۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۰۸۱۲۴

معرفی ۴۰ زن الگو و نمونه در نمایشگاه قرآن کریم

معرفی ۴۰ زن الگو و نمونه در نمایشگاه قرآن کریم
بخش الگوی سوم نمایشگاه بین‌المللی قرآن با رویکردی متفاوت به موضوع زن و جایگاه او در اسلام پرداخته و جایگاه زن را از دریچه الگوی سوم انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این شب‌ها بسیار شلوغ و پر استقبال دنبال می‌شود و هر چه به روز‌های پایانی نمایشگاه نزدیک می‌شویم شاهد حضور پررنگ‌تر مردم و استقبال باشکوه‌تر از این رویداد فرهنگی هستیم.

بخش الگوی سوم یکی از بخش‌های نمایشگاه امسال است که با نگاه و رویکردی متفاوت به موضوع زن و جایگاه او در اسلام و نظام اسللامی پرداخته است.

معرفی زن و جایگاه او از دریچه الگوی سوم انقلاب اسلامی

این بخش در نمایشگاه قرآن امسال، الگوی سوم زن را به تصویر کشیده شده است یعنی موضوع زن و جایگاه او از دریچه الگوی سومی که انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده، بیان شده است، به تعبیر رهبری الگوی زن نه شرقی و نه غربی است.

معرفی نمونه‌های نقش آفرینی زنان در تاریخ ایران قبل از انقلاب

در بخش الگوی سوم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به موضوع زن و جایگاه زن پرداخته می‌شود، به تعبیر رهبری الگوی زن نه شرقی و نه غربی است و در این بخش تلاش شده ابعاد، ساحت‌ها و ویژگی‌های این الگو به تصویر کشیده شود. در این مدل و الگو زن دارای ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است که هر کدام به تفکیک توضیح داده شده است. همچنین چند تا از نمونه‌های نقش آفرینی زنان در تاریخ ایران قبل از انقلاب از دوران مشروطه، قاجار و پهلوی معرفی شده است.

زنان دارای سه گونه عرصه برای فعالیت اجتماعی هستند. عرصه‌هایی که مجاز به فعالیت در آنها هستند، عرصه‌هایی که فعالیت در آنها حق زن است و عرصه‌هایی که فعالیت در آنها وظیفه زن است. این عرصه‌ها هر کدام به تفکیک شرح داده شده است و نمونه‌ها و الگوهایی که در این حوزه وجود دارد در طول تاریخ معرفی شده‌اند.

مدیر بخش: جامعه‌ای رشد می‌کند که خانواده و سبک زندگی‌اش ارتقاء پیدا کند

حسن زمان وزیری مدیر بخش الگوی سوم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره پرداختن به موضوع زن در این بخش گفت: ما حضور و تولید محتوا برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را یک مسیر رو به رشد و تکامل می‌بینیم و سعی کردیم ذائقه و سلیقه مخاطب را بالا ببریم. معتقدیم باید از تکرار حرف‌ها بپرهیزیم و به لایه‌های عمیق‌تر موضوع نیز بپردازیم. معتقدیم جامعه‌ای رشد پیدا خواهد کرد که خانواده‌اش رشد کند، سبک زندگی‌اش ارتقاء پیدا کند و این میسر نخواهد شد مگر اینکه محور آن یعنی زن ارتقاء پیدا کند. به عبارتی اگر بنا باشد جامعه ما یک پله یا چند پله رشد پیدا کند باید منزلت و جایگاه زنان ارتقاء پیدا کند به همین دلیل از خانواده و سبک زندگی به لایه‌ عمیق‌تر آن یعنی موضوع زنان پرداخته‌ایم.

چهار عرصه‌ای که زنان باید در زمینه جهاد تبیین بیاموزند

در این بخش پس از معرفی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از نگاه رهبر معظم انقلاب که فرموده‌اند: «جهاد فوری و قطعی است» در غرفه‌های تسهیل‌گری مبتنی بر فرمایشات ایشان، چهار عرصه به عنوان عرصه‌های اولویت‌دار جهاد تبیین زنانه برای زن امروز معرفی شده‌اند، از جمله موضوع فضای مجازی، موضوع حجاب و امر به معروف، موضوع فرزندآوری و موضوع روایت زنان مؤثر و الگو. برای اینکه این چهار عرصه اولویت‌دار جهاد تبیین زنانه قابل پیاده‌سازی باشد، چهار غرفه تسهیل‌گری راه اندازی شده است.

ارائه آموزش‌های لازم در زمینه جهاد تبیین

در این غرفه‌ها، مخاطب علاقه‌مند به فعالیت در هر کدام از این عرصه‌های ۴گانه، با آموزش‌های لازم برای فعالیت و نیز با مؤسسات فعال در این زمینه و نیز با منابع مطالعاتی این عرصه‌ها و انواع فعالیت‌های اصلی هر عرصه آشنا و مرتبط می‌شود. در حقیقت کوشیدیم در غرفه‌های تسهیل‌گری مخاطب، راهنمایی و کمک دریافت کند، یعنی مخاطب چه دوره‌های آموزشی می‌تواند ببیند، به کجا مراجعه کند و چه منابع آموزشی و مطالعاتی دارد. یک غرفه محصولات هم داریم که محصولات مرتبط با چهار عرصه اولویت دار معرفی شده و در این بخش عرضه شده است که بانوان علاقه‌مند می‌توانند تهیه کنند.

برپایی میز گفتمان درباره جهاد تبیین زنانه

مدیر بخش الگوی سوم نمایشگاه قرآن کریم به فعالیت میز گفتمان در این بخش اشاره کرده و می‌گوید: در میز گفتمان درباره موضوع جهاد تبیین زنانه و الگوی سوم به بحث و گفت‌و‌گو پرداخته می‌شود. این میز برای مخاطبانی که وقت داشته باشند، مخاطبانی که موضوع برایشان دغدغه ایجاد کند و برای مخاطبانی که احیاناً سؤال یا شبهه‌ای داشته باشند، بنا شده که گرد هم جمع شده، می‌نشینند و گفت‌و‌گو می‌کنند، یک کارشناس هم به‌صورت دائم حضور دارد و به تبیین مباحث می‌پردازد. همچنین در این میز گفتمان، هر شب یک مهمان ویژه هم داریم.

معرفی چهل بانوی نمونه و الگو در نمایشگاه قرآن

در بخش الگوی سوم نمایشگاه قرآن کریم، چهل بانوی الگو و نمونه معرفی شده‌اند. که بر اساس الگوی سومی که بیان شد، یعنی زن نه شرقی و نه غربی این چهل زن را به تصویر کشیده‌اند. الگوهایی حاضر و ملموس که دست نیافتنی نیستند بلکه زمینی‌اند و حضور دارند. این زنان برگزیده در بخش‌های مختلف از جمله ورزش، تحصیل، امور جهادی، برنامه‌های علمی و... فعال هستند. نکته قابل توجه اینکه نزدیک به نیمی از این الگوها در قید حیات و در دسترس هستند و تلاش شده تا فقط الگوهای از دنیا رفته معرفی نشوند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات