۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۰۴۳۱۶
استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد؛

آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن

آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن
خانم آقایی زاده گفت: آزادی که در غرب به زن می دهند بزرگترین خیانتی است که به جامه زنان می کنند، ناامیدی یکی از مهم ترین دستاوردهای جنبش فمنیسمی است.

خانواده رکن اساسی جامعه انسانی است و شرط پویایی و استواری آن، وجوب روابط صحیح و پایدار میان زن، شوهر و فرزندان است. اسلام به عنوان عالی‌ترین راهنمای حیات بشری، 1400 سال پیش بهترین هدایتگری و نظریه‏پردازی در مورد خانواده را انجام داده، تمامی دستورهای اسلام به نوعی ناظر بر صیانت از خانواده است.

جامعه کنونی ایران به عنوان مهم‏ترین کشور شیعی، سعی در پیاده کردن اصول و راهکارهای اسلام در زمینه‏های مختلف کرده، ولی این امر تحت تأثیر عوامل متعددی، از جمله: ورود فرهنگ غرب به کشور به خصوص آثار جنبش فمینیسم ، بازمانده فرهنگ پدر سالاری سنتی و... است که آموزه‏های اسلامی را در مواردی کم رنگ نموده است.

به همین خاطرخبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبر گزاری رسا، در گفت و گو با سرکار خانم آقای زاده استاد حوزه علمیه بانوان به زمینه پیدایش و تاثیرات فمنیسم پرداخته است.

رسا* واژه فمنیسم را تعریف بفرمایید.

فمنیسم یک واژه فرانسوی به معنی زن و زن گرایی است و در واقع به دنبال برابری زن و مرد در تمام شئونات است، هدف فمنیسم این است که تمام تفاوت های جنسی را در تمام شئونات از بین ببرد و یک برابری مطلق بین زن و مرد ایجاد کند، فمنیسم در طول تاریخ تغییرات خاصی پیدا کرده است، فمنیسم ابتدایی به این صورتی که امروز می بینیم و می شنویم نبوده است بلکه هر دوره تغییراتی در آن پدید آمده است و امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است.

رسا* لطفاً تاریخچه کوتاهی از تطور فمنیسم را بیان کنید.

فمنیسم در دوره اول خود که از سال 1850میلادی شروع و تا 1920 ادامه پیدا کرد در این دوره بانوان به دنبال آزادی سیاسی بودند از جمله گرفتن حق رأی که به آن هم رسیدند، در موج دوم جنبش زنان به دنبال دستیابی به آزادی های اجتماعی، حضور در جامعه و از بین رفتن تفاوت های زن و مرد بود که از سال 1920 تا 1980 ادامه پیدا کرد و در همین دوره ها فمنیسم مارکسیت، سوسیال و رادیکال ایجاد شد و در این دوره بیشتر به دنبال جایگاه زن در جامعه به عنوان انسان بودند و از نگاه آن ها باید تمام تفاوت های جنسیتی را از بین می بردند و به جایگاه مادری و همسری بانوان اعتراض داشتند که همین مسأله مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

نگاه ابزاری به زن؛ دستاورد جنبش فمینیست/آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن

از سال 1980 تا به امروز شاهد موج سوم فمنیسم هستیم که به دنبال تاثیرگذاری در فرهنگ جوامع خود بودند، در موج سوم بانوان به دنبال این مسأله بودند که زن در ساختارهای فرهنگی جامعه خود تاثیرگذار کنند، زن را در جایگاه و منصب هایی نشاندند تا خواسته هایشان محقق شود، در این دوره به دنبال حق برابر و مساوی بدون درنظر گرفتن هویت جنسیتی زنان در مقابل مردان بودند.

رسا* نگاه غرب به زن به چه صورت است، آیا غرب توانسته زن را به جایگاه اصلی خود برساند؟

با توجه به نظام سرمایه داری غرب که موضوع اصلی آنان تولید سرمایه و پول بیشتر است، طبیعتاً باید تمام ابزارهای خود را در این سمت به کار ببرد تا به این اهداف برسد، یکی از مهم ترین ابزارهایی که غرب متاسفانه برای رسیدن به اهدافش استفاده کرده زنان می باشند که بانوان را با دید یک کالا می نگرد و جایگاه اصلی آنان را فراموش کرده و برای رسیدن به سرمایه زن را به پایین ترین جایگاه خود رسانده است چرا که در بسیاری از تبلیغات و فروش بیشتر و ایجاد سرمایه های کلان تر از زن و جذابیت های جنسی زن استفاده برده است و این موضوع یکی از مهم ترین مسائل در تحقیر بانوان است و مورد آزار جنسی قرار می گیرند.

این ناامنی و خشونت آقایان که در جامعه غرب برای زن به وجود آمده، موجب بالارفتن آمار خودکشی بانوان در جوامع غربی شده است و درصد بسیاری از زنان در جامعه غربی آرامش و امنیت را نداشته باشند.

غرب با توجه به هدفی که گفته شد، مصرف گرایی را بیشتر مورد تبلیغ قرار دادند و زن را به این سمت سوق دادند که هرچه مصرف بیشتر آرامش بیشتر و البته جامعه را به سمت حرکت دادند که زن ابزاری برای تبلیغات است، متاسفانه در جامعه غرب جایگاه و منزلت زن کامل از بین رفته است و با مطرح کردن برابری زن و مرد و سوء استفاده کردن از این واژه بسیاری از ویژگی های زن را از بین بردند و همین امر باعث از بین رفتن آرامش روحی و روانی زن شده است، متاسفانه در غرب زن یک سری از هویت های خود از دست داده است.

نگاه ابزاری به زن؛ دستاورد جنبش فمینیست/آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن

رسا* نمونه ای در این زمینه دارید؟

بله، مثلا زن در فرانسه پس از ازدواجش نمی تواند فامیلی خودش را داشته باشد و به ناچار باید فامیلی همسرش را داشته باشد، حتی در خصوص اموال خودش هیچ اختیاری ندارد و بعد از ازدواجش به تسلط مرد در می آید و حتی بعد از جدا شدنش نیمی از آن سرمایه را به تصرف مرد در بیاید در حالی که در اسلام برخلاف این موضوع است و حتی آنچه را که زن به عنوان سرمایه دارد در اختیار او می ماند و مرد باید نفقه ومهریه را نیز بپردازد.

با عنوان برابری بزرگترین ضربه را به جامعه زنان زده اند ولی با تعریف های متعدد و جذاب زنان را از جایگاه و هویت خود پایین آورده اند، چون نگاه غرب سرمایه داری و به دنبال پول بیشتر است، برای اینکه بتوانند زن را از آن پایبندی و وابستگی خانواده خارج کنند، بحث برابری را پیش کشیدند.

زن در جامعه غربی یک جایگاه ویژه ای ندارد، گرچه به ظاهر فضای آزادانه برای زنان و حقوق برابر در مقابل مردان فراهم می کنند اما اگر به بطن جریان نگاه کنیم در واقع با از بین بردن جایگاه اصلی زن و مادر بودن، زن را دچار اختلالاتی می کنند که پس از مدتی احساس پوچی محض می کند و در نهایت دست به خودکشی می زند.

آزادی که در غرب به زن می دهند بزرگترین خیانتی است که به جامه زنان می کنند چرا که ساختار فیزیکی، جسمی، روحی و روانی یک زن دیده نشده است و متاسفانه با افکاری که با توجه به نظام سرمایه داری به زن می شود، زن را به پایین ترین جایگاه و منزلت خود می رسانند و آن آرامش واقعی را از زن، خانواده و جامعه گرفته می شود.

در جامعه غرب بانوانی داشتیم که در عرصه های مختلف فعالیت داشتند و به مقاماتی هم رسیدند اما این دلیلی برآرامش کلی در بین اکثریت بانوان در جامعه غرب نیست و در واقع تعداد محدودی آن هم از دیدگاه خود رسیده اند اما واقعیت چنین است که اکثریت بانوان را به پایین ترین سطح از جایگاه خود رساندند، زن در جامعه غربی ناامیدی دارد که یکی از مهم ترین نتایج بحث برابری به شیوه غربی است.

نگاه ابزاری به زن؛ دستاورد جنبش فمینیست/آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن

رسا* نگاه اسلام به زن چیست؟

بعد از ظهور اسلام جایگاه اصلی به بانوان داده شد و خداوند درباره ارزش هی الهی و انسانی بین زن و مرد هیچ تفاوتی را قائل نشده است و آیاتی در قرآن کریم سندی بر این مدعا است که بین ارز های الهی و انسانی زن و مرد هیچ تفاوتی وجود نداردف برای مثال آیه 35 سوره اعراف که نشان از این است که خداوند در ارزش ها هیچ تفاوتی بین جنس مذکر و مونث قائل نشده است، اما با توجه به وظایف ویژه ای که خداوند برای هر انسانی قرار داده است، ساختار فیزیکی، جسمی، روحی و روانی آن را متفاوت خلق کرده است، زن و مرد نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر کدام با توجه به ساختار جسمی، روحی و روانی وظایفی بر دوششان گذاشته شده است و این لطف واقعی خداوند به زن است که به گونه ای آفریده شده است تا براساس نوع خلقتش بهترین گام را در مسیر خود بردارد.

اسلام با فعالیت های زن مخالف نیست، بلکه به دنبال آرامش واقعی در بین جنس مذکر و مونث است و برهمین اساس وظایفی را به آنان اختصاص داده است، یکی از مهم ترین وظایفی که خداوند به بانوان محول کرده بحث همسرداری و مادری است که اگر هر خانه ای این امنیت روحی و روانی را داشته باشد، ما جامعه سالمی را خواهیم داشت که مهم ترین نقش برا رسیدن به یک خانواده سالم و آرام نقش بانوان است.

اسلام با حضور زن در جامعه مخالف نیست چرا که حضور بانوان بزرگ ما در جامعه اسلامی نشان دهنده موافقت و تاثیرگذاری بانوان در برخی از مواقع است، حضور حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما در برخی از میادین دلیل بر موافقت اسلام با حضور زن در جامعه است و برخی از مکان ها وجود بانوان لازم و ضروری است اما نباید فراموش کنیم که زن تمام خلقت خود را به فراموشی بسپارد و بخواهد حضور برابر و مساوی با آقایان در جامعه داشته باشد، چرا که این نوع حضور به شدت به ضرر بانوان تمام خواهد شد.

یک بانو اگر در کنار وظایف مادری و همسرانه موفق خود بتواند در جامعه حضور فعال داشته باشد نه تنها مانعی ندارد بلکه آن حضور لازم و ضروری است و باید حضور واقعی در جامعه داشته باشد اما اگر این حضور به از بین رفتن آرامش و امنیت او در خانه شود، خداوند با این امر مخالف کرده است.

هیچ دین و مکتبی به اندازه اسلام جایگاه واقعی و ویژه را به زن نداده است، براساس تبیین سیره اهل بیت و زنان بزرگ در جامعه اسلامی جایگاه ویژه بانوان قابل حس است.

نگاه ابزاری به زن؛ دستاورد جنبش فمینیست/آزادی جنسی بزرگترین خیانت غرب به زن

رسا* انقلاب اسلامی تا چه میزان توانسته است به حقو ق زنان بپردازد؟

انقلاب اسلامی در خصوص حقوق زنان بسیار تلاش کرده است، پس از انقلاب حقوقی که به زنان داده شد چه از منظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار قابل حس و مشاهده است و نیازی به ارائه دلیل و مدرک ندارد، بعد از انقلاب به طور چشمگیری جایگاه واقعی زنان به آن برگردانده شده است، گرچه حضرت آقا اعلام خرسندی کامل را در این زمینه نداشتند و به دنبال ارتقاء بانوان در جامعه اسلامی هستند.

بیان آمار و ارقام در رابطه تحصیل و اشتغال بانوان امری تکراری است و با یک سرچ کوتاه مخاطبین به آن دست پیدا خواهند کرد.

رسا* آیا ما توانسته ایم الگویی اسلامی ایرانی را برای جهان معرفی کنیم؟

بله، افرادی مثل مجتهده امین را داشتیم که هم در حوزه خانوادگی بسیار موفق بودند و هم در فعالیت های سیاسی و اجتماعی نقش موثری را ایفا کرده اند، گرچه در شناساندن بانوان موفق براساس معیارهای اسلامی کوتاهی کرده ایم اما مثلا می توانیم بانوانی همانند مجتهده امین را به جامعه و جهان اسلام معرفی کنیم.

زن در غرب ابزاری برای تبلیغات است.


رسا*
چه کارهایی برای ارتقاء سطح زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید انجام شود؟

جمهوری اسلامی برای ارتقاء جایگاه زنان تلاش و فضاهای بسیار خوبی را برای آن ایجاد کرده است، اما با توجه به قید اسلامی بودن جامعه باید این مسیر کمی حرکت خودش را تغییر دهد چرا که به نظر می رسد با توجه به وظایف متعددی که در جمهوری اسلامی به بانوان داده شده است یک مقدار وظایف اصلی زنان نادیده گرفته شده است، باید با توجه به مبانی که اسلام برای بانوان در نظر گرفته است، تصمیماتی برای حضور اجتماعی و ارتقاء علمی بانوان در نظر گرفته شود که به شدت می تواند نقش بسیار زیادی را در امنیت روحی و روانی جامعه کوچک یعنی خانواده را فراهم کند که امنیت این جامعه کوچک امنیت جامعه بزرگ را ایجاد می کند.

متاسفانه گاهی اوقات جایگاه اصلی زن یعنی مادری و همسری فراموش شده است، برخی اوقات بیرون بودن زن از فضای خانواده و طولانی بودن حضور زن در جامعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باعث آسیب هایی به خانواده شده است که خطراتی را برای جامعه اسلامی در پی دارد؛ برخی از تصمیمات در جمهوری اسلامی متاسفانه برگرفته از نظام غرب است که یک خطر بسیار بزرگ برای جامعه زنان به ارمغان می آورد.


رسا*
آینده حضور زنان در عرصه اجتماعی همزمان با حفظ شئون اسلامی و اخلاقی چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر طبق این عنوان گفته شود که زنان در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند و در کنارش شئونات اسلامی حفظ شود، قطعاً جامعه بسیار خوبی خواهیم داشت اما امروزه به تاثیر از جامعه غربی این حفظ شئونات کمرنگ شده است، اگر بتوانیم اخلاق و شئوناتی که اسلام به همان حد و حدودی که مطرح کرده است را برسانیم، ان شاءالله جامعه بسیار خوب و زنان موفقی خواهیم داشت.

رسا* باتشکر از سرکار خانم آقایی زاده.

ارسال نظرات