۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۷۰۶۵۴۵
آیت الله استادی:

انسان باید نصیحت‌ها را بشنود و از انتقاد نترسد

انسان باید نصیحت‌ها را بشنود و از انتقاد نترسد
آیت الله استادی گفت: انسان به عیب خود به راحتی واقف نمی شود و همین امر است که بسیاری از انتقادات را نمی پذیرد و موعظه های دیگران را نمی شنود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم گفت: در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که یکی از شاگردان آن حضرت آموخته های خود را به حضرت عرضه کرد که زیربنای زندگی خود را بر اساس این آموزه ها نهاده و برنامه ریزی کرده بود.

وی افزود: آن شاگرد امام صادق (ع) خطاب به حضرت گفت که دیدم هر محبوبی به وقت مرگ از انسان جدا می شود پس همت کردم تا چیزهایی را به دست بیاورم که در تنهایی انیس و مونس من باشند؛ خاصیت دنیا چنین است که محبوب های دنیایی فقط در همین دنیا هستند اما اعمال انسان و انیس های اخروی همیشه همراه انسان هستند.

آیت الله استادی با ذکر داستانی از میرزای قمی گفت: یکی از مقامات بلندپایه دوران با میرزای قمی در حمام عمومی برخورد کرد که میرزا خطاب به او گفت چه چیزی برای شما مانده است در حالی که در اینجا هیچ تفاوتی نداریم؛ انیس میرزای قمی روایات و توسلات او است که دستگیر او می شود اما ردای پادشاهای در قیامت دست کسی را نمی گیرد.

وی با ذکر ادامه حدیث افزود: حضرت در فراز اول حدیث شاگردش را با عبارت «احسنت والله» تشویق می کند که در ادامه نیز می گوید دیدم هر شخصی به فرزندان یا اموال خود افتخار می کند اما در دید من اینها افتخار نبود زیرا عظیم ترین افتخار انسان تقوا است. در متن روایت نیز به آیه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» استناد شده بنابراین وقتی گرامی ترین انسان ها نزد خداوند، با تقوا سنجیده می شود فخر عظیم هم تقوا است.

عضو سابق شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: تقوا است که انسان را پیش خداوند ارزشمند می کند و هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند بازی و لهو است؛ در این حدیث هم تأکید شده که وقتی مردم را سرگرم در لهو دیدم قول حق را شنیدم.

این استاد اخلاق با بیان اینکه هر انسانی خود را دوست دارد و عیوب خود را سخت می پذیرد، ابراز داشت: انسان به عیب خود به راحتی واقف نمی شود و همین امر است که بسیاری، انتقادات را نمی پذیرند و موعظه های دیگران را نمی شنوند اما باید توجه کنیم که حتی نبی اکرم از دیگران درخواست موعظه داشت که این برای ما درس است.

وی تأکید کرد: در فراز چهارم حدیث شاگرد حضرت به امام صادق (ع) عرضه می دارد دیدم هر کسی شیئی قیمتی دارد و از آن محافظت می کند اما من قول حق را در آیه «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ» شنیدم و از زواید زندگی کم کردم و با خدا معامله کردم زیرا قرض دادن به خداوند سبب دستگیری در آخرت می شود.

آیت الله استادی در پایان خاطرنشان کرد: این حدیث فرازهای دیگری دارد که در پایان آن حضرت امام صادق (ع) پس از تکریم فراوان می فرماید در تورات، انجیل، زبور و قرآن همین آمده است و اساس دین این ها است؛ عبارات این حدیث می تواند زیربنای انسان قرار گیرد و انسان را متدین کند.

ارسال نظرات