۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۷۰۷۹۵۵

630 دستگاه واگن مترو وارد ناوگان مترو می شود

630 دستگاه واگن مترو وارد ناوگان مترو می شود
۶۳۰ دستگاه واگن مترو که قرار بود از طریق فاینانس در مدیریت شهری سابق وارد کشور شود، ولی اعلام شد دولت حسن روحانی همکاری‌های لازم را انجام نداده حالا با همکاری دولت و شهرداری در آستانه تزریق به ناوگان مترو است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهر‌های مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهر‌ها محسوب می‌شود. البته طی فعالیت مدیریت شهری سابق روند ساخت مترو و ایستگاه‌های جدید با سرعت انجام نگرفت و مدیران شهری بار‌ها اعلام کردند دولت حسن روحانی همکاری‌های لازم را انجام نداده و به همین دلیل خرید ۶۳۰ واگن از کشور چین هم با هاله‌ای از ابهام مواجه شد و بیش از ۴ سال وعده خرید ۶۳۰ واگن برای تهران به سرانجام نرسید.

البته شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده‌اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت‌های آن‌ها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است. با این وجود همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، به آمار مسافران مترو و اتوبوس افزوده شد و ارتقاء وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک یکی از مطالبات مردم تهران است.

راه اندازی قرارگاه‌های مختلف از جمله قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک نیز هم از اقدامات انجام گرفته در همین راستا است که اخیرا دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک به ریاست علیرضا زاکانی، شهردار تهران و با حضور حضور سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار و جمعی از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برگزار شد. در این جلسه بیش از ۵۰ پروژه مهم حوزه حمل و نقل و ترافیک در قالب سامانه‌های مرتبط مثل اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی، حمل و نقل پاک و انسان‌محور، مدیریت هوشمند ترافیک معابر و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


تامین پیش پرداخت ۶۳۰ واگن در نیمه اول سال


درباره موضوع سرانجام قرارداد ۶۳۰ واگن مترو تهران به سراغ مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: خوشبختانه در دولت کنونی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و بر همین اساس ۱۵ درصد پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع در حال طی شدن بروکراسی اداری است گفت:‌همه ارکان مربوطه همچون وزارت کشور، شهرداری و وزارت نفت پای کار هستند تا هر چه زودتر عملیات تأمین ۶۳۰ واگن و اعتبار پیش‌پرداخت عملیاتی و قرارداد مربوطه جاری شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: تلاش داریم در نیمه اول سال ۱۵ درصد اعتبار پیش‌پرداخت مورد نیاز برای طرف مقابل واریز شود تا قرارداد جاری و به سرانجام برسد.

درستی گفت: این ۶۳۰ واگن بخشی از ۲ هزار واگنی است که دولت برای کلانشهر‌ها در نظر گرفته که به طور کلی ۱۰۵۰ مورد آن برای تهران است و ۹۵۰ دستگاه برای سایر شهر‌ها که ۶۳۰ واگن ان‌شاءالله به زودی با تأمین پیش‌پرداخت به سرانجام می‌رسد و مابقی نیز به چرخه حمل و نقل عمومی تهران افزوده خواهد شد.


فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن/ افتتاح ایستگاه‌های باقی‌مانده مترو تا چهار سال آینده


سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران نیز در دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک درباره ۱۲ پروژه سامانه مترو گفت: اولویت نخست در این سامانه «افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده در خطوط هفت‌گانه» در مدت چهار سال است.

معاون شهردار تهران، اولویت دوم را «بهره‌برداری از مسیر‌های باقی‌مانده از خطوط هفت‌گانه مترو» طی چهارسال بیان کرد.

وی درباره اولویت بعدی اظهار داشت: پروژه سوم سامانه مترو «تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو» در دوره یک‌ساله است. اولویت چهارم «اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن مترو» در مدت ۱۸ ماه است.

شفیعی ادامه داد: اولویت پنجم قرارگاه در سامانه مترو، «فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن» در دوره پنج ساله است. همچنین اولویت بعدی شامل «فعال شدن قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن مترو، قرارداد مستقیم شهرداری» با دوره تحقق چهارسال است.

معاون شهردار تهران، اولویت‌های هفتم و هشتم را «تکمیل پست‌های برق و پایانه‌ها از خطوط ۷گانه مترو» و «احداث خطوط جدید مترو (۸ تا ۱۱)» اعلام کرد و افزود: اولویت‌های بعدی، «بهسازی خطوط و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت مترو» «ارتقاء مراکز فرمان خطوط مترو تهران»، «ارتقاء سیستم رانش قطار‌های DC»، پیگیری انعقاد و اجرایی‌سازی قرارداد ۲۴۹ دستگاه واگن مپنا است.


۶۳۰ واگن در آستانه تزریق به ناوگان مترو


شهردار تهران نیز در این زمینه اعلام کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که سال‌ها قرار بود از طریق فاینانس وارد شود با هموار کردن مسیر در آستانه تزریق به ناوگان مترو است. این واگن‌ها در آینده از خارج از تهاتر با نفت وارد می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین ۷۰۰ واگن از واگن‌های موجود را از طریق تهاتر با املاک اورهال می‌کنیم، علاوه براین که ۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه می‌شود و در داخل کشور نیز کار تامین ۸ دستگاه واگن و یک رام قطار نهایی شده تا در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی در ادامه تاکید کرد: در شهر تهران بنا بر یک برآورد و طبق برنامه سوم باید همه خطوط مترو ۲۰ ساله تکمیل شود و روزانه ۱۰ میلیون مسافر توسط مترو جابجا شوند، با تمهیداتی که در حال انجام است، بنا داریم در یک بازه ۵ ساله این ۴ خط را تکمیل کنیم و به لطف الهی بار حمل و نقلی تهران را بر دوش مترو قرار دهیم.


سال جدید و خبر‌های خوش مترویی


مدیران شهرداری تهران می‌گویند برای سال جدید خبر‌های خوش مترویی دارند از افتتاح ایستگاه‌ها و پایانه‌های جدید گرفته تا ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل، حالا باید منتظر ماند و دید تغییر و تحولات در مترو تهران چطور خواهد بود و وضعیت ناوگان چگونه پس از ۴ سال بی توجهی مدیریت شهری سابق بهبود می‌یابد.

ارسال نظرات