۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۰۶۴۱۵
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

مسؤولان در مذاکرات کوتاه نیایند/ تلاش دشمن برای ایجاد بی تفاوتی جامعه نسبت به فرهنگ دینی

مسؤولان در مذاکرات کوتاه نیایند/ تلاش دشمن برای ایجاد بی تفاوتی جامعه نسبت به فرهنگ دینی
امام جمعه شهر مقدس قم گفت: مسؤولان در مذاکرات نباید از چهار امر اخذ تضمین، راستی آزمایی، بسته شدن پرونده NPT و رفع تحریم‌های سپاه پاسداران کوتاه بیایند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه که در مصلی قدس قم برگزار شد با بیان سخن حضرت علی (ع) در رابطه با اهمیت تقوا گفت: تقوا در زندگی دنیایی انسان به منزله یک حصار و سپر می‌ماند؛ اما همین تقوا در آخرت راهی به سوی بهشت است.

وی ادامه داد: تقوا در دنیا انسان را نگهداری و حفاظت می‌کند و در آخرت هم انسان با خیال راحت و آسوده روانه بهشت برین الهی می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به جریان شهادت شیخ فضل الله نوری اظهار داشت: شیخ فضل الله نوری فرزند ناخلفی داشت که وقتی شیخ فضل الله نوری بر بالای دار بود فرزند او کف می‌زد و می‌رقصید؛ اما زمانی که شیخ فضل الله نوری نگاه تندی به او کرد این فرزند منقلب شد که گویا آن آدم قبلی نیست.

وی افزود: فرزند شیخ فضل الله نوری منقلب و دچار حیرت و سرگردانی شد، در تاریخ دارد که فرزند او حتی نزد کسی به نام سید یعقوب رفت تا نجات پیدا کند؛ اما آن فرد به فرزند شیخ فضل الله نوری اعتنا نکرد و تا آخر عمر دچار پشیمانی سخت و در یک کلمه دچار عذاب وجدان بود؛ البته پیامد گناه در زندگی انسان عذاب وجدان است.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به حدیث «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ» ابراز داشت: ماه رمضان ماه پرفضیلتی است برای همه شما کارت دعوتی فرستاده شده؛ اگر یک عزیز و بزرگی برایتان کارت دعوتی بفرستد شما چه می‌کنید؟ قطعاً تا جایی که مقدور است و مانعی سر راه شما نیست خودتان را به آن جا می‌رسانید، مگر اینکه عذری داشته باشید.

وی ادامه داد: کسانی که عذر و مانعی برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان ندارند، دعوت شده‌اند؛ البته دعوت متوجه همه هست، منتهی کسانی که عذر دارند حساب دیگری دارند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه بر سر سفره مهمانی خدا حضور پیدا کنید، نسبت به فضای دینی شهر هشدار داد: فضای خیابان‌ها، بازار و به خصوص شهر ما باید در تراز یک شهر اسلامی باشد، اگر کسی هم به هر دلیل روزه نمی‌گیرد چرا به روزه خواری تظاهر می‌کند و به جنگ خدا و واجب الهی می‌آید و دهن کجی می‌کند؟

وی در ادامه از مسؤولان کشوری و استانی خواست: مسؤولان مربوطه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از عادی سازی روزه خواری در شهر مقدس قم و هر شهر و استان دیگر بیاندیشند.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان اهمیت حفظ حریم ماه مبارک رمضان توضیح داد: ما علاوه بر اینکه انقلاب کرده‌ایم، مسلمان و پیرو مکتب اهل بیت هستیم و وجوب روزه گرفتن به عصر پیامبر باز می‌گردد، اگر کسانی با مسؤولی در جایی مشکل دارد، چرا با خدا با ارتکاب منکرات لجاجت می‌کند؟

وی با بیان اینکه نباید مسائل را بهم آمیخته کنیم ادامه داد: با خدا یک حساب دیگری است و با فلان مسؤول، فلان فرد، فلان جمعیت و مجموعه بحث دیگری است، جامعه ما یک جامعه اسلامی و مردم متدین هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه روزه خواری باید در جامعه اسلامی زشت شمرده شود بیان داشت: ویژگی پیامبر اکرم این بود که «یُحَسِّنُ الْحَسَنَ وَ یُقَوِّیهِ وَ یُقَبِّحُ الْقَبِیحَ وَ یُوهِنُهُ» یعنی پیامبر کار‌های خوب را تشویق و تقویت می‌کرد و کار‌های بد را در جامعه تقبیح می‌کرد.

وی افزود: لازم بود اشاره کنم که فضای ماه رمضان و غیر ماه رمضان باید یک فضای دینی تمام عیار باشد که آمر به معروف و ناهی از منکر در جامعه اسلامی احساس پشتیبانی کند؛ نه احساس غربت و تنهایی.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دشمن تلاش می‌کند علاوه بر تحریم‌های اقتصادی، از نظر فرهنگ دینی در جامعه بی‌تفاوتی ایجاد کند، گفت: روایات بسیار صریحی وجود دارد که زمانی خواهد رسید تا منکر به معروف و معروف به منکر تبدیل شود.

وی با اشاره به سالگرد رحلت حضرت خدیجه در دهم ماه مبارک رمضان ادامه داد: سخن گفتن درباره این بانوی بزرگ بسیار دشوار می‌نماید.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به کنگره بین المللی «ام المؤمنین خدیجه کبری (س) بانوی اول اسلام» به تجلیل از فعالیت‌های آن پرداخت و ابراز داشت: من از عزیزانی که دست اندرکار این کنگره بودند و کتاب‌هایی تألیف کردند تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: اولین ویژگی حضرت خدیجه کبری این است که پیامبر احترام فراوانی به این بانو می‌گذاشت و در غم مصیبت از دست دادن او سخت سوگوار شد تا جایی که آن سال را عام الحزن نامید؛ چرا که ابوطالب و حضرت خدیجه را در آن سال از دست داد.

امام جمعه شهر مقدس قم دیگر ویژگی حضرت خدیجه را بهره‌مندی ایشان از عقل و درایت دانست و توضیح داد: در روایتی از حضرت خدیجه تعبیر شده است که «و اکملهن عقلا و اتمهن رأیا» بود؛ یعنی از نظر عقل، درایت و تدبیر و از نظر رأی کامل‌ترین زنان بود و رأی تام و تمام داشت.

وی ادامه داد: یک بانو مدیریت یک کاروان سنگین تجاری با چند کشور مصر، شام، حبشه و یمن را عهده داشت و در جایگاه خودش بسیار حائز اهمیت بود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حضرت خدیجه قبل از ایمان به پیامبر اکرم، موحد بود، گفت: حضرت خدیجه اولین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد.

وی ادامه داد: شجاعت آن حضرت، ویژگی دیگر ایشان است؛ شجاعت تنها این نیست که انسان شمشیر به دست بگیرد و بگویند این فرد شجاع است، این جمله یک جمله کلیدی متناسب با انقلاب نیز است، گاهی شجاعت این است که جایی که همه می‌گویند نه، جرئت کند و بگوید آری!

امام جمعه شهر مقدس قم ایثار را از ویژگی دیگر حضرت خدیجه دانست و در توضیح تفاوت ایثار و انفاق ابراز داشت: ایثار یعنی من نخورم و دیگران بخورند که در زندگی اهل بیت فراوان وجود دارد؛ اما معنای انفاق این است که هم خودم بخورم و هم دیگران و مرتبه ایثار از انفاق بالاتر است.

وی ادامه داد: ۱۹ فروردین مصادف با شهادت آیت الله سیدمحمد باقر صدر و خواهر فاضله‌اش به دست رژیم بعث است.

آیت الله حسینی بوشهری در بیان شخصیت شهید صدر توضیح داد: وی شخصیتی عالم، فقیه، مجاهد، مجتهد، مرجع و دارای آثار فاخری بود که نه تنها در بین شیعه و اهل سنت که در میان سایر ادیان حرفی برای گفتن دارد که می‌تواند از موضع اسلام در مباحث فلسفی و اقتصادی دفاع جانانه کند.

وی افزود: جرم ایشان عدم همکاری با رژیم بعث و دلدادگی به امام بود، ایشان می‌گفت ذوب شوید در امام همانطور که او در رابطه با اسلام ذوب شد، این سخن از چنین شخصیت بزرگی که می‌توانست در نجف بماند و کاری به مسائل انقلاب نداشته باشد بیان شده است؛ اما ایشان پای اعتقاد و باورش ایستاد و سرانجام خود و خواهرش به شهادت رسیدند.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به برگزاری مراسمی برای شهیدان اصلانی و دارایی به بیان سیره روحانیت پرداخت و گفت: روحانیت قبل از انقلاب در زندان و شکنجه‌گاه‌ها به شهادت می‌رسید؛ بعد از انقلاب شهادت شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهدای محراب از شهدای روحانیت بودند.

وی افزود: روزی فضای جامعه را آن چنان سنگین کرده بودند که مردم درباره شهید بهشتی، حرف‌های نادرستی بیان می‌کردند؛ ولی آن روزی که شهید بهشتی را از دست دادند، مردم متوجه شدند امروز گویا همان صحنه تکرار می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان که دشمن در مرحله اول به ترور شخصیت و سپس ترور شخص روحانیت دست می‌زند، اظهار داشت: دشمن تمام مشکلات را به گردن روحانیت می‌گذارد؛ مگر شهید اصلانی و دو عزیز دیگر ما چه کسانی بودند؟

وی ادامه داد: طلبه‌های جهادی ما در زمانی که زلزله، سیل، بیماری، کرونا و بحران‌های دیگر پیش می‌آید، حاضر هستند؛ ولی دشمن آرام آرام حتی برای خودی‌ها چنان جلوه می‌دهند که روحانیت نه‌تنها کاری نکرده، بلکه تمام کم کاری‌ها متوجه روحانیت است و در چنین فضایی هر کسی که عمامه به سر باشد را به عنوان مشکل می‌بینند و وقتی فضا آماده شد، آن شخص را هم ترور فیزیکی می‌کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمان جهاد تبیین بیان داشت: جهاد تبیین تنها متوجه یک نفر نیست، بلکه متوجه انتظامی، دانشگاهی، بازاری و ... هم می‌گردد، تلاش دشمن این است که زشت را زیبا و زیبا را زشت جلوه دهد؛ دشمن می‌کوشد داشته‌های انقلاب را کوچک و ضعف‌های انقلاب را بزرگ نشان دهد.

وی افزود: معنای جهاد تبیین این است که به جامعه آگاهی ببخشیم تا بدانند دشمن سخن حق نمی‌گوید، کسی به امام گفت درباره آینده انقلاب نگران هستیم که امام فرمودند این انقلاب می‌ماند، دشمن فقط برای ما کمی دردسر درست می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری مسأله دیگر پیش رو را مسأله فناوری هسته‌ای دانست و خاطرنشان کرد: رهبر فتوایی دادند که در مجامع جهانی نیز مطرح شد و اینکه ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ اما چطور است که آمریکای جنایتکار، فرانسه که به پیروی کورکورانه از سیاست‌های آمریکا می‌پردازد و دیگر کشور‌هایی که فناوری هسته‌ای دارند مجاز به تولید و استفاده از این انرژی هستند، ولی نوبت به ما که می‌رسد می‌گویند لازم نیست!

وی ادامه داد: این ماجرا آدم را به یاد دوران قاجار و زمانی که نفت کشف شده بود می‌اندازد که انگلیسی‌ها به آدم‌های نادان تلقین می‌کردند تا بگویند نفت ماده بد بوی افن است، در حالی که امروز معادلات جهانی با نفت تنظیم می‌گردد.

امام جمعه شهر مقدس قم مسأله هسته‌ای را یکی از ضرورت‌های جامعه دانست و عنوان کرد: انرژی هسته‌ای و دارو‌هایی که از طریق هسته‌ای تولید می‌شود و یا استفاده از انرژی هسته‌ای در کشاورزی و یا تبدیل آب شور دریا به آب شیرین حاصل تلاش‌های جوانان ماست که متأسفانه عده‌ای در داخل کشور یا نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند گوش بدهند و مرتب به فرمان بیگانگان هستند.

وی افزود: روزی انرژی‌های فسیلی تمام می‌شود؛ چرا که تجدید ناپذیر است؛ اما دشمنان تلقین می‌کنند که این دردسر‌های جامعه ما به خاطر داشتن انرژی هسته‌ای و ... است.

آیت الله حسینی بوشهری مطالبه چهار امر را در جریان مذاکرات هسته‌ای لازم دانست و با تأکید بر اینکه مذاکره کنندگان و مسؤولان نباید از این چهار امر ذره‌ای کوتاه بیایند، گفت: اول اینکه باید طرف مذاکره کننده تضمین بدهند که بدعهدی نکنند؛ دوم اینکه ما به دنبال راستی آزمایی هستیم، ممکن است چهار ورقه را پر کنند و ما نیز محدودیت‌هایی برای خودمان درست کنیم، ولی آن‌ها در مقام عمل نیایند، آن‌ها باید جلوتر گام بردارند.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که ما به دنبال خاتمه دعوای NPT و پرونده خلع سلاح هسته‌ای هستیم که آن‌ها ادعا دارند ما می‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم، مطلب آخر نیز مربوط به رفع تحریم‌های سپاه است که ما با صراحت اعلام می‌کنیم سپاه از ارکان مقدس نظام اسلامی است، البته اگر سایر نیرو‌های مسلح را نیز تحریم می‌کردند، ما همینطور از آن‌ها دفاع می‌کردیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ ابراز داشت: شعار سال تولید با دو ویژگی دانش بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن است؛ یعنی تولیدی که برآیند و نتیجه آن از طریق دانش بنیان بودن شکل بگیرد، با توجه به نام گذاری‌های سال‌ها توسط رهبری در ۵ سال اخیر، بار‌ها در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرده‌ام که اگر در جامعه فقر باشد، عوارض و مسائل فرهنگی فراوانی به دنبال آن شکل خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به بازگشایی مدارس، بر عدم عادی انگاری وضعیت سلامتی در جامعه تأکید کرد و گفت: بازگشایی مدارس را به فال نیک می‌گیرم؛ اما برخی اولیاء اظهار نگرانی می‌کنند که به جا است؛ باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود؛ چرا که هنوز کرونا تمام نشده است و ما نباید با سهل انگاری شاهد سویه دیگری از کرونا باشیم؛ البته باید توجه داشت که آموزش مجازی و حضوری زمین تا آسمان تفاوت دارد.

گفتنی است پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز مراسم گرامیداشتی برای شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی که در حرم حضرت امام رضا (ع) مورد سوء قصد قرار گرفته بودند با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی انجام شد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات