایتی بر دیگران دارند که این ولایت آگاهی بخشی است و همه خوبی ها و ارزش ها را باید نخبگان جامعه بگویند.

ارسال نظرات