۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۰۶۶۰۳
اخلاق در سینما (۲)؛

از ابتدا تا امروز جنبش METOO در غرب و ایران

از ابتدا تا امروز جنبش METOO در غرب و ایران
جنبش METOO بعد از چندین سال در جهان با صدای بلند گفته می‌شود اما هنوز تعرضات جنسی علیه زنان در جهان جریان دارد، فریاد زنان در سینمای ایران نیز بلندتر از گذشته شده است.

در پی افشاگری‌های یکی از دستیاران کارگردانی کشور در مورد آزار و اذیت‌های جنسی در سینما و توسعه پیدا کردن این افشاگری توسط برخی دیگر از عوامل سینما و بیانیه جمعی از بازیگران زن مطرح در محکومیت این اقدام، سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برخود لازم دید طی پرونده ای با نام «اخلاق در سینما» به بررسی تأمین اخلاقی و محیط عفیفانه برای بانوان در سینمای ایران بپردازد.

5 اکتبر 2017 گزارش جنجالی نیویورک تایمز درباره مردی مشهور در سینما به نام هاروی واینستین غوغا به پا کرد. در این گزارش تهیه‌کننده و سرمایه‌دار سینمایی و مدیر شرکت‌هایی چون میراماکس متهم به آزار و اذیت جنسی نسبت به بازیگران زن هالیوودی از جمله اشلی جاد، امیلی نستور، لیزا بلوم و چند نفر دیگر شده بود. محتوا و موضوع این گزارش 5 روز بعد در نیویورکر نیز منتشر شد و خیلی زود در دیگر رسانه‌های مطرح دنیا مانند "گاردین" بازنشر و به تیتر یک بسیاری از آن‌ها تبدیل شد.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

مطلب رسانه نیویورک تایمز

زمزمه‌های زیرلب درباره فساد جنسی هالیوود بالاخرهفاش شد

به تعبیر رسانه‌ها این موضوعی بود که سال‌ها در میان هالیوودی‌ها زیر لب زمزمه می‌شد تا اینکه با این افشاگری مانند بمب خبری صدا کرد. اما چند روز بعد تازه فصل اصلی این ماجرا آغاز شد. 17 اکبتر 2017 درست در روزهایی که اخبار داغ بود و گروه هاروی واینستین در صدد بودند تا این ماجرا را زیر سؤال ببرند، "الیسا میلانو" دیگر بازیگر هالیوودی با توصیه یکی از دوستانش در حساب شخصی توییترش با استفاده از هشتگ #METOO نوشت که اگر کسی تجربیاتی در خصوص آزار و اذیت جنسی دارد آن را می‌تواند در پاسخ به این پست و با این هشتگ منتشر کند.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

مطلب رسانه نیویورکر

این هشتگ برای اولین بار یک دهه قبل توسط "تارانا بورک" نویسنده و فعال حوزه زنان با رویکرد حمایت از زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، منتشر شده بود حالا "الیسا میلانو" این ابتکار را به کار گرفت و بعد از مدتی کوتاه کم کم این هشتگ به صورت سیل‌آسا مورد استفاده زنانی قرار گرفت که به هر نحو مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بودند.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

آلیسا میلانو

پای مدیران رسانه‌ها و سیاست‌مداران باز شد

کم کم دیگر زنان هالیوودی که مورد سوء قصد قرار گرفته بودند، نمایان شدند و یکی بعد از دیگری نسبت به فساد اخلاقی هاروی واینستین افشاگری کردند. کار اما به این تهیه‌کننده هالیوودی که از آن به غول هالیوود یاد می‌شود، محدود نشد و پای مدیران ارشد رسانه‌ای شبکه‌هایی مانند FOX یعنی "راجر ایلز" نیز به فضای افشاگری‌ها باز شد. چیزی که در فیلم "بمب خبری" با بازی "نیکول کیدمن" و "چارلیز ترون" و به کارگردانی "جی روچ" و سریال "صدای بلند" با بازی "راسل کرو" در نقش این مدیر به کارگردانی "تام مک‌کارتی" نمایش داده شد و جزئیات این فساد را در قالب درام داستانی برای مردم دنیا تعریف کرد.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

راجر ایلز مدیر فاکس

 

اما یکی از غمبارترین این تعرضات ماجرای "کوین اسپیسی" بازیگر نام‌آشنا و برنده اسکار فیلم‌های "زیبای آمریکایی" و "مظنونین همیشگی" بود. اسپیسی این بار به‌خاطر تلاش برای ارتباط با ""آنتونی رپ" خواننده آمریکایی که به اذعان او زمانی که یک پسر نوجوان بوده و اسپیسی در حال مستی قصد رابطه جنسی با او داشته، مورد اتهام قرار گرفت. چیزی که خیلی زود باعث شد تا او از بازی در سریال "خانه پوشالی" که آن روزها با محبوبیت بسیار زیادی همراه بود، کنار گذاشته شود.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

کوین اسپیسی

گوئنیت پالترو، مگان فاکس و رز مک گوان نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که به مرور به جمع افشاکنندگان یا به تعبیر مطرح رسانه‌ای آن "سکوت شکنان /The Silence Breakers" پیوستند. در سال گذشته نیز "ایوان راچل وود" بازیگر سریال WESTWOLRD از تعرضات و آزارهای وحشتناک جنسی خواننده مشهور راک یعنی "مرلین منسون" خبر داد. بعد از او بازیگر سریال بازی تاج و تخت "اسمه بیانکو" نیز از فساد اخلاقی وحشتناک و خشن منسون گفت.

کم کم جنبش METOO یه یک جریان جدی معترض نسبت به تعرضات و آزار جنسی تبدیل شد و فضای هنری و جشنواره‌ها محل جدیدی برای بیان اعتراضات شد.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

به عنوان مثال، «آزیا آرجنتو» بازیگر ایتالیایی در اختتامیه جشنواره فیلم کن 2018 به‌صورت صریح و با توضیح جزئیات از آزار جنسی هاروی واینستین پرده‌برداری کرد و گفت: «سال 1997، همین‌جا در کن هاروی واینستین به من تجاوز کرد. آن زمان 21 ساله بودم. و این جشنواره شکارگاه او بود».

در همین جشنواره حضور تعداد کم فیلمسازان زن منجر به اتهام تعصب جنسیتی علیه برگزارکنندگان این جشنواره شد و در نتیجه 68 نفر از زنان سینماگر به نشانه اعتراض روی فرش قرمز سکوت کردند و 5 هنرمند زنی که عضو هیأت داوران بودند، نیز به این تظاهرات پیوستند.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

آزیو آرجنتو

سال 2020 نیز اختتامیه مراسم سزار (جایزه ملی سینمایی فرانسه) به‌خاطر آنکه "رومن پولانسکی" که متهم به تجاوز جنسی به دختری 13 ساله در سال 1977 بود، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم "افسر و یک جاسوس" گرفت، به حاشیه رفت. در این مراسم برخی از بازیگران زن و مرد به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند و تعداد زیادی از فعالان زن نیز بیرون سالن اعتراض کردند.

حال این موضوع در ایران نیز با فاصله‌ای نه چندان زیاد، مدتی است که راه افتاده است.

جنبش #METOO در سینمای ایران؟

یکی از اولین چهره‌هایی که به این موضوع اشاره کرده بود، صبا کمالی بازیگر سینما بود. او در مصاحبه‌ای گفته بود که «هر نه‌ای که گفتم 5 سال مرا به یک سمتی شوت کردند. 70 درصد افرادی که در سینما کار می‌کنند، فساد دارند». این موضوع در خارج از سینمای کشور بود و در فضای هنری، دانشگاهی و حتی سیاسی مورد توجه قرار گرفته بود. یکی از موارد بسیار جنجالی آن اتهاماتی علیه آیدین آغداشلو، نقاش مشهور بود که در نتیجه آن اتهامات و اعتراضات زیادی به او وارد شد که یکی از آنها از جانب لاله صبوری بازیگر ایرانی بود.

موضوع فساد در سینمای ایران پدیده‌ای نیست که بعد از این جنبش به راه افتاده باشد. همان‌طور که هالیوود‌ی‌ها زیر لب درباره فساد اخلاقی هاروی واینستین حرف می‌زدند، قبل‌تر از این‌ها هم، درباره برخی از تهیه‌کننده‌ها و بازیگران سینمای کشور نیز حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شد. یکی از آثاری که به این موضوع پرداخت، مستند "فقر و فحشا" ساخته مسعود ده‌نمکی بود که در آن اشاراتی به فساد در سینمای ایران کرده بود. یا از آن جنجالی‌تر صحبت‌های مرحوم فرج الله سلحشور درباره فساد در سینما بود که منجر به واکنش تند و تیز جمعی از بانوان سینمای ایران هم شد. چیزی که امروز بار دیگر با جنجال آزار جنسی عیان شده و بسیاری از کاربران فضای مجازی و خبرنگاران آن را آشکارا بیان می‌کنند.

یکی از آنها اظهارات سمیه میرشمسی،دستیار کارگردان است که در رشته توئیتی مدعی شد چندی پیش یکی از بازیگران کشور به او تعرض کرده است. این موضوع به حدی در فضای رسانه‌ای وایرال شد که جمعی از سینماگران زن ایران، در بیانیه‌ای نسبت به نبود محیط امن برای کار خود در سینمای کشور معترض شدند. آن‌ها تقاضای تشکیل کمیته‌ایی مستقل در خانه سینما برای رسیدگی به این روایت‌ها کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده: «در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کردند. گزارشاتی که نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان، آن‌ها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.»

آنان در بخش‌های دیگر این بیانیه ضمن محکومیت آزار و اذیت جنسی خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین شدند و از خانه سینما خواستند تا کمیته‌ایی مستقل برای بررسی خشونت‌های جنسی تشکیل شود. درخواستی که خانه سینما در پاسخ به آن اعلام کرد که شورای صیانت مسئولیت رسیدگی به این موضوع را دارد. این جوابیه خانه سینما به مذاق هنرمندان خوش نیامد و در جوابیه‌ای دیگر اعلام کردند که شورای خانه سینما استقلال لازم را ندارد. گویا همین واکنش هنرمندان باعث شد تا در نهایت، سازمان سینمایی اقدام به تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای و کمیته‌ای تحت نظر آن برای رسیدگی به ماجرای اخیر کند. همین‌طور تسهیل ارتباط شاکیان هنرمند با قوه قضائیه مانند ارتباط با مشاوران قضایی و وکلا، اقدامات دیگری است که سازمان سینمایی انجام داد.

آیا راه حل کیفری تضمینی برای عدم وقوع آزار جنسی دارد؟

برخی بر این باورند که حضور مأمورینی از سوی حراست سازمان سینمایی در سر صحنه‌‌های فیلمبرداری تا حدی می‌تواند جلوی این مشکلات را بگیرد. اگرچه که این اقدامات باید از سوی سازمان سینمایی صورت بگیرد، چراکه مدیر این نهاد فرهنگی در ابتدای کار خود از سالم‌سازی و اخلاق‌گرایی در سینما گفته بودند و بنابراین باید این اقدامات صورت بگیرد. اما راه حل بنیادی چیست؟ رویکرد کیفری و حقوقی پسینی تا چه اندازه می‌تواند مانعی جدی و راه حل اصلی، برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی شود؟

ابوالفضل اقبالی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده معتقد است که راه حل این مسیر کیفری و حقوقی نیست هرچند که باید تضمینات و لوازم حقوقی آن به صورت جدی مهیا و دنبال شود.

او می‌گوید: راه حل درست به تعبیر رایج و سنتی ایرانیان، توجه و برجسته شدن جایگاه زن و عزت، حرمت و شأنیت اودر میان هنرمندان است. البته در زمانی که این مسائل رخ دهد شاکی دنبال احقاق حق خود است اما برای جلوگیری از این وقایع باید جامعه و در وهله اول خود سینماگران متوجه اهمیت این موضوع باشند.

اقبالی معتقد است زمانی که حدود و ثغور اخلاقی و قانونی در ابتدا در خود جامعه هنری و سینما رعایت نشود بسته نگه داشتن منافذ فساد بسیار سخت می‌شود و اشاعه رسانه‌ای این اتفاقات کمک بنیادینی به توقف این روند نمی‌کند و از آنجایی‌که با توجه به گذشت زمان اثبات مدعیات در این باره سخت می‌شود، ممکن است جای متهم و شاکی نیز عوض شود.

اسلاوی ژیژک، فیلسوف و جامعه‌شناس معاصر درباره این نگاه یعنی عدم تأثیر بنیادین و چندان جدی جنبش رسانه‌ای #METOO در ممانعت از تعرضات و آزارهای جنسی، دیدگاه قابل تأملی دارد.

ژیژک: جنبش #METOO برای حل معضل آزار جنسی جواب نمی‌دهد

این متفکر اسلوونیایی در مصاحبه خود با رسانه جی.استور دیلی می‌گوید که مخالف جنبش #METOO نیست اما رویکرد و اخلاقی که این جنبش دنبال کرده، باعث می‌شود که یا کاملا حامی آن تحت هرشرایط باشید یا در نهایت یک نقد بسیار محافظه‌کارانه از آن بکنید. روندی که این جنبش طی می‌کند به گونه‌ای پیش رفته که معلوم نیست اگر یک مرد بخواهد در قراری عاشقانه دل زنی را بدست آورد، متهم به چیزی بشود یا نه؟ این نویسنده و استاد دانشگاه معتقد است که این جنبش نگاهی عمیق برای حل این مشکل ندارد: " موضع من در این بحث مسلماً نقد #من‌هم‌همینطور یا موضع تراجنسیتی از منظر دست‌راستی یا محافظه‌کارانه نیست، بلکه نقدی در مسیر پیشرفت است. ایرادم این است که تعصب و پاک‌آئینیِ اخلاقیِ آن‌ها واقعاً به اندازۀ کافی ریشه‌ای نیست. به نظر من، اساس کار طرفداران نزاکت سیاسی بدون شک درست است. زنان سرکوب شده‌اند، نژادپرستی وجود دارد، و الی‌آخر. اما راهی که برای ورود به این مسئله انتخاب کرده‌اند جواب نمی‌دهد. از یک فضای سوم برای سازش و مصالحه دفاع نمی‌کنم. می‌گویم راهی که برای ورود به این مسائل انتخاب شده، در مجموع، هر دو سویش اشتباه است. با طلسم قانون‌پرستی نمی‌توان مشکلات جنسی عصر حاضر را حل کرد. شفاف‌تر کردن قوانین راه حل نهایی و اصلی نیست چرا که "رابطۀ جنسیقلمرویی پیچیده با ابهام‌ها و معانی ضمنی است کهنمی‌توانید آن را به یک مشت قاعده تبدیل کنید".

سینمای جهان , سینمای ایران ,

اسلاوی ژیژک

ژیژک در بخش دیگری از مصاحبه خود اعلام می‌کند:"نمی‌توان از فعالیت رسانه‌ای و تکیه صرف به قانون، انتظارحل ریشه‌ای مسائل جنسی و اخلاقی را داشت،هرچند که باید جوانب قانونی و حقوقی این موضوع با جدیت دنبال شود. بیاییم نگاهی به وضعیت امروزغرب بعد از سپری کردن چند سال از عمر این جنبشداشته باشیم؛ در حال حاضر هنوز تجاوز و تعرض جنسی در کشورهای غربی وجود دارد. طبق آماری که پایگاه خبری "گاردین" منتشر کرده است،بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته ،80 درصد از زنان شاغل در انگلیس، تمایل ندارند آزار و اذیت‌های جنسی در محل کار خود را گزارش دهند. این زنان به دلیل ترس از دست دادن شغل‌هایشان هرگز لب به سخن باز نمی‌کنند و از عواقب سخنخود واهمه دارند؛ براساس این نظرسنجیتعداد 2000 زن شاغل و محصّلبین 18 تا 30 سال در انگلیس، مایل به واکنش نسبت به عمل تجاوزگران نیستند و در مقابل آنها سکوت می‌کنند؛ بسیاری از سوءاستفاده‌کنندگان در رده‌های بالای ریاستی هستند و مدیر مجموعه به حساب می‌آیند. حدود 15 درصد از زنان شرکت‌کرده در نظرسنجی،آزار و اذیت را گزارش داده بودند، اما به‌درستی با آنها برخورد نشده بود؛5 درصد از این تعداد نیز اعلام کرده‌اند که به‌دلیل آزار و اذیت جنسی، تعرض یا سوء‌استفاده مجبور به تغییر شغل هستند."

با این حساب جنبش #METOO چه اهرم فشار جدی‌ای برای مقابله با این رفتارها می‌تواند داشته باشد جز فریاد؟ به‌نظر می‌آید فعالان حوزه زنان باید به موازات این فعالیت‌ها، روش‌های دیگری هم برای صیانت از جایگاه زنان دنبال کنند که ضمانت تأثیر و قدرت اثر جدی داشته باشد.

راه حل درست توقف تعرض و آزار جنسی،به تعبیر رایج و سنتی ایرانیان، توجه و برجسته شدن جایگاه زن و عزت، حرمت و شأنیت اودر میان هنرمندان است. چیزی که در ابتدا خود هنرمندان زن باید آن را جدی بگیرند.

چندی پیش یک رسانه گزارشی منتشر کرد که از منفذ فساد خیلی قبل‌تر و عقب‌تر از لوکیشن فیلمبرداری خبر می‌داد: کلاس‌های بازیگری. با این اوصاف، وجود شوراها چگونه می‌تواند مانع از ایجاد این مفاسد در کلاس‌های بازیگری شود؟‌ به‌نظر می‌رسد اگر جایگاه حقیقی زن و کرامت او در میان سینماگران برجسته و محترم دانسته شود و زن دارای قدرتی از منظر اجتماعی و فرهنگی شود، دیگر هر شخصیت فاسد و بی‌اخلاقی نمی‌تواند به خود اجازه دهد که وارد حریم زنان شود.

یکی از شواهد مدعای این موضوع می‌تواند خود فیلم "بلوار مالهالند"، به کارگردانی "دیوید لینچ" باشد. فیلمی که در آن کارگردان سورئالیست به فساد پشت پرده هالیوودی ارجاعاتی داده است. فساد جنسی که دقیقاً از همان هنگام تست بازیگری و انتخاب هنرمند دیده می‌شود. این واقعیتی است که امروز در سینمای جهان وجود دارد. شاید عنصر فساد از ابتدا در صنعت و هنر سینما نبوده اما در هر حال در روزگار جدید این آفت تاحدی نصیب سینمای ما هم شده است.

سینمای جهان , سینمای ایران ,

نمایی از فیلم بلوار مالهالند

در نهایت به‌نظر می‌رسد اگر جایگاه حقیقی زن و کرامت او در جامعه سینما برجسته و محترم دانسته شود و زن دارای قدرت اجتماعی و فرهنگی شود، دیگر هر شخصیت فاسد و بی‌اخلاقی نمی‌تواند به خود اجازه دهد که وارد حریم ایشان شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
دنیای عجیبی است !!! بسیاری از همین افراد با بدترین لباس ها در مراسمات سینمائی حاضر می شوند - خیلی از اینها علیه دلسوزان فرهنگی موضع می گیرند - همین افراد با متینگ های انتخاباتی رای جمیعت خاکستری را به سمت افرادلا قید فرهنگی و شیفته بی غیرتی سوق دادند حالا از چی گلایه می کنند ؟؟
4
1
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
نشستن لب گودال ابتذال، با سر و وضع نامناسبی شایسته زن مسلمان نیست، نتیجه‌اش شکستن حرمت زن است، وقتی روی فرش قرمز جشنواره‌ها مانور مد و لباس برگزار می‌شود نتیجه‌اش وقاهت و هوچی‌گری هر دو طرف می‌شه ...
6
1
مروتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
دنیای حرفه ای سینما و موزیک و همچنین تا حدودی ورزش هیچگونه مرز اخلاقی را نمی شناسند.طرز رفتارها در دنیای کثیف حرفه ای در همه جهان مشابه یک دیگرهستند.و اکثریت افرادی که در این مکانها مشغول هستند به علت فشارها و آزار و اذیت ها و آسیب های شدیدی که می بینند به افسردگی و اختلالات بسیار شدید روحی و روانی دچار میشوند
4
1
حمید روشن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
تا دیروز که تفکیک محدوده فعالیت زنان و مردان نوعی ارتجاع بود. این نتیجه عادی انگاری روابط زن و مرد نامحرم است. آیا این امضاء کنندگان محترم قائل به حدود شرع و عرف در روابط زنان و مردان هستند؟ یا نه این نوعی فرار به جلو و انداختن تقصیر برخی لجام گسیختگی که بعضاً بصورت گسترده در همایش ها و جلسات مختلط سلیبریتی ها منتشر میشد است؟ خواهشمندم نظرات و مصاحبه های برخی از این بازیگران همراه با عکسهای نشر داده شده در کانالهای خودشان را برای تنویر افکار عمومی پخش کنید تا حداقل یک آسیب شناسی دقیق صورت گیرد. در ضمن آندسته افراد سوء استفاده کننده از زنان را در عرصه بازیگری را هم نام برده و بر علیه آنان طبق قانون طرح شکایت و دعوا در محاکم قضایی نماید تا این نوع اعتراض ها فقط نوعی سیاه نمایی و کلی گویی تلقی نشود. البته متاسفانه برخی از امضاء کنندگان این بیانیه حتی با حرکات موزون در ستاد تبلیغاتی ادوار گذشته جریانات لیبرال مسلک داخلی و کشف حجاب کرده در داخل و خارج مسبوق به سابقه هستند.
4
1
معترض
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
جرم جنسي حتما محكومه بر منكرش لعنت اما اين امضاكنندگان هم تعهد ميدهند رفتار و سر و وضع خودشون مثل آدم درست كنند تا قضيه از بيخ درست بشه مشكل اختلاط نامحرم را چجوري ميخواهيد رفع كنيد يكطرفه به قاضي برويد همين آش و همين كاسه خواهد بود
2
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
قرآن کریم، بدون هیچ تفاوتی در جنسیت افراد و با آوردن لفظ عام «بَني‏ آدَمَ» زن و مرد را صاحب کرامت معرفی می‌فرماید، و زنان پیامبر را که باید سرآمد و الگوی زنان جامعه اسلامی باشند، از خودنمایی و ظاهر نمودن زیبایی ها در مقابل دیگران نهی می کند. در سینمای ایران، به جای تحقق چنین دیدگاهی در حوزه هنر، نگرش جهان شرق و غرب دنبال می شود، اعم از فروش گیشه، جذابیت بصری و جلوه های ویژه و کسب جایزه اسکار به هر بهاءیی؛ هر چند که توفیق چندانی هم تا کنون حاصل نشده ولی حالا، آفت ها و مشکلات چنین نگرشی، در بستر سینما فاش شده است!
2
1
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
سلام ده سال پیش وقتی آقای سلحشور اون عبارت معروف «سینمای ایران فاحشه خانه است »رو گفتند ؛خیلی از همین به اصطلاح خانم های بازیگر منکر این مساله بودند و علیه ایشان شکایت کردند. خلاصه اینکه وقتی این افشاگری‌ها مد نبود ما افشاگر داشتیم. خدا روح آقای سلحشور رو قرین رحمتش کند. مرد بود و جلوی هرزگی ها یک تنه وایستاد و خیلی اذیت شد
3
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
فکر کردم طبق معمول سینمای هالیوود و حواشی اون سینمای آزارگر جنسی را نقد کردید اما وقتی دیدم قضیه داخلیه گفتم استغفرالله
2
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
راه حلهای پلیسی نتیجه معکوس دارد، باید در درون سینماگران اخلاق اسلامی و رعایت موازین شرعی نهادینه شود.
3
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
تازه می فهمند که فرهنگ منحط غرب چه چیزهایی به بار آورده است
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
باید در این قضیه هم برخورد ایجابی باشد و هم سلبی
ایجابی که از این جهت که از این زنان حمایت صورت گیرد
سلبی آنکه با این مظاهر فساد به طور گسترده برخورد شود
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
کلا هنرهای وارداتی و وارد شدن در آن آفات فراوانی دارد آن هم به خاطر این است که این هنرها منشا غربی دارد و با ساختار غربی چیده شده است وقتی اینگونه بودن شما هر چقدر هم که تلاش کنید باز هم روکشی اسلامی به آن زده اید ولی باطن آن غربی می ماند
2
0
گمنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
سلام، مگه غربی ها چشم و دل سیر نبودن؟ چی شد پس اینهمه می تویی از توشون در اومد؟ با کلاس های با فرهنگ پوشالی
0
0