۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۰۹۱۹۹
خلاصه‌ای از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن(۴)؛

ایمان از نظر قرآن باید زاینده عمل باشد/ تنها باور قلبی کافی نیست

ایمان از نظر قرآن باید زاینده عمل باشد/ تنها باور قلبی کافی نیست
ایمانی که در قلب بماند و به اعضا و جوارح نرسد از نظر قرآن ارزش ندارد و باید به مرحله عمل برسد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ایمان در قرآن تنها یک امر قلبی نیست بلکه به تعهد لازم دارد زیرا اگر ایمان فقط باور قلبی بدانیم ابلیس مشهور ترین کسی است که به باور قلبی ایمان دارد؛ ایمانی که در قلب بماند و به اعضا و جوارح نرسد از نظر قرآن ارزش ندارد و باید به مرحله عمل برسد.

« َاَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» از آشنا ترین آیات قرآن به گوش ما است و برتری امت اسلامی را معلق به ایمان می کند؛ این ایمان می تواند امت مسلمان را بالاتر از جوامع دیگر قرار دهد اما وقتی مسلمانان می بینند با وجود ایمان با نقصان های زیادی ربرو هستند باید به ایمانی که دارند شک کنند.

اگر مؤمنین گمان کنند با بی عمل و تنبلی می توانند کالایی مرغوب برای عرضه به پیشگاه خداوند در روز قیامت داشته باشند سخت در اشتباه هستند؛ ایمان احتیاج به عمل و زحمت دارد و بهشت از آن فرمانبران است بنابراین شفاعت شفیعان نیز به بی عملان تعلق نمی گیرد.

همه چیز در متن زندگی است اما کار خدا به حاشیه رفته است و هر جا فراغتی پیدا کردیم به در حاشیه ای به کار خداهم می پردازیم در حالی که کار خدا و کار برای خدا باید در متن باشد.

چکیده مباحث مفصل فنی حضرت آیت الله خامنه در مباحث «طرح کلی اندیشه اسلامی» در قرآن این است که ایمان باید زاینده عمل باشد و ایمانی که عمل نداشته باشد از نظر قرآن ایمان نیست.

خلاصه ای از مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در یک قطعه صوتی ارائه شده است که برای دریافت آن کلیک کنید؛ همچنین متن جلسه چهارم را نیز می توانید از اینجا دریافت کنید.

ارسال نظرات