۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۰۴۹۸۲
مدیر امور نخبگان و استعداد‌های برتر حوزه خبر داد؛

شناسایی یکهزار و ۳۰۰ استعداد برتر در حوزه علمیه

شناسایی یکهزار و ۳۰۰ استعداد برتر در حوزه علمیه
اصفهان - حجت الاسلام بهاری گفت: از سال ۹۳ تا کنون حدود یکهزارو سیصد نفر از استعدادهای برترحوزه‌های علمیه سراسر کشور در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی شناسایی شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام حسن بهاری قراملکی در دیدار با آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه امروز رویکرد حوزه علمیه به سمت و سوی نخبگان است، گفت: آیت الله اعرافی برنامه‌های حمایتی هدفمندی را برای نخبگان حوزوی در دستور کار دارد.

وی با اشاره به تأسیس بنیاد ملی نخبگان کشور، ابراز کرد: با وجود بنیاد ملی نخبگان هنوز خلأ رسیدگی به نخبگان وجود دارد و از ظرفیت نخبگان کشور استفاده نشده است.

به گفته وی براساس آمار منتشر شده در سالنامه بنیاد نخبگان کشور و آمار مهاجرت نخبگان، بیانگر این است که جایگاه نخبگان کشور نادیده گرفته شده و از این ظرفیت استفاده نشده است.

حجت الاسلام بهاری قراملکی عدم رسیدگی به امور نخبگان حوزه را از مهمترین دلایل مهاجرت نخبگان حوزه علمیه به دانشگاه و دیگر مراکز علمی دانست و تأکید کرد: متاسفانه مهاجرت از حوزه به دانشگاه و مراکز دیگر علمی روند صعودی دارد.

مدیر امور نخبگان و استعداد‌های برتر مرکز مدیریت حوزه علمیه تأکید کرد: اگر ما امروز مسأله نخبگان را حل نکنیم، فردا نخبگان برای ما تبدیل به مسأله خواهند شد.

به گفته وی هرچند در شعار تأکید بر حمایت از نخبگان است، اما در عمل آنگونه که درشان و جایگاه نخبگان حوزه است به آن‌ها توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به گذشت حدود یک دهه از فعالیت مرکز امور نخبگان حوزه علمیه، اظهار داشت: از سال ۹۳ تا کنون حدود یکهزار و سیصد نفر از استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی شناسایی شده اند.

به گفته وی عرصه‌های اخلاق و تربیت و مدیریت دو عرصه‌ای است که در اساسنامه مرکز امور نخبگان حوزه علمیه وجود دارد، اما این مرکز هنوز به این دو عرصه وارد نشده است.

حجت الاسلام بهاری قراملکی استعداد‌های حوزوی را شامل استعداد‌های برتر، برگزیده، نخبه و مفاخر دانست و گفت: نخبگان افرادی هستند که به مرحله تفقه رسیدند و استنباط فکری شان به فعلیت رسیده است.

وی یادآور شد: فعالیت دفتر نخبگان حوزه از سال ۹۸ در مرکز امور نخبگان حوزه و بعنوان دبیرخانه نخبگان حوزوی آغاز به کار کرد و همه مراکز مدیریتی حوزه‌های علمیه در سطح کشور را پوشش می‌دهد.

مدیر امور نخبگان واستعداد‌های برتر مرکز مدیریت حوزه در ادامه از اجرای طرح شهید فیاضی پور از سوی دفتر بنیاد ملی نخبگان حوزه علمیه خبرداد و افزود: در این طرح استعداد‌های نیروی انسانی کارآمد درسطح کلان نظام و در حوزه علمیه شناسایی و برای رسیدن به چشم انداز تعریف شده حمایت می‌شوند.

وی افزود: با اجرای این طرح که مورد تأیید و حمایت بزرگان حوزه قرار دارد ضمن حمایت مالی از نخبگان حوزوی، برای آن‌ها دوره‌های توانمند سازی، مهارت افزایی و دانش افزایی در طول سال برگزار می‌شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات