۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۷۰۶۱۹۹

نقطه آشکارساز شکست سعودی‌ ها در یمن

نقطه آشکارساز شکست سعودی‌ ها در یمن
معادلات راهبردی در منطقه غرب آسیا وارد فاز تازه‌ای شده‌ است. قبلا بارها اعلام کرده‌ بودیم تاریخ منطقه با زلزله‌ای از مارب آغاز مى‌شود.

به گزارش خبرگزار رسا به نقل از جام جم آنلاین،  اکنون نیز بر سر همین موضوع اصرار داریم. با توجه به شرایط میدانی نبرد و آتش‌بس موقت دوماهه میان نیروهای متجاوز سعودی ـ اماراتی و یمنی‌ها، اکنون می‌توان صراحتا اعلام کرد نه تنها اهداف راهبردی و استراتژیک، بلکه اهداف تاکتیکی و کوتاه‌مدت واشنگتن و ریاض در یمن نیز تحقق پیدا نکرده‌است.

انصارا... پس از سال‌ها مواجهه موثر، حساب‌شده و فراتر از آن عملیات در عمق راهبردی عربستان و امارات توانسته‌است موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد.

بهتر است به سخنان دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا اشاره کنیم که تسلط قریب‌الوقوع انصارا... بر مکان‌ها و نقاط حساس و راهبردی در یمن و بازپس‌گیری آنها از متجاوزان را بدترین سناریوی ممکن برای آمریکا و عربستان‌سعودی می‌دانست.

این سناریو می‌تواند برای عربستان، امارات وحامیان آنها بدتر شود!

آثار و تبعات راهبردی وقایع یمن، صرفا محدود به این کشور نخواهدماند.

اکنون بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران غربی تلاش می‌کنند به صورت عامدانه، منکر تاثیرگذاری شگرف و مستقیم تحولات جاری در یمن بر کل معادلات منطقه شوند.

اساسا قرار بود بن‌سلمان و دیگر مقامات سعودی پس از تصرف یمن، صنعا و عدن را به کانون تحولی جدید (به سود منافع غرب و سعودی‌ها) در منطقه تبدیل کنند بنابراین، اکنون نیز شکست در یمن نقطه آشکارساز تحولاتی مهم در منطقه محسوب می‌شود.

مقامات سعودی و آمریکایی، هنوز در برابر پذیرش گزاره‌ای قطعی به نام شکست در یمن مقاومت می‌کنند اما این حقیقتی محض و مسلم است که آنها ناچار به پذیرش آن خواهندبود.

عربستان سعودی تمرکز خاصی بر موقعیت ژئو پلیتیکی یمن و خصوصیات ذاتی و اقتصادی آن ( از جمله وجود منابع سرشار انرژی) در این کشور داشته‌است.

ریاض همواره به لحاظ راهبردی یمن را حیاط خلوت خود می‌دانست اما اکنون این کشور به پاشنه آشیل و کانون شکست آن در منطقه و جهان تبدیل شده‌است. بدون شک از دل یمن پیروز به زودی مولفه‌های پایدار و تازه‌ای در منطقه متولد خواهدشد که فرسنگ‌ها با آنچه ریاض، ابوظبی و واشنگتن در خصوص این کشور تصور می‌کردند متفاوت خواهد بود.

نباید فراموش کرد یمن در نقطه تلاقی آبراه‌های جهانی قرار داشته و نقش مهمی را در ایجاد امنیت تجاری در آب‌های بین‌المللی ایفا می‌کند.

پیروزی یمنی‌ها پس از هشت سال نبرد، عربستان را نه تنها در حوزه راهبردی و منطقه‌ای، بلکه درحوزه اقتصادی و معادلات انرژی نیز منزوی خواهدساخت.

آثار و تبعات هشت سال مقاومت یمنی‌ها به اندازه‌ای وسیع و گسترده است که هنوز تصور آن در ذهن متجاوزان به این کشور نمی‌گنجد.

آنچه مسجل است این‌که یمن پس از سال‌ها مقاومت، خود را برای مواجهه با آینده‌ای امیدوارکننده و روشن آماده خواهدکرد.

ناصر قندیل - سردبیر نشریه لبنانی البناء / روزنامه جام جم

ارسال نظرات