۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۰۴۸۶۲
دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی اعلام کرد؛

تدارک ۱۷۵ برنامه برای میزبانی از زائران نوروزی حضرت رضا

تدارک ۱۷۵ برنامه برای میزبانی از زائران نوروزی حضرت رضا
خادمان زائران حضرت رضا (ع) در بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف آستان قدس رضوی، ۱۷۵ برنامه برای میزبانی از این زائران در نوروز ۱۴۰۱ تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، عبدالحمید طالبی در نشست خبری اعلام برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی اظهار کرد: رویکرد اصلی برنامه‌های آستان قدس رضوی، فرهنگی است و تلاش خواهیم کرد در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت فرهنگی آستان قدس رضوی، این اثرگذاری را در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم، بر همین اساس تهیه پیوست‌های علمی و فرهنگی برای همه برنامه‌ها، از وظایف ماست و این مهم در تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی باید ساری و جاری شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: سال 1401 به دلیل تقارن با اعیاد شعبانیه بویژه عید بزرگ نیمه شعبان و حضور حداکثری زائران در بارگاه منور رضوی پس از دو سال محرومیت از زیارت، سال ویژه‌ای است و حرم مطهر رضوی میزبان جمع کثیری از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) خواهد بود، به همین دلیل خادمان زائران حضرت در مجموعه آستان قدس رضوی، برنامه‌های علمی و فرهنگی متنوعی را مناسب این ایام تدارک دیده‌اند.

برگزاری دوره‌های «ادب حضور» برای ترویج و تثبیت فرهنگ میزبانی
طالبی در ادامه برنامه‌های ویژه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این ایام را تشریح و اظهار کرد: خدمت به زائران،  تنها در حرم مطهر رضوی محدود نمی‌شود بلکه هر کسی در هر پست و سمتی می‌تواند با شعار «همه خادم الرضاییم» خدمت‌گذار زائران علی بن موسی الرضا (ع) باشد، در همین راستا دوره‌هایی با عنوان «ادب حضور» با موضوعاتی همچون اهمیت رعایت انصاف و رعایت حال زائران، برای اصناف، هتلداران، تاکسیرانان، کارکنان راه‌آهن، فرودگاه و دیگر خدمتگزارانی که با میهمان شهر مشهد در این ایام مواجهه دارند برگزار شد تا به نحو شایسته‌ای از زائران علی بن موسی الرضا(ع) میزبانی به عمل آید. 

وی هدف از برگزاری دوره‌های ادب حضور را  ترویج و تثبیت فرهنگ میزبانی ذکر کرد و ادامه داد: ما باید فرهنگ مهمان‌نوازی که ایرانیان به آن شهره هستند را در شهر امام رضا(ع) به منصه ظهور برسانیم که مقدمات تحقق این امر در دوره‌های آموزشی ادب حضور ارائه شده است.

ایستگاه بهار زندگی، بزرگ‌ترین رویداد نوروزی آستان قدس رضوی
دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی به برنامه‌های فرهنگی این ایام هم اشاره و تصریح کرد: ایستگاه بهار زندگی بزرگ‌ترین رویداد نوروزی آستان قدس رضوی برای ایام نوروز است و فرصت مغتنمی برای خلق زندگی به سبک رضوی خواهد بود.

طالبی ادامه داد: این رویداد در قالب 30 غرفه نمایشگاهی، از 25 اسفندماه تا 12 فروردین‌ماه سال 1404 در پیاده راه آیت‌الله واعظ طبسی حرم مطهر رضوی راه‌اندازی می‌شود. 

گذر فرهنگ و ادب در باب‌الجواد(ع)
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: چند رویداد دیگر ازجمله «گذر فرهنگ و ادب» با محوریت عرضه محصولات فرهنگی در ضلع باب (ع) حرم مطهر رضوی با حضور انتشارات بزرگ کشور و عرضه 16 هزار عنوان کتاب و همچنین برپایی نمایشگاه کتاب در 8 نقطه از حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده سازمان ویژه ایام نوروز است. 

میزبانی بنیاد فرهنگی رضوی از 400 دانش آموز محروم
وی همچنین گفت: بنیاد فرهنگی رضوی نیز در ایام نوروز، میزبان 400 دانش‌آموز زیارت اولی مناطق محروم کشور از 5 استان است و به همین منظور خوابگاه‌های مدارس امام رضا(ع) به مدت 5 روز در اختیار این گروه از دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و علاوه بر اسکان و پذیرایی، برنامه‌های زیارتی و امام‌شناسی، کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی و اهداء بسته‌های متبرک سوغات زائر به نوجوانان حاضر در طرح ارائه می‌شود.

طالبی همچنین برگزاری جشن تکلیف ویژه دانش‌آموزان غیر مشهدی در حرم مطهر رضوی و حضور در رویداد نوروزی «ایستگاه بهار زندگی» را از دیگر برنامه‌های بنیاد فرهنگی رضوی دانست.

برنامه‌های ویژه قرآنی برای گروه‌های مختلف سنی
همچنین برپایی 30 محفل انس با قرآن، برگزاری جُنگ قرآنی ویژه کودک و نوجوان، اجرای برنامه رزق قرآنی، ویژه‌برنامه انس با قرآن در لحظات آغازین سال جدید با محوریت سوره یس، برگزاری مسابقه تفسیر و ترجمه جزء یک با اهدای جوایز، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، مسابقات و بازی‌های قرآنی به صورت شهربازی و پویش ختم تلاوت کل قرآن به صورت مجازی از جمله برنامه‌های قرآنی این ایام است که طالبی به آن اشاره کرد. 

به گفته طالبی ایستگاه جامع بهار زندگی و ایستگاه‌های فرهنگی سیار در بقاع متبرکه، از 25 اسفند تا 12 فروردین به همت موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه برپا خواهد شد.

ویژه برنامه‌های موسسه آفرینش‌های هنری؛ تئاتر خیابانی، شب شعر و ...
وی در ادامه گفت: اجرای 10 نمایش خیابانی، برگزاری شب شعر نیمه شعبان، طراحی 10 طرح متفاوت محیطی با موضوع ادب حضور به صورت رول آپ و بیلبورد با موضوع ادب حضور در مبادی ورودی شهر و حریم حرم مطهر رضوی و تهیه یک بسته صوتی و تصویری و محیطی شامل بیش از 200 فایل شامل نماهنگ، پادکست، فیلم کوتاه، پویانمایی، نمایشنامه، میزبانی کریمانه، سبک زندگی و.... از فعالیت‌های نوروزی موسسه آفرینش‌های هنری است.‌

تدارک ویژه سازمان کتابخانه‌ها؛ راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در حرم مطهر
وی در ادامه گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز برنامه‌های متنوعی را در این ایام ویژه زائران و مجاوران تدارک دیده‌ است که از جمله آن می‌توان به رونمایی از بسترهای جدید کتابخانه دیجیتال و راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در حرم مطهر، برپایی نمایشگاه‌های مختلف با موضوعات قرآنی، روزنامه‌ها، کتاب و...روایتگری آثار موزه‌ها توسط خادمیاران نوجوان و برگزاری نمایش‌های کوتاه مرتبط با آثار موزه‌ای و پخش 15 قسمت از میراث سناباد با موضوع معرفی مدیریت اسناد و مطبوعات و... اشاره کرد.

برنامه‌هایی برای 500 مرکز خارج کشور
طالبی همچنین طراحی و ارسال بسته فرهنگی و کارت پستال‌های متناسب با نوروز، نیمه شعبان و موضوع زیارت به 500 مرکز خارج از کشور، برگزاری مسابقه بین‌المللی، پخش مستقیم برنامه‌های نوروزی حرم مطهر رضوی برای ایرانیان خارج از کشور، را جمله برنامه‌هایی اعلام کرد که توسط معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اجرایی خواهد شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات